• سه‌شنبه / ۲۲ آبان ۱۳۸۶ / ۱۸:۳۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8608-13365
  • خبرنگار : 71038

/كامل/رييس‌جمهور در اختتاميه نمايشگاه مطبوعات: دولت از نقد عالمانه‌ و آگاهانه استقبال مي‌كند اطلاع‌يافتن از تصميمات دولت، حق مردم است

/كامل/رييس‌جمهور در اختتاميه نمايشگاه مطبوعات:
دولت از نقد عالمانه‌ و آگاهانه استقبال مي‌كند 
اطلاع‌يافتن از تصميمات دولت، حق مردم است

دكتر محمود احمدي‌نژاد عصر روز سه‌شنبه در اختتاميه‌ي چهاردهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها خطاب به اهالي رسانه گفت: نگاه شما بايد به افق جهاني باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، رييس‌جمهور در ابتداي سخنانش با اشاره به اهميت مطبوعات و تاثيرگذاري آن در عرصه‌ي جهاني اظهار داشت: مطبوعات ما چه آن‌هايي كه فعاليتشان مربوط به زمان خيلي قبل است، چه رسانه‌هايي كه تازه‌كار هستند و چه آن‌ها كه سابقه‌ي طولاني دارد، بايد نگاهشان جهاني باشد؛ چرا كه ماموريتشان جهاني است.

رييس‌جمهور هم‌چنين اظهار داشت: رسانه‌هاي ما اين پتانسيل را دارند كه بتوانند با تلاش و كوشش عرصه‌هاي جهاني را در اين حوزه فتح كنند.

رييس‌جمهور خطاب به خبرگزاري‌ها گفت: شما مي‌توانيد به توليد‌كننده‌ي خبرهاي درجه يك در دنيا تبديل شويد و دولت تا آنجا كه بر عهده‌اش است از شما حمايت مي‌كند؛ ولي مساله‌ي مهم اين است كه شما خود اولين قدم را برداريد؛ يعني تصميم بگيريد قله‌هاي بلند جهاني را در اين زمينه فتح كنيد و وارد عرصه‌ي جهاني شويد.

احمدي‌نژاد هم‌چنين با بيان اين‌كه پيام ما براي دنيا صلح و دوستي است، خطاب به رسانه‌ها گفت: شما بايد اين پيام را در عرصه‌ي جهاني منتشر كنيد؛ چرا كه اين پيام در دنيا مشتري‌هاي زيادي دارد.

رييس‌جمهور در بخشي ديگر از سخنانش به اهميت رقابت اشاره كرد و افزود: رقابت در عرصه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و مطبوعاتي خوب و مفيد است؛ ولي اين رقابت‌ها همه مي‌تواند در بستري براي تقويت وحدت ملي، محبت بين آحاد مردم و توسعه‌ي مهرورزي شكل گيرد.

وي هم‌چنين با بيان اين كه دولت از نقد عالمانه‌ و آگاهانه استقبال مي‌كند، گفت: تندترين نقدها را مي‌شود در يك بستر دوستانه و موثر نوشت و بيان كرد.

احمدي‌نژاد گفت: من بعضا تيتر روزنامه‌ها را مي‌بينم و مشاهده مي‌كنم كه تيتر برخي مطبوعات ناظر بر شرايط بيرون و اجتماع نيست؛ بلكه ناظر بر تفكر شوراي تيتر آن رسانه است.

رييس‌جمهور گفت: خواهش متواضعانه‌ي من از مطبوعات و خبرگزاري‌ها با هر سليقه‌اي، اين است كه مطالب را به صراحت بنويسند و كسي فكر نكند كه دولت ناراحت مي‌شود؛ دولت از نقد آگاهانه خوشحال مي‌شود و از آن استقبال مي‌كند. من روز دوشنبه در دانشگاه علم و صنعت بودم و ديدم كه جوانان ما به چه ميزان آگاهانه و هوشيارانه مسائل را رصد و بيان مي‌كنند.

رييس‌جمهور در ادامه با بيان اين كه هيچ مسوولي حق ندارد از انتقادات نگران باشد، اظهار داشت: ولي بايد توجه داشت كه همه‌ي اين انتقادها بايد براي تعالي همبستگي جامعه باشد نه ايجاد كينه‌ورزي و دل‌نگراني بين آحاد جامعه و اين هنر رسانه‌هاست كه اين گونه عمل كنند.

رييس‌جمهور در بخش ديگر سخنانش با بيان اين كه در حال حاضر جامعه‌ي بشري نيازمند اطلاع‌رساني است و هر چه جلوتر مي‌رويم، اين نياز بيشتر مي‌شود، افزود: در بين رسانه‌هاي گوناگون، مطبوعات جايگاه ويژه‌ي خود را دارند؛ چنان‌كه در كنار گسترش ساير رسانه‌ها، هم‌چنان گسترش پيدا مي‌كنند و در كشور ما نيز تعداد متقاضيان درخواست مجوز نشريه و مطبوعه روز به روز در حال افزون شدن است.

احمدي‌نژاد هم‌چنين با بيان اين كه امروز بيش از گذشته نيازمند اطلاع‌رساني درست به ويژه از ناحيه‌ي مطبوعات و خبرگزاري‌ها هستيم، اظهار كرد: يك مسابقه‌ي بسيار گسترده با ملاحظه‌ي ثانيه‌ها در اطلاع‌رساني شكل گرفته است؛ البته استفاده از عرصه‌ي رسانه و اطلاع‌رساني نيز به موازات اين كار طراحي شده؛ چنان‌كه نظام سلطه از رسانه‌ها سوءاستفاده‌ مي‌كند.

رييس‌جمهور در ادامه به تعامل دولت با رسانه‌ها اشاره كرد و افزود: امروز دولت حجم زيادي از اطلاعات را توليد مي‌كند و اين امر به خاطر گسترده بودن مسووليت‌ها و فعاليت‌هايش است؛ چنان‌كه به خاطر مسووليتي كه دارد روزانه صدها تصميم اتخاذ مي‌شود كه اين تصميمات حق مردم و باز هم جزء حقوق آنان است كه از آن‌ها آگاه شوند.

وي با بيان اين‌كه مردم بايد به صورت كامل از اين تصميمات مطلع شوند، اظهار كرد: من فكر مي‌كنم اطلاع‌رساني در اين زمينه وظيفه‌ي مهم رسانه‌هاست.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه رسانه‌ها بايد اطلاعات را در اين زمينه انتقال دهند، افزود: شنيده‌ام بعضا مي‌گويند اين امر به معناي دولتي شدن است. اين دولتي شدن نيست. بيان اين اطلاعات در واقع در راستاي حق مردم براي آگاهي از تصميمات است.

احمد‌ي‌نژاد افزود: اين كه مطبوعات فضايي را در جهت اين كه تصميمات دولت مورد نقد جدي و عالمانه قرار بگيرد، ايجاد كنند، بسيار مهم است و من نقدهاي خوبي را بعضا در رسانه‌ها و مجلات ديده‌ام. نقدهاي عالمانه كه نمونه‌ي آن مقالات آقاي انبارلويي در مورد اصل 57 قانون اساسي و ساز و كار چرخش مالي در وزارت نفت و شركت‌هاي تابعه بوده است و همچنين مجموعه‌ي مقالاتي كه در مورد روش بودجه‌نويسي و آسيب‌هايي كه از ناحيه‌ي اين روش به اقتصاد ملي وارد مي‌شود، نوشته شد.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: رسانه‌ها و دولت يك خانواده هستند. ما همه به دنبال اعتلاي ايران و چه بخواهيم و چه نخواهيم همه يك رسانه هستيم، دولت نيز بدون اطلاع‌رساني قادر به انجام مسووليت‌ها و ماموريت‌هاي خود نيست و نمي‌تواند كار خود را به خوبي پيش ببرد؛ چون كار دولت با مردم است و مطبوعات نيز حلقه‌ي واسط بين دولت و مردم هستند.

وي با بيان اين كه رسانه‌ها بايد حرف‌ها و مطالب را به صورت دقيق و درست انعكاس دهند و نظرات را بيان كنند تا همه بتوانند درست استفاده كنند، گفت: دولت نيز از شما حمايت مي‌كند و شايد يكي از علت‌هايي كه اين دولت تقريبا هيچ برخوردي با رسانه‌ها نداشته، همين بوده است؛ چرا كه معتقديم بايد حرف‌ها زده و گفت‌وگوها انجام شود.

رييس‌جمهور گفت: شما مي‌دانيد كه اگر اطلاع‌رساني نادرستي انجام شود، باعث گرفتن تصميمات نادرست و برداشت‌هاي غيرواقعي مي‌شود.

احمدي‌نژاد در بخشي ديگري از سخنانش گفت: جامعه‌ي ما يك جامعه‌ي بالنده است و كسي حق ندارد در آن ياس و رخوت ايجاد كند و به وحدت ملي آسيب برساند؛ البته مطبوعات اصيل ما نسبت به اين امر اطلاعات لازم را دارند و در اين راستا حركت مي‌كنند.

وي گفت: برخي رسانه‌ها كه تريبون ديدگاه‌هاي خاصي هستند مي‌توانند اين ديدگاه‌هاي خاص را بيان كنند، اما حق ندارند وحدت ملي را به هم بزنند.

رييس‌جمهور هم‌چنين گفت: مديران خبرگزاري‌ها و مطبوعات بايد فضاي باز بيشتري را براي خبرنگاران فراهم كنند، من خود خبرنگاراني را مي‌شناسم كه آرشيو خصوصي هستند و خوب است كه در نمايشگاه بعدي اين فضا فراهم شود كه خبرنگاران و عكاسان آرشيو شخصي خود را در نمايشگاه در غرفه‌هايي به نمايش بگذارند.

در حاشيه:

در اين مراسم هم‌چنين مردوخي يكي از خبرنگاران قديمي در ميان سخنراني رييس‌جمهور بلند شد و گفت: آقاي رييس‌جمهور در تقدير از پيش‌كسوتان عرصه‌ي مطبوعات ظلمي شده است. من چندين دهه است كه فعاليت مي‌كنم و سابقه‌ي مبارزاتي دارم؛ اما به اين‌ها توجه نشده است

رييس‌جمهور نيز خطاب به وزير ارشاد گفت: آقاي صفار هرندي هواي آقاي مردوخي را داشته باشيد. ايشان فردي دلسوز هستند كه جزو ريش‌سفيدان اين عرصه‌اند.

امروز هم‌چنين در جشنواره‌ي مطبوعات از مقالات منتقد دولت نيز تقدير شد كه در ميان تقديرشدگان نام‌هاي حسين شريعتمداري (كيهان)،‌ كاظم انبارلويي(رسالت)، محمدعلي وكيلي(ابتكار)، بندي اسدي(همبستگي) مسعود مهاجري(اقتصاد پويا) مريم سليمي(فارس) سميرا فرخ‌منش(توسعه) و يكي از خبرنگاران دنياي اقتصاد به چشم مي‌خورد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha