• سه‌شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۸۴ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8407-05719
  • خبرنگار : 71293

كاتوزيان درگفت‌وگوباايسنا: در اجراي نيوپيكان ترديد دارم پژو آريان وجود خارجي ندارد مركز تحقيقات ايران خودرو بايد بازسازي شود

كاتوزيان درگفت‌وگوباايسنا:
در اجراي نيوپيكان ترديد دارم
پژو آريان وجود خارجي ندارد
مركز تحقيقات ايران خودرو بايد بازسازي شود

اجراي پروژه‌ي پيكان جديد نيازمند مديران معتقد به برند ملي و توسعه‌ي محصولات داخلي است.

حميدرضا كاتوزيان، نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه پروژه‌ي نيو پيكان ظاهرا در دست بررسي است، در خصوص اين‌كه آيا امكان به نتيجه رسيدن اين پروژه وجود دارد يا نه؟ گفت: روي اين موضوع ترديد دارم و بايد تلاش كرد ايران خودرو به قابليت‌ها و توانمندي‌هاي سه سال قبل خود برگردد، چرا كه مركز تحقيقات ايران خودرو از آن زمان تاكنون لطمات و صدمات زيادي ديده و عموم افرادي كه دنبال توسعه‌ي برند داخلي بودند قلع و قمع و خانه‌نشين شده‌اند و يا از ايران رفته‌اند و اين افراد ارزشمند در مركز تحقيقات حضور ندارند.

نماينده‌ي مردم تهران در خانه‌ي ملت، با تاكيد بر اين‌كه اين‌گونه پروژه‌ها نيازمند مراكز تحقيقاتي و مديران با تجربه و قدرتمند است، خاطرنشان كرد: مركز تحقيقات ايران خودرو در حال حاضر اين شرايط را ندارد.

وي ادامه داد: اكثر مديران فعلي دنبال مونتاژ بوده‌اند، چگونه مي‌خواهند پروژه‌ي ملي را اجرا كنند؟

كاتوزيان گفت: پروژه پيكان جديد هم اكنون در ايران خودرو در حال بررسي است اما من گمان نمي‌كنم بعد از ضربه زدن آقايان به مركز تحقيقات ايران خودرو، اراده چنين كاري در ايران خودرو وجود داشته باشد.

نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: بايد روحيه طراحي خودرو كه در ايران خودرو از بين رفته است در اين شركت زنده شود. موتور ملي هم تنها به دليل روحيات خاص مركز تحقيقات موتور ايران خودرو و همت مهندس ميرسليم و مهندس زالي به نتيجه رسيد ولي در ايران خودرو اين روحيات مرده است و من فكر مي‌كنم با اين روحيات در ايران خودرو اگر خيلي هنر كند بتوانند به مونتاژ كننده 307 و 407 تبديل شوند. خيلي جالب است كه هم اكنون آقايان به دنبال شركت‌هاي چيني براي مونتاژ محصولاتشان در ايران هستند.

وي گفت: با اصلاحات انجام شده شركت رنو حاضر شده در كار مشترك بر روي پلات‌فورم خودرو به وسيله ايران خودرو، خودرو طراحي كند اما گمان نمي كنم ايران خودرو در اين زمينه استراتژي خاصي داشته باشد. هم اكنون اگر پلات‌فورم جنرال موتور نيز به آنها داده شود با اين روحيه و با مركز تحقيقات متلاشي شده ايران خودرو نمي‌توانند كاري كنند.

وي با بيان اين كه براي طراحي خودرو بايد بسترهاي ايجاد شده در ايران خودرو نوسازي شود افزود: در سه سال قبل سعي شده بود چه با يك شريك استراتژيك يا بدون آن به وسيله ايجاد بسترهاي مناسب و ايجاد زنجيره ارزش وارد بازار‌هاي جهاني شويم كه اين بستر‌ها هم اكنون ضربه ديده است و بايد براي رسيدن به اين مرحله، طراحي اين بستر‌ها را نو سازي كنيم.

نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس در خصوص پژو آريان گفت: پروژه آريان جديد نيست، همان پژو 206 است كه متاسفانه صندوق‌دار آن با هزينه‌ي ايران طراحي شده و قرار است به عنوان برند پژو وارد بازار شود و منافع آن را پژو ببرد.

كاتوزيان در پايان تاكيد كرد: پژو آريان وجود خارجي ندارد و پژو صاحب برند است و اجازه نداده كه نام آريان روي آن گذاشته شود و اين ايجاد انحراف در افكار عمومي توسط برخي از مديران است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha