• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403030704557
  • منبع : خبرگزاری‌ها

آیت الله رئیسی چگونه «سید محرومان» شد؟

آیت الله رئیسی چگونه «سید محرومان» شد؟

شهید «سیدابراهیم رئیسی» که در وعده‌های خود پیش از ریاست‌جمهوری تاکیدی ویژه بر «محرومیت‌زدایی» داشت، کوشید یکی از بهترین عملکردهایش را در این حوزه به انجام برساند.

به گزارش ایسنا، ایرنا نوشت: در هزار روز همراهی شهید جمهور کشورمان با مردم، آن وعده‌ای که انحرافی از مسیر نداشت، حمایت دولت از قشر کم درآمد جامعه بود.

این موضوع تا جایی اهمیت داشت که به رئیس جمهور لقب «سید محرومان» را دادند. نه فقط حکایت‌ها و روایت‌ها بلکه آمار و ارقام نشان می‌دهد که شعار «دولت مردمی، ایران قوی» که در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ از سوی آیت‌الله رئیسی مطرح شد، در ادامه مسیر هزار روزه به اجرا رسید و به ثمر نشست.

از اولین اقدامات شهید رئیسی قطع رانت دلار ارزان به طیفی از واردکنندگان بود که با این رانت ویژه هر چه با نام کالای اساسی برای مردم به ویژه دهک‌های کم درآمد به کشور می‌آمد، به کام مافیای واردات می‌شد

در دولتی که زمان آن به انقضا نرسید، محرومیت‌زدایی و توجه به مناطق کم‌برخوردار در اولویت دستور کارها قرار گرفت تا وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور که مهم‌ترین‌ آنها حمایت از خانواده و اقشار محروم، تامین حداقل معاش مردم با اقداماتی مانند ارایه کارت خرید، کاهش فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی‌ در توزیع سرانه‌ها و کاهش فقر، همسان سازی حقوق و دستمزدها و از همه مهمتر کنترل تورم که از مهمترین عوامل رشد فقر در کشور بود، بر زمین نماند.

در این کمتر از سه سال دیدیم علاوه بر اینکه بخشی از این وعده‌ها بر روی ریل قرار گرفت و حرکت قطار توسعه آغاز شد، گروهی از این وعده‌ها از جمله افزایش یارانه نقدی و ساماندهی گروه‌های دریافت کننده یارانه و اجرای کالابرگ الکترونیکی به سرانجام رسید.

آنچه که در این مدت از کلام شهید رئیسی جدا نمی‌شد این بود که «وجود فقر در جامعه اسلامی به هیچ وجه زیبنده این نظام نیست و جامعه اسلامی باید مبتنی بر عدالت اجتماعی اداره شود.» از این رو از اولین اقدامات شهید جمهورمان قطع رانت دلار ارزان به طیفی از واردکنندگان بود که با این رانت ویژه هر چه با نام کالای اساسی برای مردم به ویژه دهک‌های کم درآمد به کشور می‌آمد، به کام مافیای واردات می‌شد.

رئیس جمهور فقید در کنار حذف این ویژه‌خواری، فرصتی برای افزایش یارانه نقدی و به روز کردن رقم آن هم بعد از چند سال آفرید. در حالی که پیش از آن به مردم سال‌ها یارانه ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومان پرداخت می‌شد که تاثیری هم در قدرت خرید آنها نداشت، با دستور شهید رئیسی این عدد اصلاح و به سه گروه اول درآمدی کشور مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های بعدی مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شد.

نکته مهم اینکه در این مدت یارانه نقدی بدون تاخیر به دست ۹ دهک درآمدی یعنی ۸۰ میلیون نفر رسید و دولت شهید رئیسی در این مدت سالانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت و به طور کلی ۷۵۰ هزار میلیارد تومان از محل بودجه در تبصره ۸ هدفمندی یارانه‌ها به صورت مستقیم پرداخت می‌شود.

از دیگر اقدامات رئیس جمهور در حوزه رفاه به ویژه توانمندسازی دهک‌های ضعیف که با هدف جبران کاهش قدرت خرید انجام شد، اجرای کالابرگ الکترونیکی از خرداد ماه سال گذشته بود که براساس آن، ۲۲۰ هزار فروشگاه بزرگ و خرد در سطح شهر و روستا آماده به کار شدند و ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر، پنیر، ماست‌،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند که از جمله مهم‌ترین مواد غذایی سفره مردم محسوب می‌شوند مشمول اجرای کالا برگ الکترونیکی شدند.

طبق گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، ماهانه ۵ هزار میلیارد تومان کمک هزینه معیشتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص پیدا کرده که این عدد امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد

در نهایت هفت دهک درآمدی در صورتی که ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی می‌شدند.

طبق آمارهای رسمی تنها در سه ماه از اجرای این طرح ۱۳۹ میلیون بسته غذایی به ارزش بیش از ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بین مردم به طور عادلانه توزیع شد و همین نتیجه موفق اجرای کالابرگ الکترونیکی و استقبال مردم از آن، باعث شد فاز فجرانه آن تمدید شود.

تقریبا در این هزار روز همراهی دولت و مردم، طبق گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه ماهانه ۵ هزار میلیارد تومان کمک هزینه معیشتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اختصاص پیدا کرده که این عدد امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.

شهید جمهور در ادامه برای تحقق وعده‌های انتخاباتی داده شده به مردم، طرح رفع سوء تغذیه مادران کودکان را در مناطق محروم به اجرا رساند که در این طرح، مادران باردار، شیرده و دارای کودک کمتر از ۵ سال نیازمند حمایت شناسایی و مشمول دریافت سبد تغدیه و بهداشتی رایگان شدند که حدود یک میلیون مادر زیر چتر حمایتی این طرح قرار گرفتند.

از آنجایی که اساسا تورم مالیات بر فقرا محسوب می‌شود، دولت شهید رئیسی علاوه بر بهبود معیشت مردم از طریق سیاست‌های یارانه‌ای، در کلان اقتصاد سیاست کنترل تورم را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داد. در این زمینه و بر اساس گزارش مرکز آمار در اردیبهشت امسال متوسط افزایش قیمت مواد غذایی نسبت به اردیبهشت سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) به ۲۲.۷ درصد رسید که تقریبا در ۴ سال اخیر کمترین رقم است.

همچنین بنا بر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، تورم ماهانه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به ۲.۸ درصد، تورم نقطه‌به نقطه به ۳۱ درصد، تورم سالانه ۳۷ درصد، تورم خوراکی‌ها به ۳۳.۷ درصد و تورم غیر خوراکی‌ها به ۳۸.۸ درصد رسیده است.

در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کشور به ۸.۱ درصد رسید که کمترین رقم در دهه‌های اخیر است

بنا بر اعلان رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای امسال، تورم نقطه به نقطه در سال ۱۴۰۲ نسبت به انتهای سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۳.۷ درصدی پیدا کرده است.

علاوه بر آنچه بیان شد، یکی از اقدامات مهم شهید جمهور در افزایش رفاه و بهبود معیشت مردم، افزایش حقوق کارگران یعنی مخاطب هدف این قشر و گروه بود و در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران بودیم و با این تصمیم دولت سیزدهم سفره کارگر در برابر تورم تا حدی در امان ماند. این اقدام در حالی بود که همزمان سمت و سوی نرخ تورم کاهشی نشان می‌داد. همچنین در راستای همین سیاست میزان دستمزد کارگران امسال هم تا سقف ۳۵ درصد ارتقا پیدا کرد.

بهبود شاخص‌های رفاهی را می‌توان در کاهش نرخ بیکاری در دولت شهید رئیسی دید به طوری که نرخ بیکاری از ۹.۶ درصد در دولت گذشته حتی به ۷.۶ درصد در سال گذشته رسید اما نرخ متوسط بیکاری در این مدت کمتر از سه سال ۸.۸ درصد بوده که باز هم روند بهبود درآمد مردم و افزایش سطح معیشت و رفاه را نشان می‌دهد.

بنا به گزارش مرکز آمار، در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کشور به ۸.۱ درصد رسید که کمترین رقم در دهه‌های اخیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha