• سه‌شنبه / ۲۸ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-12013
  • خبرنگار : 71132

گزارشي درباره‌ي نشست آتي دفتر تحكيم(طيف علامه) گفت‌وگو با دبير تشكيلات و دبيران فراكسيون‌هاي داخلي

قرار است تا چند روز ديگر نشست شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) برگزار شود تا در آن شوراي مركزي جديدي نيز شكل بگيرد. زمان دقيق و مكان آن تاكنون قطعي نشده است.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در چند روز اخير، فراكسيون‌هاي داخلي در حال بررسي شرايط سياسي كشور و نيز بحث درباره‌ي انتخابات آتي شوراي مركزي هستند، در حالي كه در چند سال اخير نشست‌هاي شوراي عمومي اين تشكل به دفعات در بيرون دانشگاه برگزار شده و اين بار نيز تاكنون به گفته‌ي عبدالله مومني تلاش آنها براي دريافت مجوز برگزاري نشست در يكي از دانشگاه‌ها بدون نتيجه مانده است.

اكنون «عبدالله مومني»، «علي افشاري»، «مجيد حاجي‌بابايي»، «مهدي اميني‌زاده» و «رضا دلبري» عضو شوراي مركزي هستند، البته در انتخابات پيش، «رضا حجتي»، «سعيد رضوي فقيه» و «مهدي مومني» نيز به شوراي مركزي راه يافته بودند كه حجتي پس از انتخابات انصراف داد، و دو نفر ديگر در دو مقطع از عضويت استعفا دادند.

دبير تشكيلات تحكيم(علامه):

نشست شوراي عمومي اين هفته برگزار نمي‌شود

برگزاري نشست در دانشگاه حق مسلم تحكيم است

«عبدالله مومني» با بيان اينكه «اولويت اول ما براي برگزاري نشست در مكاني دانشگاهي است»، گفت: تلاش خود را براي برگزاري نشست مي‌كنيم و در اين راستا رايزني‌ها و گفت‌وگوهايي با مسوولان انجام داديم كه اميدواريم نتيجه‌ي آن به برگزاري نشست در دانشگاه بيانجامد.

مسوول تشكيلات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: از دولت خاتمي و وزارت علوم انتظار داريم در مراحل پاياني رياست دولت حق تحكيم وحدت را درباره‌ي برگزاري نشست در دانشگاه به رسميت بشناسند و نسبت به موانع و چالش‌هايي كه در اين مسير به وجود مي‌آيد بي‌اعتنا باشند لذ اميدواريم شاهد حب نيتي در پايان دولت خاتمي باشيم.

مومني همچنين افزود: آنچه مشروعيت‌دهنده و نشانگر پايگاه دانشجويي دفتر تحكيم وحدت است، ميزان اقبال انجمن‌هاي اسلامي عضو اتحاديه به نشست‌هاست و نه برگزاري نشست در محيط دانشگاهي يا غيردانشگاهي. وليكن برگزاري نشست در دانشگاه حق بديهي و مسلم اين تشكل دانشجويي است چراكه در مقابل ديگر تشكل‌هاي دانشجويي از پايگاه دانشجويي بيشتري برخوردار است، ولي تحكيم به دليل مشي انتقادي و شيوه‌هاي مستقل مورد بي‌مهري بخشي از اركان حكومت قرار گرفته است كه نتيجه‌ي آن عدم برخورداري از حق برگزاري نشست در دانشگاه است.

مومني درباره‌ي ضرورت همگرايي اعضاي تحكيم تصريح كرد: دانشجويان بيش از هر تشكيلاتي نيازمند همگرايي، انسجام و اتحاد در بين خود هستند و قطعا اعضاي شوراي مركزي تحكيم وحدت و انجمن‌هاي اسلامي از طريق مشاركت و سهيم شدن در روند تصميم‌گيري‌ها و مناسبات فكري سياسي تحكيم در راستاي همگرايي قدم برمي‌دارند و اين روالي است كه هميشه بر آن تاكيد شده است كه پيوندهاي تشكيلاتي اعضاء مورد تاكيد قرار گيرند.

وي در پايان گفت: با توجه به زمان محدود تا پايان هفته احتمالا نشست در اين هفته برگزار نخواهد شد و در اولين فرصت پس از اعلام نتيجه‌ي مذاكرات، طي روزهاي آتي زمان و مكان دقيق اعلام خواهد شد.

عضو هيات‌رييسه‌ي فراكسيون مدرن:

بايد به مسايل زيربنايي‌تر جنبش دانشجويي پرداخت

فراكسيون‌هاي داخلي بايد با هم همكاري كنند

«مسعود دهقان» يكي از اعضاي هيات‌رييسه‌ي فراكسيون مدرن به خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به استراتژي كه احتمال دارد تحكيم در آينده داشته باشد، بايد بيشتر به مسايل زيربنايي‌تر جنبش دانشجويي يا مسايل صنفي در عين پي‌گيري مسايل سياسي روز پرداخت؛ چرا كه پرداختن به اين امور باعث تقويت بدنه‌ي اجتماعي خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه «هر تشكل و حزبي به وسيله‌ي ارتباط در حوزه‌ي مسايل مختلف نمي‌تواند با بدنه‌ي اجتماعي خود برقرار كند»، اظهار داشت: انجمن‌هاي اسلامي هم از اين امر مستثني نيستند.

اين عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اميركبير اضافه كرد: به عنوان يك دانشجو فكر مي‌كنم نياز امروز جريان دانشجويي اين است كه به مباحث زيربنايي‌تر و فكري‌تر و در عين حال به مسايل صنفي در حوزه‌ي دانشگاه بپردازد.

دهقان هم‌چنين درباره‌ي ويژگي‌هاي لازم شوراي مركزي جديد از نظر خود گفت: كلا مجموعه‌اي كه قرار است كار كند بايد در اين يك سال تمهيداتي بينديشد كه بتواند در دانشگاه كار كند. البته اين بدان معني نيست كه شوراي مركزي اين دوره يا دوره‌هاي قبل فعاليت نكردند ولي نظري كه در جلسه‌ي فراكسيون مطرح شد اين بود كه مي‌توان در فضاي دانشگاه فعاليت بيشتري داشته باشد.

وي هم‌چنين درباره‌ي پيش‌بيني تركيب جديد شوراي مركزي گفت: من نوستر داموس نيستم. طبيعتا دوستان مختلف كه مايل هستند كانديدا مي‌شوند، بنابر با شناخت و صلاحيتي كه اعضا در آنها مي‌شناسند، به آنها را مي‌دهند. هم‌چنين اگر آقايان اصلاح‌طلب در روزهاي آخر دولتشان زمينه‌اي فراهم كنند، نشستي برگزار مي‌شود و افراد مشخص خواهند شد.

دهقان همچنين درباره‌ي مكان نشست آتي، گفت: انجمن‌هاي اسلامي و تحكيم تشكل دانشجويي هستند و ترجيحا بهتر است نشست آنها داخل دانشگاه برگزار شود، بايد بگذارند آنها به صورت مستقل در دانشگاه فعاليت كنند چرا كه اين حق مسلم آنهاست كه داخل دانشگاه نشست برگزار كنند.

عضو هيات‌رييسه‌ي فراكسيون مدرن گفت: بهتر است مجموعه‌هاي جديدي كه وارد تحكيم مي‌شوند بتوانند چه به صورت مستقيم و چه غير مستقيم از تجربه‌هاي قديمي استفاده كنند، به هر حال اعضاي شوراي مركزي بايد توسط اعضاي سابق هدايت شوند.

وي هم‌چنين گفت: اگر اعضا بخواهند در چارچوب مجموعه‌ي تحكيم فعاليت كنند و به مصوبات آن پايبند باشند مسلما بايد فراكسيون‌ها در جهت نيل به اهداف عاليه‌ي دفتر تحكيم كه رسيدن به جامعه‌اي است كه در آن دموكراسي، آزادي و حقوق بشر رعايت شود با هم همكاري كنند.

دهقان افزود: بايد در چارچوب اخلاق و مصوبات تشكيلاتي فعاليت كرد، نبايد در مقابل مجموعه‌ي دانشجويي كه قداستي براي خود دارد، به گونه‌اي برخورد كرد كه شائبه‌ي اين به وجود آيد كه احزاب سياسي در مجموعه دست‌اندازي مي‌كنند، مجموعه‌هاي دانشجويي و جامعه‌ي دانشگاهي نسبت به چنين رويكردهايي واكنش نشان مي‌دهند.

دبير فراكسيون دموكراسي‌خواه ملي:

تحكيم بايد در نحوه‌ي فعاليت سياسي خود بازنگري كند

اعضاي تحكيم توجهي به اختلافات تشكيلاتي نكنند

دبير فراكسيون دموكراسي‌خواه ملي نيز با بيان اين‌كه «اصلي‌ترين كار تحكيم نقد و روشنگري است»، گفت: جنبش دانشجويي بايد در هر شرايطي اين كار را بكند. تحكيم هم بايد در نحوه‌ي فعاليت سياسي خود بازنگري كند و بيشتر از نظر تئوريك و گفتماني به مقوله‌ي سياست نگاه كند.

«كوروش جعفري» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: تحكيم به جاي اين‌كه كنشگر صرف باشد بايد به اين قضيه توجه كند كه فعاليت و نقش حزبي براي نقش دفتر تحكيم مناسب نيست و مجموعه را آسيب‌پذير مي‌كند، همان‌طور كه تا به حال كرده است.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اين‌كه «هدف ما در فراكسيون تقويت تحكيم بوده است»، گفت: قصد داريم در اين مرحله حضور فعالي داشته باشيم، به همين منظور نمايندگان خود را براي شوراي مركزي معرفي خواهيم كرد.

جعفري در ادامه اظهار داشت: انجمن‌ها به‌ويژه دفتر تحكيم بايد به دو امر تعامل با گروه‌ها، افراد سياسي، حفظ نقش واسطه‌گري و نگاه به بدنه‌ي دانشجويي كه تا الان غفلت كرده است، بپردازد.

وي هم‌چنين درباره‌ي ويژگي‌هاي لازم براي شوراي مركزي جديد از نگاه خود گفت: شوراي مركزي جديد بايد تمام ديدگاه‌هاي موجود در دفتر تحكيم را در بر بگيرد و تمام فراكسيون‌ها و ايده‌هاي داخل دفتر در آن سهم داشته باشند.

كوروش جعفري درباره‌ي محل برگزاري نشست نيز اظهار داشت: براي يك تشكل دانشجويي خوب نيست كه خارج از دانشگاه نشست برگزار كند و اصولا نشست تحكيم بايد در دانشگاه انجام شود.

دبير فراكسيون دموكراسي‌خواهي، با اشاره به سياست سياليت كه ذاتي جنبش دانشجويي است، اضافه كرد: كليه‌ي دانشجويان در مقطع دانشجويي مي‌توانند وارد شوراي مركزي شوند، طبعا اميدواريم كه اين سياست را در دفتر تحكيم هم شاهد باشيم.

جعفري گفت: سياليت يكي از ويژگي‌هاي بارز جنبش دانشجويي است و از وجه تمايز احزاب و تشكل‌هاي دانشجويي محسوب مي‌شود كه باعث مي‌شود تحكيم وحدت از حالت حزب بودن خارج شود.

وي هم‌چنين تصريح كرد: بعيد مي‌دانم دوباره اعضاي سابق شوراي مركزي در شوراي مركزي حضور پيدا كنند.

جعفري همگرايي بيشتر اعضاي تحكيم را ضروري دانست و گفت: براي اتحاد بيشتر و پيشبرد اهداف خود همگي اعضا بايد همگرا شوند و توجهي به اختلافات تشكيلاتي نكنند.

سخنگوي فراكسيون روشنگري:

قائل به حضور در شوراي مركزي نيستيم

براي برگزاري نشست در دانشگاه ايستادگي كنيم

«امير پاكزاد» سخنگوي فراكسيون روشنگري نيز با بيان اين‌كه «دفتر تحكيم وحدت نبايد قائم به فرد باشد، بايد مشروعيتش را به شوراي عمومي بدهد»، گفت: فراكسيون روشنگري نه سهمي مي‌خواهد و نه قائل به حضور در شوراي مركزي است، لذا هيچ كانديدايي معرفي نمي‌كند ولي در انتخابات شركت مي‌كند.

وي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا با تاكيد بر اين‌كه «نبايد نتايج انتخابات شوراي مركزي از پيش تعيين شده باشد»، گفت: به انجمن‌هاي شهرستان‌ها پيشنهاد مي‌كنم در اين انتخابات با هم همفكري كنند و بدانند حضور آنها در شوراي مركزي موثر است.

پاكزاد درباره‌ي محل نشست نيز تاكيد كرد: تحكيم وحدت تشكلي دانشجويي است و با ادوار تحكيم فرق مي‌كند. لذا بايد مكان نشستش خواستگاه آن يعني دانشگاه باشد؛ چرا كه به نظر من نشست خارج از دانشگاه اعتبار ندارد و بايد براي برگزاري آن در دانشگاه ايستادگي كنيم و حق خود را بگيريم.

وي ضرورت اتحاد مجموعه‌ي تحكيم را از زمان ايجاد انشعاب در تحكيم ضروري‌تر خواند و اظهار داشت: اين‌كه تحكيم با نام اشخاص شناخته شده است، بزرگ‌ترين آفت جنبش دانشجويي است، متاسفانه عده‌اي با طي كردن پلكان ترقي تحكيم منافع شخصي خود را پي‌گيري كردند. اين ميدان افردي را مي‌طلبد كه فارغ از انگيزه‌هاي شخصي در پي پي‌گيري مطالبات و آرمان‌هاي دانشجويي باشند.

انتقاد به برخي سياست‌ها

دبير سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دنشكده‌ي فني دانشگاه تهران در تماس با خبرنگار ايسنا به برخي از كساني كه تصميم‌گيران دفتر تحكيم مي‌خواند، انتقاد كرد.

«ايمان ملكا آشتياني» افزود: ديروز سياست عبور از خاتمي و امروز سياست عبور از اصلاح‌طلبان مطرح شد، و فردا اگر چاره داشته‌ باشند از ملت نيز عبور مي‌كنند. به طوري كه تحريم انتخابات اخير رياست جمهوري به عنوان مصداقي از اين سياست‌هاي غلط، با استقبال مردم مواجه نشد.

ملكا بر ضرورت پايبندي به مرامنامه و اساسنامه‌ي دفتر تحكيم تاكيد كرد و گفت: طرح شعارهاي راديكال از سوي برخي، زمينه‌ي سركوب جنبش دانشجويي را فراهم كرده است.

گزارش از خبرنگار ايسنا: «الهه حميدي‌كيا»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha