• شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8412-17190

وزير علوم: كسري بودجه جاري تمام دانشگاه‌ها صفر شد نحوه پذيرش دانشجوي دكتري بايد اصلاح شود

وزير علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: كسري بودجه جاري تمام دانشگاه‌ها صفر شده است.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد مهدي زاهدي امروز در مراسم توديع و معارفه روساي پيشين و جديد سازمان سنجش آموزش كشور، با اشاره به صميميت فضاي مراسم توديع و معارفه رييس سازمان سنجش، اظهار كرد: نظير اين جلسات كم اتفاق مي‌افتد به گونه‌اي كه مسؤول پيشين به راحتي جابه جايي خود را بپذيرد و با تمام وجود به مسئول جديد در اداره امور كمك كند. از حدود سه ماه قبل بحث جابجايي دكتر رحيمي مطرح بود ولي ايشان تا آخرين ساعت مسئوليت كارها را با جديت و اراده آهنين دنبال كرد وهيچگاه دراداره امور سستي نكرد.

وي اظهار كرد: دكتر پورعباس نيز به عنوان رييس جديد سازمان سنجش بايد به گونه‌اي عمل كند كه تحولات و انتظارات جامعه را پاسخگو بوده و در جهت ارتقاي امور گام بردارد.

وي با اشاره به رسالت و وظايف سنگين وزارت علوم در جهت توسعه علم و فرهنگ جامعه و تربيت مسوولين آينده كشور‏، اظهار كرد: در وزارت علوم با مغز، فكر و انسان سر و كار داريم، بنابراين رسالتهاي آن با ساير وزارتخانه‌ها متفاوت است.

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود ضمن ارج گذاري به خدمات و زحمات وزراي قبلي اين وزارتخانه، اظهار كرد: در ابتداي قبول مسئوليت با گزارش سازمان مديريت در مورد كيفيت كارها و فعاليتهاي سازمان‌ها و وزارت خانه‌هاي مختلف كشور روبرو بوديم، ولي متاسفانه وزارت علوم از بين 49 سازمان و وزارتخانه مهم كشور در جايگاه چهل و ششم قرار داشت، در حاليكه با وجود نخبگان موجود در وزارت علوم، اين وزارتخانه بايد در راس ساير وزارتخانه‌ها قرار داشته باشد، بنابراين بايد تمام تلاش خود را براي ارتقاي جايگاه وزارت علوم مضاعف كنيم.

وي افزود: در همين راستا از معاونتهاي مختلف وزارت علوم خواسته شده تا سند فرابخشي راهبردي حيطه مربوطه خود را تدوين و به صورت اجرايي و نه تئوري در باب مسئوليت عملگرا ارائه كند.

وي با بيان اينكه وزارت علوم در دولت جديد وزارتخانه‌اي عملگراست، تصريح كرد: در ابتداي قبول مسئوليت دانشگاه‌ها در بدترين شرايط بودجه‌اي در طول تاريخ وزارت علوم قرار داشتند، ولي با اقدامات صورت گرفته كسري بودجه جاري تمام دانشگاه‌ها صفر شده است و حتي به حدي رسيده كه برخي دانشگاه‌ها نمي‌دانند بودجه جاري خود را چگونه هزينه كنند، همچنين در بحث تجهيزات دانشگاهي و بودجه پژوهشي نيز اقدامات خوبي صورت گرفته است.

وي با اشاره به حساسيت كنكور سراسري در كشور، اظهار كرد: يكي از مشكلات عمده در كشور دغدغه‌هاي روحي، رواني و مسائل مالي تحميل شده به خانواده‌ها در خصوص كنكور است، در اين راستا وزارت علوم با انجام كار كارشناسي اقدام خوبي در جهت ساماندهي لايحه كنكور انجام داده كه در حال تصويب است.

وي همچنين در اين راستا به ايجاد اصلاحاتي در آزمون كارشناسي ارشد در رشته‌هاي آ.ت.ت اشاره كرد و گفت: با ايجاد اين تغييرات از اين پس دانشجو در مورد پذيرش به صورت مستقيم با گروه‌هاي آموزشي مواجه نمي‌شود و قضاوت به صورت غير حضوري انجام مي شود كه اين روش به رعايت عدالت نزديك تر است. اين طرح در صورت تصويب در شوراي عالي تحصيلات تكميلي به زودي به مرحله اجرا در مي‌آيد.

دكتر زاهدي همچنين با اشاره به مشكلات موجود در روش‌هاي پذيرش دانشجوي دوره دكترا اظهار كرد: نحوه پذيرش دانشجوي دكترا نيز بايد به گونه‌اي اصلاح شود تا حق هيچ داوطلبي ضايع نشود.

وزير علوم در خاتمه با اشاره به عملكرد و ويژگي‌هاي دكتر پورعباس رئيس جديد سازمان سنجش اظهار كرد: دكتر پور عباس علاوه بر داشتن افتخار حضور در عرصه جبهه و جنگ، فردي متعهد و متخصص است و داراي تجربه مديريت در دانشگاه‌هاي امام حسين (ع) و امير كبير بوده است، وي از نظر علمي داراي رتبه دانشياري است و احساس مي كنم كه اين تغيير به نفع آموزش عالي، سازمان سنجش و وزارت علوم خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha