• یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ / ۲۲:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8206-10026

رييس جمهور: مجلس دانش آموزي به تعريف «هويت» بپردازد بايد با خطاهاي جوانان با تساهل رفتار كرد

حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي تاكيد كرد كه اگر قرار است با خطاها با تساهل رفتار كنيم جوانان شايسته‏ترين كسان براي اين نوع برخورد هستند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور پيش از آغاز دومين نشست مجلس دانش آموزي درباره اهميت مجلس با اشاره به اينكه ما در كشورمان مي‏خواهيم مردمسالاري حاكم باشد، و در عين حال نظامي با چهره و وجهه ديني داشته‏ باشيم بوجود مشكلاتي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: در نظام‏هاي مردمسالار مجلس مهمترين محور است. خاتمي، با اشاره به حذف دين از نظام‏هاي غربي با يادآوري اينكه آن زمان صهيونيست‏ها يا معاندان با دين حضور نداشتند كه بخواهند قانوني تصويب كنند تا دين را از عرصه خارج كنند، اظهار داشت كه ناكارآيي سيستم‏هاي ديني و مشكلاتي كه براي زندگي بشر داشته و زندگي را تنگ مي‏كرده غربي‏ها را به اين نتيجه رساند كه دين را از عرصه خارج كنند. وي در ادامه با اشاره به معناي ليبراليسم و سكولاريسم، اين نظر كه سكولاريسم يعني ضديت با دين را نادرست عنوان كرد و اظهار داشت: سكولاريسم و دينداري با هم تناقض ندارند. سكولاريسم مي‏گويد دين در سپهر اجتماعي انسان دخالت نداشته باشد و همچنين مي‏گويد دين براي دنياي ديگري است كه البته اين به نظر ما كاملا غلط است. خاتمي با اشاره بر لزوم طي شدن مسير تكامل انديشه‏ها اظهار داشت: آنچه در غرب تحقق يافته بود وقتي به اين سوي دنيا آمد تغيير چهره داد. يك زماني غرب با طي كردن مسيري تجربه‏اي كسب مي‏كند و يك زمان شرق با آن تجربه روبرو مي‏شود. وي در بخشي از سخنان خود، درباره تمدن و فرهنگ‏ ايران گفت: من افتخار مي‏كنم كه يك ايراني هستم البته نمي‏خواهم ديگر ملل را تحقير كنم ولي ايران در بين كشورهاي شرقي و ديگر كشورها به لحاظ تمدن، فرهنگ و زندگي بشري يك سر و گردن از ديگر ملت‏ها بالاتر است. رييس جمهور با اشاره به حاكميت رژيم‏هاي جبار بر كشورمان و تحقيري كه ملت تحمل كرده است، گفت: همين امر سبب شده كه ملت ايران ناگهان به فردي اميد بسته و ناگهان اين اميدها تبديل به ياس شده است. وي با اشاره به اميد ايجاد شده در بين مردم در دوم خرداد 76 اين اميد را اميدي بيجا توصيف كرد و گفت: همواره گفته‏ام به افراد دل‌نبنديد، اين خود شما هستيد كه تصميم مي‏گيريد. خاتمي اظهار داشت: بعد از اينكه ملت به يك فرد اميد مي‏بندند، ممكن است فرد شكست بخورد. ولي درست اين است كه او اين شكست را بپذيرد. رييس جمهور با بيان اينكه اميدهاي ملت دائما به ياس تبديل شده اظهار داشت: بعد از مدتي مردم بين خدمت و خيانت احساس كرده‏اند كه به آنها خيانت شده است كه اين فكر نبايد به وجود آيد. بايد شكست خورد ولي بايد آنرا پذيرفت. خاتمي با اشاره به اينكه ما هرگز به مردم دروغ نگفته‏ايم، اظهار داشت: شكست نبايد با ياس و دلزدگي همراه باشد. وي در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه در طول تاريخ ما دو نوع برخورد با غرب داشته‏ايم، گفت: يكبار با شعف و شيدايي و بار ديگر با نفرت با غرب روبرو شديم كه هر دوي اين حالت‏ها دلزدگي به همراه دارد و از عقل به دور است. رييس جمهور با اشاره به نحوه شكل‏گيري انديشه دموكراسي در غرب به خلط بين ليبراليسم و دموكراسي اشاره كرد و گفت: كساني كه به دموكراسي حمله مي‏كنند، ليبرال دموكراسي را به جاي دموكراسي در نظر مي‏گيرند در حاليكه دموكراسي يك پايه دارد و قدرت امري مردمي است و مردم مي‏توانند آنرا تغيير دهند. وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مردم سالاري ديني اظهار داشت: شيوه ما دموكراسي است و ما اعتبار خود را از مردم مي‏گيريم و مردم بايد بتوانند بدون اينكه به زور متوسل شوند، به آنچه مي‏خواهند برسند. خاتمي در ادامه گفت: در اين راه با توجه به اينكه ما ايراني‏ها مي‏خواهيم شيوه جديدي را پياده كنيم با مشكلاتي مواجه هستيم. وي با بيان اينكه مجلس محور نظام‏هاي دموكراسي است، اظهار داشت: مجلس نماينده‏ي عقل جمعي است و خطايش كمتر است و براي همين در راس امور قرار دارد. رييس جمهور گفت: براي داشتن نظام دموكراسي مردم بايد احساس آزادي بيشتري براي انتخاب نمايندگانشان داشته باشند. خاتمي تصريح كرد: مجلس بايد جايگاه خود را داشته باشد و تنها در اين صورت است كه دموكراسي شكل مي‏گيرد. رييس جمهور، مجلس دانش آموزي را مجلسي مهم و نماينده 4 ميليون دانش آموز پر نشاط خواند و تاكيد كرد كه اين جمع بايد براي مسائلي كه در جامعه مطرح مي‏شود تاثيرگذار باشند و مي‏توان ساز و كاري تعيين كرد كه مجلس دانش آموزي حداقل بتواند حرف خود را به دولت و مجلس انتقال دهد. خاتمي تصريح كرد: مجلس دانش آموزي بايد در مسائل مربوط به مدارس تصميم‏ساز شود و كليه مباحث مربوط به مدارس و دانش آموزان را مورد بحث و بررسي قرار دهد. وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه جوان در جامعه ما مهم است، مبحث جوان در جامعه را تنها براي جلب اعتماد جوانان و جمع كردن راي توسط كانديداها و خودش، ندانست و گفت: ما اين مجلس را دكور درست نكرده‏ايم؛ دوستان بررسي كنند و مشخص كنند دولت براي تسهيل كارهاي مجلس دانش آموزي مي‏تواند چه كمك‏ها و كارهايي انجام دهد كه خلاف قانون نيز نباشد. رييس جمهور با اشاره به تفاوت نسل‏ها و خواسته‏هاي جوانان گذشته و جوانان امروزي گفت: آيا مي‏توان با جوان بعد از دنياي IT، ICT و اينترنت همان رفتاري را داشت كه با جوانان هشتاد سال گذشته! وي با اشاره به رشد تكنولوژي و ارتباطات در بين جوانان امروزي تاكيد كرد كه ما بايد براي حفظ فرهنگمان روش‏هاي درستي را انتخاب كنيم. رييس جمهور تاكيد كرد كه هويت يكي از مسايلي است كه مجلس دانش آموزي مي‏تواند به آن بپردازد. وي اظهار داشت: ما بايد هويتمان را با توجه به گذشته، حال و آينده تعريف كنيم. خاتمي با اشاره به تفاوت‏هاي موجود بين زندگي جوانان غربي با جوانان كشورمان و تاكيد بر اينكه حكومتي كه جنبه ديني دارد مقررات خاص خود را دارد، بر اهميت شناخت زمان موجود نيز تاكيد كرد. وي با اشاره به موفقيت زنان در عرصه‏هاي مختلف اجتماعي و پيش افتادن آنها از مردان در برخي عرصه‏ها بر لزوم فراهم آوردن نوآوري و شرايط يكسان براي رشد زنان و مردان تاكيد كرد. رييس جمهور با اشاره به تنوع طلب بودن جوانان، به وجود برخي خطاها و سلايق در نوع لباس پوشيدن و آرايش آنان، با تاكيد بر اينكه نبايد چنين مواردي بزرگنمايي شود گفت: اگر بناست با خطاها با تساهل رفتار كنيم چه كساني شايسته‏تر از جوانان هستند كه با آنها اينگونه رفتار كنيم. خاتمي در ادامه با تاكيد بر لزوم گذشت كردن از خطاي جوانان، اظهار داشت كه بايد جوانانمان را براي دور شدن از خطاها هدايت كنيم. ولي از اشتباهات آنها گذشت كنيم. وي همچنين خطاب به اعضاي مجلس دانش آموزي گفت كه علاقمند بود حداقل يك نيمروز را فارغ از تكلف‏ها با اعضاي اين مجلس مي‏گذراند. رييس جمهور با گلايه از تنظيم فعلي برنامه كه شامل سخنراني رييس جمهور در بين اعضاي مجلس پارلماني بود اين برنامه را تشريفاتي خواند و گفت: علاقمند بودم به عنوان يك ميهمان در جلسات اين دانش آموزان حضور مي‏داشتم و حرف‏هاي آنها را مي‏شنيدم. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.