• شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۸۲ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8208-03626

/ نگاهي به مجالس مذهبي/ حجت‌الاسلام‌والمسلمين انصاري‌راد: عدالت و اخلاق به عنوان جوهره‌ي ديانت ما بايد در مراسم مذهبي به كار رود

/ نگاهي به مجالس مذهبي/
حجت‌الاسلام‌والمسلمين انصاري‌راد:
عدالت و اخلاق به عنوان جوهره‌ي ديانت ما بايد در مراسم مذهبي به كار رود
رييس كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي گفت: جوهره‌ي ديانت ما در عدالت و اخلاق خلاصه مي‌شود، و بايد در هيات‌ها و مراسم مذهبي از روح اسلام و جوهره‌ي ديانت ما استفاده شود. حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين انصاري‌راد نماينده‌ي مردم نيشابور در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: تجمعات مذهبي و مراسم ايام ماه رمضان بايد به فرد و جامعه، عدالت در رفتار شخصي و اجتماعي، اخلاق و معنويت و توجه به خدا، دوري از اهداف شيطاني، استبداد و خودخواهي را بياموزد. خواه اين فرد يك فرد عادي باشد يا يك شخصيت سياسي، مامور يا خدمت‌گذار مردم. وي اهميت ماه رمضان و روزه را در "تقرب الي الله" دانست و گفت: اين زمينه‌اي است براي اين كه انسان احساس نزديكي به خدا كند. نفس اين‌كه انسان براي خدا روزه مي‌گيرد مايه‌ي خشنودي خدا و مورد رحمت الهي است. كسي كه روزه مي‌گيرد براي انجام كارهاي خير و دوري از كارهاي زشت و ناروا آمادگي بيشتري پيدا مي‌كند. وي روزه را زمينه‌اي براي پالايش از اخلاق نادرست و آمادگي براي امور خير و به صلاح بندگان دانست و تاكيد كرد: ماه رمضان ايامي است كه جامعه‌ي اسلامي نگاهي به درون خود بيندازد، و زشتي‌ها را هم از درون فرد و هم جامعه بزدايد، آلودگي‌ها را رفع و نيات خير را تقويت كند، خود را در جهت اقدامات و خدمت به بندگان خدا و نوع بشر و جلوگيري از تجاوز به حقوق بشر آماده كند. انصاري‌راد در خصوص ويژگي‌هاي هيات‌ها و محافل مذهبي كه انقلاب از آنها برآمد، تصريح كرد: انقلاب از ذات ملت، درون و روح ملت ما جوشيده است، ولي ملت ما ملتي مذهبي است كه هيات‌هاي مذهبي، مسجد و تجمعات مذهبي دارد، كه اين تجمعات مذهبي تجلي خواست ذاتي و دروني ملت ما با شكل بارزتري است. وي افزود: انقلاب ما صرفا از درون هيات‌ها نجوشيده است، بلكه 100 سال سابقه دارد. انقلاب مشروطه با حوادث خاص خود قابل محاسبه است، و يك حلقه‌ و گام اساسي انقلاب اسلامي در انقلاب مشروطه انجام شده است، و گام‌هاي بعدي داشته كه هم‌چنان جامعه‌ي ما در جهت رسيدن به عدالت حركت كرده است. در نهضت ملي نفت در اواخر دهه‌ي 20 و اوايل دهه‌ي 30 مرحله‌اي از مراحل انقلاب ما انجام گرفته است. اين حركت ادامه يافت تا به انقلاب اسلامي انجاميد. وي در خصوص روزه‌ي سياسي و انتقادهايي كه نسبت به اين نوع روزه صورت گرفته است، گفت: روزه‌اي كه در اسلام تشريح شده است بايد با قصد قربت و براي رضاي خدا باشد. اگر قصد قربت كه پايه‌ي اساسي روزه است نباشد، باطل است. وي افزود: روزه با اعتصاب غذا متفاوت است. اعتصاب را با هر نيتي مي‌توان انجام داد، ولي روزه تنها با قصد قربت امكان‌پذير است. مي‌توان روزه را با قصد قربت گرفت ولي براي آزادي زنداني‌ها و حل مسايل كشور دعا كرد و هر امر و مصلحت مرغوب و مطلوب براي جامعه، انسان‌ها و خانواده را مي‌توان در سايه‌ي قصد قربت داشت. ممكن است كسي روزه را با قصد قربت بگيرد كه بيمارش شفا يابد، و يا براي برآورده شدن حوائج مادي روزه بگيرد. روزه‌ي سياسي به اين معنا موجه و مطلوب است. وي ادامه داد: زماني كه فعالان سياسي و اصلاح‌طلب از اقدامات مقامات رسمي كشور مأيوس شوند و از طريق معمول و متعارف و قانوني موفق به تامين يك مساله‌ي مهم نمي‌شوند، و آزادي زندانيان بي‌گناه و مظلوم كه هم براي خانواده‌ها، خودشان و هم براي نظام خطرناك و سنگين است و هم براي اسلام و ديانت ما مخرب است و از طرق قانوني، معمول و متعارف راهي به جايي برده نمي‌شود، بندگان خدا با قصد قربت روزه بگيرند و از خدا بخواهند كه اين زندانيان آزاد شوند و اين مشكل اجتماعي حل شود. رييس كميسيون اصل نود مجلس تاكيد كرد: جاي تعجب است كساني كه نماز سياسي را معمول مي‌دارند و سال‌هاست انجام مي‌دهند و حتي نماز عبادي را نيز سياسي كرده‌اند، و نماز عبادي سياسي عنوان مي‌كنند، چه‌طور مي‌شود كه روزه‌ي سياسي اشكال داشته باشد. اگر در نماز نيز قصد قربت نباشد و صرفا براي سياست نماز خوانده شود قبول نيست. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.