• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030704482
  • خبرنگار : 71129

دیوان کیفری بین‌المللی علیه رئیس کمیسیون اروپا تشکیل پرونده داد

دیوان کیفری بین‌المللی علیه رئیس کمیسیون اروپا تشکیل پرونده داد

دیوان کیفری بین‌المللی علیه «اورزولا فون در لاین» بابت دست داشتن در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تشکیل پرونده داده است.

به گزارش ایسنا، «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا از سوی دادگاه مذکور بابت دست داشتن در یکسری نقض‌های مربوط به حقوق بشر بین‌المللی پرونده تشکیل داده است.

این تحول از سوی یک سری از گروه‌های حقوق بشری و اساتید برجسته دانشگاهی و کارشناسان حقوق کیفری بین‌الملل مورد حمایت قرار گرفته و آنها از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواسته‌اند تا تحقیقات علیه فون در لاین را انجام دهد.

این ارتباط به تفصیل این واقعیت را مستند می‌کند که خانم اورزولا فون در لاین شخصا از نظر کیفری مسوول است و باید بابت ارتکاب برخی از جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی که توسط نیروهای رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین انجام می‌شود، همچنین ارتکاب یا تلاش برای ارتکاب چنین جنایاتی از جمله فراهم کردن وسایل برای ارتکاب آن، مجازات شود.

این اعمال شامل موارد زیر می‌شوند.

حمایت نظامی از تل‌آویو؛ فون در لاین با توجه به اختیاراتی که دارد در تامین امنیت تجهیزات، تحت شکل حمایت نظامی، برای ارتش رژیم صهیونیستی نقش اساسی داشته است. در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی سومین دریافت‌کننده اصلی تسلیحات ارائه شده از سمت یک کشور عضو اتحادیه اروپا، آلمان، بوده است که خود پنجمین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است.

حمایت مالی و اقتصادی؛ رئیس کمیسیون اروپا از برداشتن هرگونه گامی در جهت تعلیق توافقنامه اتحادیه اروپا و تل‌آویو امتناع کرده و هم ابزارهای همکاری جدید اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی را در بحبوحه حمله کنونی صهیونیست‌ها به غزه ترویج داده است.

حمایت دیپلماتیک از تل‌آویو؛ به نظر می‌رسد این پاسخی به درخواستی باشد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ از جامعه بین‌المللی «برای تضمین آزادی عمل برای اسرائیل در ادامه حملاتش علیه غزه» مطرح کرد. حمایت دیپلماتیکی که اسرائیل از آن برخوردار است، شرط لازم برای ارتکاب جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی بوده که ارتش صهیونیستی از ۷ اکتبر به بعد در نوار غزه انجام داده است.

حمایت سیاسی؛ بیانیه‌های مختلف از سوی فون در لاین نشان‌دهنده حمایت بی‌قید و شرط او از رژیم صهیونیستی است که به این رژیم این جرات و حمایت را به نیروهای آن می‌دهد که به جنایات علیه مردم فلسطین در اراضی اشغالی مبادرت ورزند.

رئیس کمیسیون اروپا از شرکت در ارتکاب جنایات مربوطه، از طریق کمک و شراکت، آگاهی داشته است. با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که به صورت روزانه در مورد نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط ارتش صهیونیستی در نوار غزه به‌ویژه از اکتبر ۲۰۲۳ انجام می‌شود و انبوهی از گزارش‌ها و اسناد رسمی سازمان ملل در دسترس است که در واقع باعث شده بسیاری از مقامات سازمان ملل از جمله دبیرکل ابراز نگرانی شدید داشته باشند، فون در لاین نمی‌تواند از این واقعیت ساده فرار کند که او از چنین جنایاتی اطلاع نداشته است.

رئیس کمیسیون اروپا باید تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از ادامه ارتکاب چنین جرایمی انجام می‌داد و حداقل به هیچ وجه ارتکاب این جنایات را تسهیل نمی‌کرد، اما در انجام آنها تبانی کرده است. الزام به جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی در کنوانسیون نسل‌کشی و اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون اروپا در جلوگیری از ارتکاب جنایات مربوطه اقدامی نکرده است. بنابراین او با حذف این اقدامات در این جنایات در غزه شریک است. فون در لاین موظف بود و هنوز هم است در شرایط در نظر گرفته شده، تا جایی که حقوق بین‌الملل بر عهده شخصی که دارای اقتدار عمومی است، برای حفاظت از جان انسان‌ها عمل کند.

وی توانایی عمل داشت و هنوز هم دارد. ابزاری برای انجام وظیفه‌اش برای عمل در دسترس او بود و هنوز هم هستند. این امر با اقدامات کمیسیون اروپا تحت ریاست وی، در زمینه‌های دیگر مانند اوکراین، برای جلوگیری از ارتکاب جنایات جنگی و محدود کردن توانایی برخی قدرت‌ها برای انجام عملیات نظامی تایید می‌شود.

اگر رئیس کمیسیون اروپا به جای تلاش برای «تضمین آزادی عمل اسرائیل در ادامه کارزار علیه غزه» بر اساس وظیفه قانونی خود عمل می‌کرد، احتمال وقوع جنایات به میزان قابل توجهی کمتر بود، یا دست‌کم در چنین مدت زمان طولانی و در چنین مقیاس و بزرگی انجام نمی‌شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha