• یکشنبه / ۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403030603357
  • منبع : پایگاه‌های خبری

مهمترین ویژگی شخصیتی و کاری شهیدِ جمهور چه بود؟

مهمترین ویژگی شخصیتی و کاری شهیدِ جمهور چه بود؟

یک کارشناس مسائل سیاسی می گوید: «آنچه به نظر من در شخصیت شهید رئیسی از اهمیت زیادی برخوردار است این است که فعالیت ها و اقدامات ایشان ماهیت نمایشی نداشت.»

به گزارش ایسنا، به نقل از الف؛ مدت زمان زیادی از شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور فقید کشورمان و هیات همراه در جریان یک سانحه هوایی در استان آذربایجان شرقی نمی‌گذرد. رویدادی که با بازتاب‌های گسترده جهانی نیز همراه شد و  مردم کشورمان را در غم و اندوه فرو برد. صحنه‌های قابل توجه وداع میلیون‌ها نفر از مردم کشورمان در شهرهای مختلف با شهدای خدمت و به طور خاص رئیس جمهور فقید کشورمان، جلوه‌های معناداری از پیوند قلبی و عاطفی مردم با انقلاب اسلامی و شهدای خدمت را به نمایش گذاشته است. 

محمود رضا امینی، کارشناس مسائل سیاسی-بین المللی و مدیر و کارشناس عرصه رسانه، در گفتگو با پایگاه خبری الف در تشریح فعالیت‌های شهید رئیسی و دولت ایشان در عرصه بین المللی گفت: «شهید آیت الله رئیسی از همان زمان آغاز به کارش به عنوان رئیس جمهور ایران، فعالیت خود را تا حد زیادی در حوزه بین المللی آغاز کرد. در این راستا، شاهد کنشگری فعال ایشان و دولتشان در رابطه با مساله تامین واکسن ویروس کرونا بودیم. در عین حال، در دکترین ارتباطی و گفتمان سیاسی شهید رئیسی، همسایگان و تعاملات منطقه ای یک موضوع جدی بود». 

وی گفت: «در دوره حضور دولت شهید رئیسی در قدرت شاهد آن بودیم که این دولت توافقات قابل توجهی را با کشورهای منطقه به امضا رساند که در نوع خود فکر می کنم از ابتدای انقلاب تاکنون کم سابقه است. ویژگی بارز این توافقات نیز این بود که اغلب آن‌ها به نتیجه می رسید. به طور خاص در حوزه بین المللی شاهد تعریف چهارچوب‌های کلان در دیپلماسی خارجی دولت آیت الله رئیسی در رابطه با کشورهایی نظیر چین، هند و روسیه بودیم. در کنار این‌ها، در بحبوحه تحولات مهم بین المللی نظیر جنگ‌های اوکراین و یا جنگ غزه نیز کنشگری فعال دیپلماسی ایران در دوره حضور شهید رئیسی در قدرت را شاهد بودیم». 

امینی خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد که در دوره ایشان، قدرت گیری قابل توجه محور مقاومت در منطقه را نیز مشاهده می کنیم. دولت ایشان هماهنگی‌های قابل توجهی را با فرماندهی و شخصیت‌های نظامی کشورمان نیز داشت. البته که شهید رئیسی و تیم سیاست خارجی ایشان در باز کردن برخی گره‌های کور در حوزه روابط خارجی ایران نیز موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کردند. نمونه این مساله را مثلا می توان در تنش زدایی از روابط ایران و عربستان و یا دیگر موارد مشابه مشاهده کرد. به طور خاص در جریان عملیات وعده صادق نیز شاهد بودیم که دولت شهید رئیسی کنشگری محوری را داشت. عملیاتی که معادلات تازه منطقه ای و بین المللی را به نفع کشورمان برقرار کرد». 

وی افزود: «تمامی این موارد همه و همه نشان از کنشگری بسیار مهم دولت شهید رئیسی در عرصه دیپلماسی خارجی کشورمان دارند. جدای از همه این‌ها، در معادلات سیاسی و بین المللی نیز تا حد زیاد این نکته برای بسیاری از طرف‌های مقابل با کشورمان آشکار شده بود که شهید رئیسی قابل معامله نیست و البته غیرشفاف هم نیست. ایشان بسیار پایدار و محکم در مورد مبانی بنیادین انقلاب اسلامی بود و هیچ شکاف و اختلافی را با رهبر معظم انقلاب اسلامی و یا دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی و دیگر سازوکارهای حکمرانی کشورمان نداشت. ایشان حقیقتا از توان ایجاد همگرایی قابل توجهی نیز در کشور برخوردار بود.»

محمود رضا امینی در رابطه با ویژگی کاری بارز شهید رئیسی به ویژه در عرصه داخلی گفت: « یکی از ویژگی‌های مهم و قابل توجه شهید فقید آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهور کشورمان این بود که ایشان در کرسی مذکور احساس آرامش و سکون نمی کردند و مدام در فعالیت بودند.  حجم قابل توجهی سفر و سرکشی به اقصی نقاط کشورمان داشتند که در نوع خود حقیقتا بی نظیر بوده است. مقام معظم رهبری نیز در توصیف این ویژگی شهید رئیسی، ایشان را خستگی ناپذیر توصیف کردند. آنچه در این رابطه به نظر من از اهمیت زیادی با محوریت شهید رئیسی برخوردار است این است که فعالیت‌ها و اقدامات ایشان ماهیت نمایشی نداشت». 

وی گفت: «میان مواضع کلامی و رفتارهای شهید رئیسی تفاوتی نبود. یکی از ویژگی‌ها مهم و محوری شهید رئیسی این بود که وقتی مشکلی را جایی می دیدند سعی داشتند به هر نحو ممکن آن را رفع کرده و به نتیجه برسانند. از این منظر، خودِ شهید رئیسی متضمن مصوبه‌هایش بود. ایشان کار را رها نمی کرد. به نظر من کار شبانه روزی و شجاعت در عمل و البته بی توجهی ایشان به نقدهای غیرمنصفانه و برخی عملیات‌های تبلیغاتی که علیه ایشان و دولتشان انجام می شد، بسیار مهم و ارزشمند بود. 

ایشان ذهنیتِ حل المسائلی را داشتند و درگیر بازیهای سیاسی و یا منازعات سیاسی با دیگران نمی شدند. مسائلی که همه و همه از آیت الله رئیسی یک شهید متمایز و شاخص در انقلاب اسلامی ایران ساخته اند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha