• جمعه / ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8411-08453

ايـسـتـادگـي همراه با تـدبـيـر گفت‌وگوي ايسنابا دري‌نجف‌آبادي،آفريده،حق‌شناس، تاجرنيا،حاجي‌بابايي، فلاحت‌پيشه، طلايي‌نيك،شريعتمداري،مطهرنيا،ميرتاج‌الديني و...

ايـسـتـادگـي همراه با تـدبـيـر
گفت‌وگوي ايسنابا دري‌نجف‌آبادي،آفريده،حق‌شناس، تاجرنيا،حاجي‌بابايي، فلاحت‌پيشه،
طلايي‌نيك،شريعتمداري،مطهرنيا،ميرتاج‌الديني و...

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان بعداز ظهر روز گذشته(پنجشنبه) با ارسال نامه‌اي به محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بار ديگر ضمن تاكيد بر مواضع اصولي و حقوقي كشورمان، پيامدهاي گزارش موضوع هسته‌يي ايران به شوراي امنيت را براي وي و اعضاي شوراي حكام اين آژانس بين‌المللي خاطرنشان كرد.

اين در حالي است كه غرب كماكان ضمن تاكيد بر لزوم گزارش پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت، بر مدت زمان يك‌ماهه‌ي باقي‌مانده‌ تا انتشار گزارش ماه مارس البرادعي براي حل مسايل هسته‌يي ايران تاكيد مي‌ورزند. ولي آن‌چه كه در اين ميان به نظر مي‌رسد، برگزيدن راه رويارويي با جمهوري اسلامي ايران از سوي غرب است كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان نه تنها غرب كه شرق را نيز متضرر خواهد ساخت.

دادستان كل كشور گفت: در صورت ارجاع گزارش پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت مطمئنا جمهوري اسلامي روابط خود را با آژانس محدود كرده و در چارچوب و ضوابط آژانس عمل خواهد كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين قربانعلي دري نجف‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه باب مذاكره هنوز باز است، اظهار داشت: اروپايي‌ها و آژانس اجازه ندهند كه مذاكرات به بن‌بست كشيده شود و مساله‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران را پيچيده‌تر نكنند.

دادستان كل كشور در پايان تاكيد كرد: ملت ما داشتن انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را حق خود مي‌داند، بر روي آن پافشاري مي‌كند و ان‌شاءالله پيروز مي‌شود.

آيت الله موحدي كرماني گفت: در صورتي كه گزارش پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت از سوي دول غربي ارايه شود اين اشتباه عواقب بدي براي خود آنها خواهد داشت و ما اميدواريم كه اينها بر اساس عقل و منطق تصميم بگيرند و توجه به تبعات بد اين تصميم داشته باشند.

آيت‌الله موحدي كرماني، نماينده‌ي سابق ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اينكه اين كشورها كه مدعي حقوق بشر هستند بايد حق ايران را در ارتباط با داشتن فناوري صلح‌آميز هسته‌اي به رسميت بشناسند، اظهار داشت: آنها با تصميم خود كاري نكنند كه هم براي ما و هم براي خودشان دردسر ايجاد شود.

نماينده‌ي سابق ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تاكيد كرد: ملت ما يك ملت مدافع است و آرام نيست. ما در مقابل ظلم هميشه ايستاده‌ايم و از حق خود دفاع كرده‌ايم و در هر حال نيز يك دولت قوي داريم و مطمئنا با اتخاذ مواضع و راهكارهايي در جهت احقاق حق خود حركت مي‌كنيم.

يك عضو كميسيون امنيت ملي مجلس تصريح كرد: ما بايد به اثبات برسانيم كه اين اراده و تصميم ملت ايران براي رسيدن به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي اجتناب‌ناپذير است.

حميدرضا حاجي بابايي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: هنوز اعتقاد ندارم كه شوراي حكام به جمع‌بندي گزارش هسته‌يي ايران به شوراي امنيت مي‌رسد، چراكه آنها به خوبي مي‌دانند كه اين گزارش چه عواقبي براي ما و خود آنها دارد.

وي با بيان اينكه ممكن است شرايط براي ما سخت‌تر باشد، به احتمال برخي تحريم‌ها و يا اعمال فشارها در صورت فرستادن گزارش ايران به شوراي امنيت اشاره كرد و گفت: عليرغم اين، مردم ما در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند كه مي‌توانند فشارها را براي رسيدن به منافع ملي و آرمان‌هاي خود تحمل كنند.

به گفته‌ي وي اين در حالي است كه محدوديت‌ها و فشارها بر كشورهاي اروپايي و آمريكا بسيار بيش از آنچه خواهد بود كه براي ايران باشد چرا كه اگر گزارش يا پرونده ما به شوراي امنيت ارجاع شود، متضرر اصلي خود كشورهاي اروپايي خواهند بود.

اين عضو هيأت رييسه‌ي مجلس تصريح كرد: تعمق كشورهاي اروپايي و شوراي حكام در چنين برنامه‌اي باعث خواهد شد كه اين امر را به ماه مارس موكول كنند دليل اين، نيز آن است كه به محض اينكه گزارش ما به شوراي امنيت برود، جمهوري اسلامي ايران موظف است بر اساس مصوبه مجلس كليه همكاري‌هاي داوطلبانه خود را لغو، غني‌سازي اورانيوم را شروع و نظارت‌ها را محدود كند كه اين امور اثرات خود را در نفت و اقتصاد جهاني و بورس‌ها و . . . بگذارد.

وي با بيان اينكه كسي در دنيا از اين موضوع نفعي نمي‌برد، تأكيد كرد: قطعا دنيا و كشورهاي اروپايي با اين حركت دست خود را نخواهد بست و سعي خواهند كرد كه پروسه‌ي مذاكره و گفت‌وگو را ادامه دهند.

حاجي بابايي، با تأكيد بر لزوم ادامه‌ي رايزني‌هاي ايران، افزود: روسيه و چين و ديگران در اين مدت نشان دادند كه نه غرب و نه شرق محل اعتماد نيستند.

وي طرح روسيه را كافي و كامل ندانست و گفت: در طول يك ماه آينده تا ماه مارس ديپلماسي خود را قدرتمند جلو خواهيم برد و اگرچه فشار زيادي بر جمهوري اسلامي ايران وارد مي‌شود، اما نتيجه، موفقيت جمهوري اسلامي را به دنبال خواهد داشت و لذا ما بايد با تدبير، عاقلانه، حساب‌شده و مقتدرانه عمل كنيم، چراكه قطعا از اين رفتارها نتيجه خواهيم گرفت.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه با اشاره به وضعيت پرونده هسته‌يي كشورمان اظهار داشت: در صورت ارجاع پرونده يا گزارش پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت دولت بر اساس مصوبه‌ي مجلس مبني بر لغو اقدامات داوطلبانه و تعليق اجراي پروتكل الحاقي عمل خواهد كرد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا با بيان اينكه بر اين اساس، تكليف از سوي ايران مشخص است،‌ افزود: معتقديم در طرف مقابل تصميمي مبتني بر تقابل شكل گرفته كه بر اساس آن سعي دارند ايران رابه طور كامل از داشتن چرخه‌ي سوخت هسته‌يي منع كنند.

به گفته‌ي وي با ارجاع پرونده يا گزارش پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت، اين تقابل وارد مرحله‌ي حساس‌تري خواهد شد.

وي با بيان اينكه ارجاع پرونده يا گزارش ايران به شوراي امنيت تبعاتي براي ايران دارد، تصريح كرد: اين امر مشكلاتي را براي ديگر كشورها نيز از جمله كشورهاي اروپايي در پي خواهد داشت.

به اعتقاد وي پيامدهاي اين امر براي اروپايي‌ها، شكست ديپلماسي آنها و عدم ظرفيت موجود در دنياي امروز براي مقابله با يك بحران تازه كه از سوي آمريكايي‌ها به دنيا تحميل مي‌شود، است.

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با بيان اينكه براي مقابله با جوانب كار نيز بايد آمادگي داشته باشيم، افزود: در عين‌حال از هر ظرفيتي كه در عرصه‌ي بين‌الملل براي مذاكره وجود دارد، استقبال مي‌كنيم و معتقديم اين ظرفيت در دنيا آنگونه‌اي كه آمريكايي‌ها ادعا مي‌كنند، نيست.

وي اصل را در اين مسأله موضع واحد در كشور دانست كه بايد حفظ شود و تأكيد كرد: آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند كه شكاف و انشقاقي در اين راه ايجاد كنند.

فلاحت پيشه در خصوص طرح روسيه و مذاكرات 27 بهمن ماه، گفت: اگر پرونده يا گزارش ايران به شوراي امنيت ارجاع شود، طرح روسيه شكست خورده محسوب خواهد شد، اما اگر تا مذاكرات 27 بهمن در مورد طرح روسيه، اين ارجاع صورت نگيرد، قطعا مذاكرات جدي‌تر خواهد بود.

عضو فراكسيون اقليت گفت: نبايد گذاشت اجماعي كه آمريكا به دنبال آن است، حاصل شود.

دكتر حسين آفريده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، با تاكيد بر اين‌كه بايد براي عدم ارجاع گزارش پرونده‌ي هسته‌يي به شوراي امنيت، از تمام ظرفيت‌ها استفاده كرد، افزود: كشور ايران علاقمند نيست به شوراي امنيت برود، البته روس‌ها و اروپايي‌ها نيز به اين موضوع علاقمند نيستند، ولي مشخص نيست چه اتفاقي خواهد افتاد. به هر حال بايد شرايط را به سمتي برد كه اين اتفاق نيفتد.

عضو كميسيون انرژي مجلس ايجاد تنش در منطقه، بالا رفتن قيمت نفت، آسيب ديدن رشد اقتصادي كشورها و تحت فشار قرار گرفتن مصرف كنندگان انرژي را از جمله پيامدهاي گزارش پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت دانست و تصريح كرد: گزارش پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت زندگي را براي همه سخت مي‌كند.

آفريده با بيان اين‌كه اگر در مذاكرات با روسيه به جايي نرسيم، روسيه نيز مواضعي شبيه به كشورهاي اروپايي اتخاذ مي‌كند، عنوان كرد: بايد از فرصت‌ها استفاده كرد تا روس‌ها در موضع اروپايي‌ها قرار نگيرند و اجماعي كه آمريكا به دنبال آن است، حاصل نشود.

نماينده‌ي مردم شيروان در پايان تاكيد كرد: ايران بايد حداقل يكي – دو عضو شوراي امنيت را كه وضع متفاوت‌تري از بقيه داشته باشند را همراه خود داشته باشد.

نماينده شيراز تصريح كرد: فكر مي‌كنم كه اگر سه كشور اروپايي در بحث هسته‌يي ايران عاقلانه تصميم بگيرند، سناريوي آمريكايي‌ها را نمي‌پذيرند.

محمدنبي رودكي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا معتقد است كه فشار و تطميع و وعده‌هايي كه آمريكا به آلمان، چين و روسيه در بحث‌هاي مختلف داده است، ما را بيشتر مصر مي‌كند كه بايستيم و پافشاري كنيم زيرا كه موضوع ارجاع پرونده يا گزارش ايران به شوراي امنيت بي‌منطق است.

به گفته‌ي وي چنانچه با پيشنهاد غيرمنطقي و غيرحقوقي و بدون ادله‌ي حقوقي و فني هسته‌يي بخواهند پرونده ما را به شوراي امنيت گزارش كنند، قطعا تمام همكاري‌هاي داوطلبانه خود با آژانس را از جمله تعليق غني‌سازي اورانيوم و همكاري با بازرسان آژانس، نصب دستگاههاي الكترونيكي و دوربين‌هاي كارگذاشته‌ شده توسط آژانس را لغو و به حالت توقف درخواهيم آورد.

رودكي با تصريح بر اينكه اين اعتقاد ما به معناي آن است كه ما دنبال سلاح هسته‌يي نيستيم، بر لزوم تبديل شدن ايران به قدرت اول علمي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي در منطقه بر اساس چشم‌انداز بيست ساله تأكيد و خاطرنشان كرد: اگر گزارش يا پرونده ما به شوراي امنيت برود، به نظر من، آنها جرأت تحريم كردن ايران را ندارند.

وي در ادامه به ظرفيت ايران براي مواجهه با تحريم‌هاي احتمالي شوراي امنيت در صورت ارجاع گزارش ايران به اين شورا اشاره كرد و گفت: اگر براي ما تحريم نفتي در نظر گيرند، ما هم در منطقه خليج فارس ظرفيت‌هاي خود را مبني بر تحريم نفت ديگر كشورها به كار مي‌گيريم و نمي‌گذاريم دو، سوم نفت دنيا كه از منطقه دهانه‌ي تنگه هرمز و از كشورهاي قطر، بحرين، امارات، كويت و عراق خارج مي‌شود، خارج گردد.

رودكي همچنين در اين راستا به رجزخواني‌هاي آمريكا در 8 سال دفاع مقدس و ظرفيت‌هاي ايران و جوانان اين كشور در دفاع از مرز و بومش اشاره كرد و افزود: جمهوري اسلامي ظرفيت‌هايي در خليج فارس و در منطقه خاورميانه، در عراق، پاكستان، تركيه، لبنان و سوريه دارد. امروز ملت‌هاي مسلمان، جمهوري اسلامي را رحمت مي‌دانند و هرگونه تعرض، تحريم و فشار سياسي بر جمهوري اسلامي ايران واكنش ملت‌هاي مسلماني را در پي دارد كه سال‌هاي سال شاهد خويشتنداري جمهوري اسلامي و شاهد بركات و رحمتي از جمهوري اسلامي بوده‌اند.

به گفته‌ي وي بر اين اساس حتي در كشورهاي بحرين، كويت، امارات و قطر مردم و جوانان مسلمان به جمهوري اسلامي علاقه دارند و هرگونه تعرض به جمهوري اسلامي آنها را عليه قدرت‌هايي كه قصد حمله به تأسيسات هسته‌يي ايران، تحريم نفتي يا هوايي ايران و يا . . . را داشته باشند، برانگيخته خواهد كرد.

رودكي با اشاره به مذاكرات 27 بهمن در خصوص طرح روسيه، اظهار داشت: اگر پرونده يا گزارش ايران به شوراي امنيت برود، پيشنهاد روسيه از طرف ايران قابل قبول و پذيرش نمي‌باشد.

رودكي با اشاره به مخالفت برخي كشورها نسبت به پيش‌نويس قطعنامه‌ي پيشنهادي اروپا، احتمال عدم گزارش ايران به شوراي امنيت را بر اساس اين مخالفت‌ها گزينه‌اي محتمل دانست و به اروپا توصيه كرد كه عاقلانه فكر كند و همچنين كشورهاي 1+5 فكر نكنند كه مي‌توانند با فشار جمهوري اسلامي را از حقوق خود بازدارند.

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: به طرح روسيه در حل مشكل هسته‌يي ايران خيلي اميدوار نيستم.

سلمان خدادادي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا با تأكيد بر اينكه نامه لاريجاني به البرادعي همان مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي است، تصريح كرد: اگر واقعا شوراي حكام،‌ تحت تأثير كشورهاي غربي و آمريكا، بخواهد پرونده يا گزارش ما را به شوراي امنيت بفرستد، در عين حال كه عواقبي براي ما خواهد داشت، اروپا نيز ضرر خواهد كرد.

به گفته‌ي وي در اين صورت اروپا حيثيت خود را در دنيا از دست مي‌دهد، چراكه ثابت مي‌كند كه از خود هيچ نداشته و تنها به آنچه كه آمريكا گفته عمل مي‌كند. همچنين در آينده نيز نمي‌تواند در مسائل بين‌المللي مدعي باشد.

وي در خصوص مذاكرات 27 بهمن درباره‌ي طرح روسيه، اظهار داشت: طرح روسيه را اگرچه تا اين اواخر به طور رسمي به ما ارائه نداده بودند، اما ما آن را رد نكرديم و در عين‌حال من شخصا به طرح روسيه در حل مشكل هسته‌يي ايران خيلي اميدوار نيستم.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: با گزارش پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت، موقعيت سياسي - اقتصادي اروپا و آمريكا، در منطقه آسيب‌پذير خواهد شد و راه‌هاي ديپلماسي به مسيرهاي انحرافي كشيده خواهد شد.

رضا طلايي‌نيك در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا، با بيان اينكه با گزارش شوراي حكام به شوراي امنيت، پرونده‌ي هسته‌يي ايران در مسير دشوارتري قرار خواهد گرفت، تصريح كرد:  با فاصله گرفتن از روند حقوقي و گزارش پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت، مولفه‌هاي سياسي و اقتصادي بر تحولات بعدي سنگين‌تر خواهد شد.

نماينده‌ي مردم بهار و كبودرآهنگ با بيان اين‌كه روسيه با تغيير نسبي مواضع خود، ترجيح دادن منافع تجاري و اقتصادي و تاثيرپذيري از غرب را نشان داده است، افزود: لذا ايران نبايد تكيه‌گاه اصلي خود را در پرونده‌ي هسته‌يي و تحولات را بر اميد دادن روسيه يا ساير كشورها قرار دهد.

طلايي‌نيك انسجام مردمي و ملي توام با ديپلماسي هوشمندانه و تدبير براي دشواري‌هاي احتمالي را عوامل اصلي براي عبور موفق از وضعيت جديد دانست و تصريح كرد: مخدوش كردن حق طبيعي و قانوني ايران براي داشتن چرخه‌ي سوخت هسته‌يي صلح‌آميز به اعمال محدوديت‌هاي جديد نسبت به ساير كشورهاي مصمم براي فناوري خواهد شد. به همين علت تركيه و مصر و برخي از كشورها علي‌رغم مواضعقبلي، نسبت به همگرايي نسبي با ايران روي آورده‌اند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي خاطرنشان كرد: اروپا با منطبق كردن مواضع خود با آمريكا و صهيونيست‌ها، در آينده با محدوديت‌هاي بيشتر در خاورميانه و با برتري آمريكا و صهيونيست‌ها مواجه مي‌شود. آمريكا و صهيونيست‌ها با استفاده از همه بهانه‌ها و زمينه‌ها، به دنبال تبعيت اروپا و روسيه از آمريكا و قرار دادن آنها در وضعيت انفعال در آينده هستند.

به گفته‌ي طلايي‌نيك، پرونده‌ي هسته‌يي ايران در ماه‌هاي آينده، سرنوشت‌سازترين مرحله‌ي خود را طي خواهد كرد و ايران بايد پرونده‌ي هسته‌ايي را در جايگاه متغير مستقل و ساير چالش‌هاي خارجي و بين‌المللي را در وضعيت متغيرهاي وابسته با هدف جلوگيري از آسيب‌پذيري حقوق هسته‌يي و منافع ملي قرار دهد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص مذاكرات بيست و هفتم بهمن ماه در خصوص طرح روسيه، گفت: روسيه با چرخش نسبي و قرار گرفتن در كنار آمريكا و اروپا به دنبال تحميل طرح هسته‌يي خود به ايران است. روسيه علي‌رغم مخالفت در اين مرحله با ارجاع پرونده‌ي هسته‌ايي ايران به شوراي امنيت با موافقت در گزارش پرونده‌ي هسته‌يي ايران به اين شورا، دنبال منافع اقتصادي خود در دو سوي اين پرونده است. لذا روسيه با نزديك شدن به مواضع اروپا و آمريكا به دنبال افزايش قدرت چانه‌زني در تحميل طرح خود به ايران است.

طلايي‌نيك در پايان اظهار داشت: طرح روسيه بدون بازنگري كلي موجب محروميت عملي ايران از غني‌سازي صلح‌آميز در خاك كشور خواهد شد و اين طرح بدون بازنگري به منزله‌ي محروميت گام به گام ايران از چرخه‌ي سوخت هسته‌يي صلح‌آميز است و ايران بايد با انسجام و تكيه بر پشتوانه‌ي ملي و مردمي و مديريت كارآمد سياست خارجي از تمام ظرفيت‌ها براي دفاع از حق ملي و تاريخي كشور در داشتن چرخه‌ي سوخت هسته‌يي صلح‌آميز تلاش كند.

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: در صورت ارجاع گزارش ايران به شوراي امنيت، شوراي امنيت بايد كار قانوني انجام دهد، چراكه به لحاظ قانوني نمي‌تواند براي ما مشكلي ايجاد كند، مگر آنكه از راه زورمداري و حكومت جنگل اقدام كند.

احمد پيش‌بين در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني ايسنا با بيان اينكه ارجاع گزارش پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت تبعات سختي براي ما دارد، گفت: در عين‌حال اين تبعات، در مقابل كاري كه ما انجام مي‌دهيم، مي‌ارزد.

پيش‌بين افزود: آنها نهايتا ما را محاصره‌ي اقتصادي، محاصره‌ي ارتباطي و . . . مي‌كنند و اين اموري است كه همين الان نيز با ما انجام مي‌دهند.

پيش‌بين به محاصره‌ي اقتصادي ايران توسط آمريكا، بلوكه شدن پول‌هاي ايران در آمريكا و تحويل ندادن قطعات هواپيما و . . . به ايران اشاره كرد و گفت: كاري كه آنها خواهند كرد به ضرر انقلاب نبوده، بلكه به نفع انقلاب خواهد بود.

به گفته‌ي اين نماينده مجلس ما تا همين‌جا هم با درايت پيش رفته‌ايم، يعني دنيا مي‌داند كه حق با ماست، وليكن آمريكا و ايادي او چين و روسيه زور مي‌گويند.

وي تصريح كرد: ما مي‌خواهيم از انرژي هسته‌يي به نحو صلح‌آميز استفاده كنيم، آنها اين را مي‌شنوند، اما وارونه عمل مي‌كنند، چشم دارند اما حق را نمي‌بينند.

پيش‌بين معتقد است كه اگر پرونده و يا گزارش ما به شوراي امنيت ارجاع شود نبايد ديگر به روسيه و چين تكيه و اطمينان كنيم و در اين صورت ديگر نبايد طرحي به نام طرح روسيه داشته باشيم، اما اگر گزارش ما به شوراي امنيت نرود، مي‌توانيم در خصوص اين طرح مذاكره كنيم، البته اين به معناي غني‌سازي در خاك روسيه نيست، بلكه روسيه مي‌تواند شريك شده و در خاك ما اين كار را انجام دهد.

يك عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به همكاري‌هاي داوطلبانه ايران و حركت در چارچوب NPT هرگونه ارايه‌ي گزارش و يا ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت را به ضرر كشورهاي اروپايي عنوان كرد.

حجت‌الاسلام سيد محمدرضا ميرتاج‌الديني، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت مراحل حل مسئله‌ي هسته‌يي ايران را دشوار خواهد كرد و در درجه‌ي اول به ضرر كشورهاي اروپايي و كساني است كه مخالف دستيابي ايران به فناوري صلح‌آميز هسته‌يي هستند، خواهد بود.

وي ادامه داد: ما در طي سال‌هاي گذشته كمال همكاري را با آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي داشته‌ايم و بازرسان هسته‌يي گزارش‌هاي بسياري را تهيه كرده‌اند و هيچ انحرافي از NPT در فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران نيافته‌اند و نهايت شفاف‌سازي را در سال‌هاي گذشته داشته‌ايم، بنابراين ارجاع پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت از سوي پنج عضو دائمي شوراي امنيت تصميم نسنجيده‌اي است كه تاريخ مشخص خواهد كرد چگونه تحت فشارهاي آمريكا تصميم نابحقي را گرفته‌اند.

نماينده‌ي مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: ملت ايران و دولت اسلامي مصمم بر استقامت و مقاومت بر حق خود هستند و همانطور كه مسوولان پرونده‌ي هسته‌يي اعلام كرده‌اند حتي اگر گزارش پرونده‌ي هسته‌يي را به شوراي امنيت بدهند، دولت تمامي همكاري‌هاي داوطلبانه را تعطيل خواهد كرد و شكل ديگري را براي ادامه‌ي كار ارايه مي‌كنند.

ميرتاج‌الديني اظهارنظر غرب مبني بر اينكه در يك ماه باقي مانده مي‌توان از طريق مذاكره مسائل را حل كرد با خواست آنها براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت را متناقض دانست و گفت: اگر معتقد به حل مشكل پرونده‌ي هسته‌يي ايران هستند و آن هم از طريق ديپلماتيك و مذاكره راهش اين است كه پرونده را در شوراي حكام نگه دارند و هرگونه گزارش و يا ارجاع پرونده به شوراي امنيت به معناي خاتمه يافتن مسير ديپلماسي و مذاكره براي حل پرونده‌ي هسته‌اي است.

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: اگر اروپايي‌ها خواستار حل مسئله‌ي هسته‌اي ايران از طريق ديپلماسي هستند، بايد هم‌چنان پايبند به اصول مذاكره باشند و هم‌چنان كه ايران پايبندي خود را به قوانين بين‌المللي و NPT نشان داده است آنها نيز چنين روندي را در پيش گيرند.

مدير مسوول روزنامه كيهان گفت: گزارش پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت ميخ آخر را به تابوت ان.پي.تي خواهد كوبيد.

حسين شريعتمداري مدير مسوول روزنامه كيهان در گفتگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه گزارش پرونده هسته‌يي ايران با ارجاع آن به شوراي امنيت كاملا متفاوت است گفت: مطابق قوانين آژانس وقتي پرونده‌ي يك عضو آژانس قرار است گزارش شود به اين معناست كه نمي‌خواهند بر پايه مباني حقوقي و فني اين كار را انجام دهند.

شريعتمداري گفت: اقدامات آژانس در جلسه‌ي ويژه شوراي حكام خارج از چارچوب و مقررات ان.پي.تي است.

وي با بيان اينكه ارسال پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت اقدامي سياسي و در اين راستا باقي ماندن ايران در ان.پي.تي ديگر مفهومي نخواهد داشت گفت: در صورت گزارش و نهايتا ارجاع اساسا باقي ماندن در اين معاهده مفهومي نخواهد داشت؛ چرا كه ان.پي.تي نتوانسته است از قابليت‌هاي اساسي خود براي حل موضوع يك عضو خود استفاده كند.

شريعتمداري با اشاره به ادعاي كشورهاي اروپايي، آمريكا، روسيه و چين مبني بر اينكه اقدام شوراي حكام در گزارش پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت در راستاي تقويت جايگاه مديركل آژانس و ديگر قوانين آژانس است افزود: اين ادعايي پوچ و بي‌معناست. اگر اين اقدام صورت گيرد معاهده ان.پي.تي را بايد لغو شده محسوب كرد. همچنين ساير كشورها نيز نبايد به عضويت خود در ان.پي.تي ادامه دهند. وقتي معاهده‌اي بين‌المللي نمي‌تواند به كشورهاي عضو خود كمك كند و دايما سنگ اندازي و كارشكني مي‌كند ديگر حضور اين كشورها در آن معنايي نخواهد داشت.

اين روزنامه‌نگار با اشاره به ادعاي غرب مبني بر اينكه ايران يك ماه فرصت دارد تا به اقدامات اعتماد ساز مورد درخواست آنها باز گردد گفت: غرب اين يك ماه را بيشتر براي خود مي‌خواهد چون نگران تبعات گزارش مساله هسته‌يي ايران به شوراي امنيت است. اين اقدام شمشير داموكلسي است كه وقتي فرود آيد آنقدر كند است كه عملا نمي‌تواند كاري پيش برد.

وي با بيان اينكه موضع ايران در شرايط فعلي كاملا روشن است اظهار داشت: ما تاسيسات UCF را راه‌اندازي كرديم و به دنبال آن تحقيقات مربوط به سوخت هسته‌يي را از سر گرفتيم. ما در حال حاضرغني سازي را در حد تحقيقات هسته‌يي انجام داده‌ايم و مطابق با آن به دريافت مجوز احتياج نيست.

شريعتمداري با اشاره به مذاكرات 27 بهمن ماه بين ايران و روسيه درباره طرح پيشنهادي مسكو گفت: آنچه تا به حال از طرح روسيه ارايه شده است براي ما قابل قبول نيست و با خواسته‌هاي اعلام شده‌ي ايران مغايرت دارد. اگر بنا باشد غني سازي را در خاك روسيه داشته‌ باشيم عملا چرخه سوخت نخواهيم داشت؛ بنابراين معتقدم نبايد به اين پيشنهاد تن داد.

وي با بيان اينكه تهديد غرب، آمريكا، روسيه و چين براي گزارش پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت نوعي عمليات رواني است افزود: آنها مي‌خواهند در مسير ارسال پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت در سه مرحله گزارش،‌ اطلاع و ارجاع ايران را تحت فشار قرار دهند.

يك عضو جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي معتقد است كه با توجيه افكار عمومي در داخل و پشتوانه‌ي عقلاني و پرقدرت مردمي مي‌توان هم‌چنان مذاكرات هسته‌اي را به پيش برد و اعتمادسازي كرد.

علي تاجرنيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به نامه‌ي لاريجاني به البرادعي و تاكيد بر اينكه بايد با بررسي گذشته ديد كه اينگونه برخوردها چه نتيجه‌اي در برداشته است، گفت: تا چندي پيش و در زمان دولت اصلاحات اصل اينكه آيا NPT از سوي ايران پذيرفته شده و يا خير و يا پروتكل الحاقي را مي‌پذيريم به طور جدي از سوالات و ابهاماتي بود كه از سوي اصولگرايان مطرح مي‌شد و حتي شاهد بوديم كه آقاي محمدجواد لاريجاني از اصل مذاكرات به اصل مذمومي ياد كرده بودند.

وي ادامه داد: اما بر اساس آنچه طي چند ماه گذشته صورت گرفته شاهد هستيم كه دولت بر اصل NPT تاكيد مي‌كنند و در حوزه‌ي عمل حداكثر همكاري‌ها و حتي بيشتر از آن با بازرسان آژانس صورت مي‌گيرد و حتي درخواست‌هايي كه در دولت گذشته با آن موافقت نمي‌شد مورد موافقت قرار مي‌گيرد.

تاجرنيا با انتقاد از ديپلماسي هسته‌اي كشورمان اينگونه نامه‌نگاري‌ها را موجب مسئله‌دار شدن افكار عمومي جهان نسبت به ايران برشمرد و گفت: اظهارات بلندپروازانه در اين زمينه محقق نمي‌شود و در نهايت موجب سرخوردگي در داخل و عقب‌نشيني در خارج مي‌شود.

عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي جامعه‌ي پزشكي ايران ابراز عقيده كرد: آنچه موجب بروز مشكلات در پرونده‌ي هسته‌اي ايران شده پيشرفت در بحث هسته‌اي نيست؛ بلكه بي‌اعتمادي است كه جامعه‌ي بين‌المللي نسبت به ما دارد و متاثر از مسائل مختلفي است كه طي چند ماه گذشته در سياست خارجي ديده مي‌شد. بايد توجه داشت كه نمي‌توان مسئله‌ي هسته‌اي را به شكل واحد ديد و به صورت پروژه‌اي و بدون توجه به ارتباط آن با ساير مسائل در سياست خارجي حل كرد.

وي بر ضرورت توجيه افكار عمومي و رفتن از فضاي احساسي به سمت فضاي عقلاني در مسئله‌ي هسته‌اي تاكيد كرد و گفت: اگر افكار عمومي توجيه شوند فشارها كم خواهد شد و امروز برخي مذاكره كنندگان گمان مي‌كنند كه اگر عقب‌نشيني صورت گيرد از لحاظ افكار عمومي تحت فشار قرار خواهند گرفت لذا بايد حركتي دو سويه در جهت توجيه افكار عمومي در داخل و اعتمادسازي در كشورهاي خارجي را آغاز كرد كه گمان مي‌كنيم اين دو حركتي در جهت عكس يكديگر را اكنون طي مي‌كنند.

ويسي معتقد است كه اروپا از اتخاذ مسير رويارويي با كشورمان، متحمل ضررهاي استراتژيك خواهد شد.

مراد ويسي، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا با اشاره به نامه‌ي دبير شوراي‌عالي امنيت ملي كشورمان به محمد البرادعي درباره‌ي پيامدهاي احتمالي گزارش پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت اظهار داشت: در حال حاضر موضوع مذكور تا حدود زيادي از جريان حقوقي‌اش خارج و از سوي تمام طرف‌ها در فاز سياسي پيگيري و دنبال مي‌شود.

وي با اشاره به تصميم اجلاس اخير لندن افزود: با توجه به اينكه بازيگران اصلي عرصه‌ي شوراي حكام اين كشورها هستند، احتمال گزارش پرونده‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت بالاست و البته با توجه به اينكه ايران پيش از اين در خصوص عواقب چنين عملي هشدار داده بود، نامه‌ي آقاي لاريجاني، تكرار همان مواضع و هشدارهاست؛ ولي پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت و آلمان كماكان بر خواسته‌شان مبني بر گزارش به شوراي امنيت اصرار دارند.

اين روزنامه‌نگار با بيان اينكه در چارچوب ارسال به شوراي امنيت، سه سطح وجود دارد، ادامه داد: اطلاع،‌ گزارش و ارجاع سه سطح مذكور هستند كه درحال حاضر اروپا و اجلاس لندن به مرحله‌ي اول و دوم تاكيد دارند كه نتيجتا موضوع توسط شوراي امنيت دريافت مي‌شود، ولي فكر نمي‌كنم در اين صورت هم اقدامي سريع صورت گيرد؛ ولي به هر صورت تا رخ ندادن اتفاقي جديد همين روند تداوم خواهد داشت.

ويسي همچنين درباره‌ي پيامدهاي اين جريانات گفت: اين موضوع را نيز مي‌توان در دو سطح اقدامات ايران و اقدامات طرف مقابل بررسي نمود، ايران كه موضع‌اش را پيش از اين و در خصوص گزارش و يا حتي ارجاع كرده است كه در اين صورت اقدامات داوطلبانه يعني بازرسي‌هاي گسترده‌تر از آنچه كه قبول كرده بود را متوقف مي‌كند و در مرحله‌ي بعدي نيز اگر به صورت گام به گام پيش رويم، غني‌سازي اورانيوم در دستور خواهد بود كه البته هنوز اعلام نشده است.

اين روزنامه‌نگار درباره‌ي رويكردي كه كشورمان بايد در فرصت يك ماهه براي حل مدبرانه‌ي اين موضوع اتخاذ نمايد، افزود: متاسفانه الآن ما در شرايطي هستيم كه انتخاب مطلوبي را پيش رو نداريم و در واقع بين دو گزينه‌ي بد و بدتر قرار گرفته‌ايم.

وي ادامه داد: گزينه‌ي بدتر حضور در شوراي امنيت است، چرا كه در اين صورت اين خطر وجود د ارد كه جداي از مجازات‌ها، حق مسلم‌مان در خصوص غني‌سازي را از ما بگيرند، در اين شرايط گزينه‌ي بد براي ما طرح روسيه است كه شايد انتنخاب آن براي ما در دستور كار قرار گيرد، البته ما مي‌توانستيم بهتر از اين عمل كنيم و حداقل با تطبيق داوطلبانه پيش از طرح ايده‌ي روس‌ها، حق‌مان در غني‌سازي را محفوظ مي‌داشتيم.

ويسي با اشاره به اين كه اتخاذ مسير رويارويي از سوي غرب با كشورمان، نهايتا موجب ضرر غرب خواهد شد، گفت: پس از حضور محوري آمريكا در عرصه‌هاي مختلف چون عراق، افغانستان، خليج فارس و ساير اماكن، تنها عرصه‌اي كه براي اروپا مي‌ماند، مي‌توانست ايران باشد كه با پيش گرفتن اين مسير مسلما آن‌ها هم ضرر خواهند ديد.

مدير مسوول روزنامه‌ي اعتماد ملي با اشاره به اينكه رويارويي با ايران به زيان غرب است گفت: اين جريان شرق را نيز متضرر مي‌كند.

محمد جواد حق شناس، مدير مسوول روزنامه اعتماد ملي در گفتگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي ايسنا با اشاره به نامه اخير دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به محمد البرادعي درباره پيامد‌هاي گزارش احتمالي پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت، اظهار داشت: مسلما پيامدهاي اين عمل تنها گريبانگير ايران نخواهد بود و ساير طرف‌هاي اين معادله را نيز متضرر مي‌كند.

وي افزود: طبعيتا وقتي موضوعي در چارچوب آژانس يا شوراي حكام طرح و بررسي مي‌شود يك معنا دارد و وقتي آن موضوع به شوراي امنيت گزارش و در آنجا بررسي شود، معنايي ديگر خواهد داشت. حال از آنجا كه مصوبات و دستورات شوراي امنيت، لازم‌الاجرايند، بايد در انتظار مشاهده‌ي تصميمات شوراي امنيت باشيم و مسلما ثمرات اجرايي اين تصميمات را بر روابط جمهوري اسلامي ايران با ساير كشورها مشاهده خواهيم كرد.

مدير مسوول روزنامه اعتماد ملي در ارتباط با رويكردي كه كشورمان براي اتخاذ مواضع مدبرانه بايد در فرصت يك ماهه شوراي حكام داشته باشد ادامه داد: ظاهرا آنها در اين مدت يك ماهه نيز تمام راه‌ها را بسته‌اند و عملا يك در را باز گذارده‌اند كه اگر ايران از آن وارد شود، فرصتي برايش ايجاد گردد، حال بر عهده كارشناسان است كه به بررسي راه‌كارهاي موجود در شرايط دشوار كنوني بپردازند و بهترين مسير را در راستاي منافع ملي كشور انتخاب نمايند.

حق شناس در خصوص مضاري كه در نتيجه اتخاذ مسير رويارويي از سوي غرب با كشورمان متوجه‌اش خواهد بود گفت: تنها غرب نيست كه از پيگيري اين مسير متضرر مي‌شود بلكه كشورهايي كه ما تحت عنوان نگاه به شرق، وارد اين مسيرشان كرديم (از جمله چين و روسيه) نيز زيان خواهند ديد. در حال حاضر در حالي كه غرب به رويارويي و ايجاد چالش با ايران علاقه‌اي ندارد نمي‌تواند ايران را در موقعيتي توانمند و قدرتمند نيز نظاره‌گر باشد و لذا غرب در حال حاضر بين دو گزينه‌ي بد و بدتر مجبور به انتخاب شده است.

وي با اشاره به طرح روسيه و اينكه در اين شرايط مي‌تواند چه كمكي را به رفع تنش‌ها نمايد اظهار داشت: گزينه‌ روسيه هم بيشتر به وضعيت انتخاب بين دو امر بد و بدتر شبيه است، يعني براي اينكه ما به گزينه‌ي بدتر كه گزارش به شوراي امنيت و تبعات آن است، مبتلا بشويم، ناچار به پذيرش گزينه‌ بد خواهيم بود و البته بررسي عواقب سياسي يا اقتصادي اين موضوع نيز به كارشناسان امر باز مي‌گردد.

مدير مسوول روزنامه اعتماد ملي تاكيد كرد: در هر حال نبايد فراموش كرد كه ما بر استفاده از دانش و فناوري هسته‌يي بعنوان حق مسلم ملت ايران با توجه به اينكه در چارچوب قوانين بين‌المللي نيز قرار دارد، تاكيد مي‌كنيم، ضمن آنكه هيچ مدركي هم دال بر تخلف ايران از تعهدات حقوقي‌اش وجود ندارد.

حق شناس با بيان اينكه كشورمان پس از انقلاب اسلامي، همواره به صلح پايند بوده و اين مساله را در عمل نيز اثبات كرده است، افزود: ايران عملا با تسهيلاتي كه براي بازرسي‌هاي مختلف فراهم آورد و آزموني كه در جريان هشت سال دفاع مقدس داده است حركت در راستاي اعتماد سازي را اثبات كرده و جامعه بين‌المللي بايد به اين موارد توجه نمايد.

دكتر مطهرنيا با اشاره به نامه دكتر لاريجاني خطاب به البرادعي در نشست روز اول شوراي حكام گفت: ارسال اين نامه مي‌تواند با پشتوانه تحريك ايران براي بازگشت به مذاكرات در چارچوب پذيرش برخي از موادي باشد كه آژانس از ايران درخواست كرده است.

دكتر مطهرنيا، استاد دانشگاه و كارشناس ارشد روابط بين‌الملل در گفتگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به پيامدهاي گزارش مساله هسته‌يي ايران اظهار داشت: اگر مساله هسته‌يي ايران را به مثابه يك بحران ملي براي ايران و بحراني هسته‌يي براي كشورهاي عربي در ارتباط با ايران تلقي كنيم، تصور مي‌كنم در شرايط فعلي به بالاترين نقطه‌ي شكوفايي اين مساله نزديك مي‌شويم.

وي با اشاره به نظريه‌اي كه بحران را به چهار مرحله‌ي تولد، شكوفايي، فروكش و پيامدها تقسيم‌بندي مي‌كند افزود: به عبارتي ايران در مرحله‌ي اوج شكوفايي مساله هسته‌يي‌اش در چارچوب كنش و واكنش‌هاي بين‌المللي قرار دارد؛ به گونه‌يي كه تمام كشورهاي جهان، حداقل در سطوح اول، دوم و سوم درگير اين مساله هستند.

وي گفت: با گزارش مساله هسته‌يي به شوراي امنيت مي‌تواند براي هر كدام از اين سطوح به تناسبي پيامدهايي را در بر داشته باشد.

مطهرنيا با توجه به اجماعي كه ميان مثلث، آمريكا، اروپا، چين و روسيه به وجود آمده است ابراز داشت: معتقدم جمهوري اسلامي ايران و تيم مذاكره كننده بايد به اين مساله توجه داشته باشد كه در رفتار شناسي سياسي ما به هدف نيت و فرايند عمل توجه نداريم؛ بلكه نتيجه عمل در جايگاه استعلايي قرار دارد.

اين كارشناس ارشد مسايل بين‌الملل تصريح كرد: بايد به اين مساله توجه كنيم كه مجموعه‌ي تحركاتي كه در چارچوب استراتژي هسته‌يي ايران دسته‌بندي مي‌شود نتيجه‌اش به چند چيز منجر مي‌شود.

وي گفت: مسوولان بايد به يك بازنگري و آسيب شناسي دست بزنند كه آيا تحركات چند ماه اخير موجب اجماع بيشتر بين مثلث آمريكا، اروپا و روسيه و چين شده است؟ كه اگر اينگونه باشد بايد در رفتارهاي انجام شده در اين مسير تجديدنظر جدي كرد. هم چنين در راستاي آسيب شناسي از تحركات چند ماه گذشته كه نامه‌ي دكتر لاريجاني مي‌تواند شروعي مجدد در اوج تحركات رواني است كه سعي دارد اين اجماع را تقويت كند.

مطهرنيا با اشاره به ادعاي غرب مبني بر اينكه ايران تا ماه مارس فرصت دارد اقدامات اعتمادساز بيشتري را براي بازگشت از مرحله فعلي انجام دهد گفت: معتقدم هر دو طرف اگر نخواهند تا ماه مارس به يك حد اعتدال در رفتارهاي خود روي آورند بازي را به باخت - باخت مي‌كشانند.

وي با بيان اينكه ايران،‌ عراق، ليبي و يا كره شمالي نيست بلكه ايران، ايران است اظهار داشت: غرب و حتي آمريكايي‌ها به خوبي به اين نكته واقف هستند، رفتارهاي آمريكا نسبت به ايران مبين اين است كه با وجود آنكه اطلاعات دقيق از روند حركت‌هاي موجود در ايران از منظر اعتقاد و ايدئولوژي نيروي انساني نداشتند اما آرام آرام دريافتند كه ايران از ويژگي‌ها و مختصات خاصي برخوردار است كه نمي‌تواند مانند كشورهاي مذكور با آن رفتار كرد. لذا مي‌بينيم كه رفتار آمريكا نسبت به ايران تنظيم شده و مطابق با وضعيت واقعي ايران است.

مطهرنيا خاطر نشان كرد: دو طرف ايران و اروپا سعي دارند با فرصت‌هايي كه در اين روند ايجاد مي‌شود عقلانيت مذاكره را حاكم كنند؛ لذا اين اميدواري وجود دارد كه دو طرف بتوانند به يك حد وسط طي ماه آينده دست پيدا كنند.

وي افزود: اروپا بايد بداند كه اگر ايران به پذيرش برخي از خواسته‌هاي آژانس اقدام مي‌كند به معناي پذيرش منطق قدرت اروپا نيست بلكه پذيرش منطق آژانس براي حل موضوع ايران است؛ لذا ما به ادبياتي نياز داريم تا اين منطق ناپخته را بارز و برجسته كند كه اين از ويژگي‌هاي خاصي است كه تيم مذاكره كننده‌ و سياستگذاران بايد به آن بپردازند.

مطهرنيا ادامه داد: مساله هسته‌يي ايران چه گزارش شود؛ چه ارجاع، موجب قطع خيلي از حركت‌ها خواهد شد‌؛ يكي از راه‌هاي اساسي براي عبور از اين مرحله بررسي و يا پذيرش منطقي طرح روس‌ها خواهد بود.

وي با اشاره به طرح روسيه گفت: اين طرح مي‌تواند تضمين منافع ايران در يك شركت سهامي را در بر گيرد كه شركت‌ سهامي متشكل از چند كشور كه در خاك روسيه اقدام به ايجاد يك بانك سوخت هسته‌يي مي‌كنند. طراحي اين بانك بايد به گونه‌يي باشد كه هر كس تضمين بهره‌مندي از محصولات آن و نيز سرمايه‌گذاري‌اش را داشته باشد.

مسعود ده‌نمكي در ارتباط با سير پرونده‌ي هسته‌اي ايران و نشست شوراي حكام گفت: ما بايد توجه داشته باشيم كه غربي‌ها نمي‌خواهند كه ايران به فناوري انرژي صلح‌آميز هسته‌اي دست پيدا كند و به باشگاه هسته‌اي جهان قدم بگذارد.

مسعود ده‌نمكي، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: آنها درصدد هستند با گرفتن زهر چشم از ايران اجازه ندهند كه كشورهاي ديگر درصدد دستيابي به اين انرژي صلح‌آميز برآيند. هدف واقعي آنها تنگ كردن عرصه بر ايران با اعمال فشار و زورگويي است.

وي با بيان اينكه موضع آمريكا و دول غربي در برابر ايران از همان ابتدا مشخص بود و خط قرمز آنها عدم دستيابي ايران به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي و سوخت هسته‌اي است، گفت: آنها مي‌خواهند براي رسيدن به اين هدف تا پاي رفتن پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت بايستند.

ده‌نمكي گفت: در صورت ارائه گزارش پرونده‌ي هسته‌اي ايران به شوراي امنيت يا ارجاع آن نگاه شرق به غرب تحت تأثير قرار مي‌گيرد و كشورهاي غيرمتعهد بايد بررسي كنند كه چگونه مي‌توان در برابر يكجانبه‌گرايي آمريكا و دول غربي از حقوق خود و ايران دفاع كنند. اگر ايران نتواند به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي دست پيدا كند اين شانس نيز براي همه‌ي آنها از بين مي‌رود و جهان در نقطه‌ي سرنوشت‌سازي قرار مي‌گيرد.

اين روزنامه‌نگار در ارتباط با فرصت يك ماهه‌ي ايران تا ماه مارس، اظهار داشت: در اين مقطع رويكرد و ديپلماسي‌اي كه كشور و مسوولان در نظر مي‌گيرند بسيار مهم است. بايد نوع ديپلماسي آنها به نحوي باشد كه كشورها و افكار عمومي دنيا را با خود همراه كنند.

وي به طرح پيشنهادي روسيه اشاره كرد و گفت: روسها به عنوان محلل مي‌خواهند به جاي غربي‌ها عمل كنند كه البته بايد در نظر داشت كه آنها به فكر منافع و مصالح ملي ما نيستند؛ بلكه منافع خود را در نظر مي‌گيرند و نوع تعامل با آنها بايد هوشيارانه و مدبرانه باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha