• جمعه / ۲۳ آذر ۱۳۸۶ / ۱۸:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8609-13635
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/كامل/نشست مطبوعاتي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان/ ناصري: با طراحان «آشتي ملي» تعامل مي‌كنيم حاجي: خط قرمزي براي شركت در انتخابات نداريم

/كامل/نشست مطبوعاتي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان/ 
ناصري: با طراحان «آشتي ملي» تعامل مي‌كنيم 
حاجي: خط قرمزي براي شركت در انتخابات نداريم

اولين نشست مطبوعاتي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با حضور «عبدالله ناصري» سخنگوي ستاد مركزي ائتلاف اصلاح‌طلبان و «مرتضي حاجي» سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ابتدا عبدالله ناصري درباره شكل‌گيري اين ستاد، اهداف و راهبردهاي آن سخن گفت و افزود: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و احزاب تشكيل‌دهنده آن با پذيرش محوريت آقاي خاتمي، ستاد را تشكيل دادند و به نوعي بيش از چهار ماه است كه اين ستاد فعاليتش را آغاز كرده است.

وي با بيان اين كه ما ستاد را بر اساس پنج هدف كلي شكل داديم به تبيين اين اهداف پرداخت و خاطرنشان كرد: تقويت نظام جمهوري اسلامي از طريق اجراي قانون اساسي، پيروزي در انتخابات، ارتقا و اثربخشي مجلس شوراي اسلامي، نفي افراط گرايي و بازگرداندن اعتدال و ارتقاي موقعيت نظام جمهوري اسلامي از طريق تعامل با جامعه بين‌الملل از اهداف كلي است كه ستاد بر اساس آن شكل گرفت.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان ادامه داد: در ذيل اين پنج هدف شش راهبرد را نيز در دستور كار قرار داديم كه حضور فعال در عرصه انتخابات، تقويت همگرايي، تلاش براي افزايش مشاركت مردمي، فراهم كردن زمينه مناسب براي افزايش مشاركت مردمي، تعامل با كليه اقشار و اصناف و ارتباط با اركان نظام به منظور تامين فضاي عادلانه در انتخابات از جمله آنهاست و بر اساس اين راهبردها، اعضاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به علاوه‌ي برخي از احزاب خارج از شوراي هماهنگي كه پس از آشنايي با رئوس برنامه‌هاي آن انضمام خود را به ستاد اعلام كردند، فعاليتشان را در قالب ائتلاف شروع كرده‌اند.

وي گفت: ما اكنون در سراسر كشور 31 ستاد داريم.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست ناصري و حاجي به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ دادند.

عبدالله ناصري با اشاره به عضويت 21 تشكل در شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و عضويت 19 حزب و تشكل از اين تعداد در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در عين حال از جبهه مشاركت ايران اسلامي ، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، حزب اسلامي كار ، حزب همبستگي ، حزب كارگزاران سازندگي، خانه كارگر ، حزب جوانان ايران اسلامي ، مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم ، انجمن اصلاحات، انجمن اسلامي معلمان، انجمن اسلامي جامعه پزشكي، انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها، مجمع نمايندگان ادوار مجلس، حزب اراده ملت ، مجمع نيروهاي خط امام، فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي، انجمن روزنامه‌نگاران زن و مجمع فرهنگيان اسلامي به عنوان اين گروه‌ها نام برد.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هم‌چنين با اشاره به عضويت مجمع روحانيون مبارز در اين ستاد خاطر نشان كرد: اخيرا چهار تشكل جديد عضو اين ستاد شده‌اند كه عبارتند از انجمن مديران صنعتي ايران ، مجمع دانش‌آموختگان ايران اسلامي، حزب آيين مردم و حزب پاك ايران كه با اين حساب 23 تشكل سراسري عضو ستاد ائتلاف مي‌شوند.

وي با اشاره به اين كه خارج از شوراي هماهنگي جبهه‌ي اصلاحات، انجمن اسلامي مهندسان و حزب مردم سالاري هنوز به ائتلاف نپيوسته‌اند، اضافه كرد: سه حزب استاني مشاركت‌هاي مردمي استان گيلان ، كانون اسلامي دانشگاهيان خراسان رضوي و سازمان دانشجويان و دانش‌آموختگان استان خوزستان نيز اخيرا براي عضويت در ستاد ائتلاف اعلام آمادگي كرده‌اند.

ناصري گفت: تشكل‌هاي استاني همسو كه برنامه‌ها و رئوس كلي مركز را بپذيرند نيز رسما در ستاد ائتلاف منشور و ميثاق را مي‌توانند امضا كنند.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره سخنان اخير آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان در رابطه با اصل برائت نامزدها، و در ادامه، درباره احتمال قرارندادن نام افراد داراي سابقه رد صلاحيت در فهرست اين ستاد پرسيد، گفت: ما به هيچ وجه بر روي عملكرد شوراي نگهبان در انتخابات مجلس هفتم صحه نمي‌گذاريم و به همين دليل آن را مبناي تصميم‌گيري قرار نمي‌دهيم.

ناصري با بيان اين كه ما كانديداهايمان را بر اساس معيارها و ويژگي‌هايي كه مصوب كرده‌ايم انتخاب مي‌كنيم، گفت: تدين و حسن شهرت، سابقه فعاليت‌هاي سياسي، اجتماعي، علمي و فرهنگي ، دفاع از حقوق شهروندي، برخورداري از دانش، كلان‌نگري و دور انديشي، اعتقاد به كار جمعي و تشكيلاتي ، برخورداري از مقبوليت عمومي در حوزه‌هاي انتخابيه، باور به جايگاه و شان مجلس شوراي اسلامي كه به فرموده امام در راس امور است، از جمله معيارهاي ماست و هر فردي در اين چارچوب اعم از رد صلاحيت شده در مجلس هفتم و غير از آن باشد، از او براي ثبت‌نام و حضور در انتخابات دعوت مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري كه نظر وي را درباره سخنان اخير دبير شوراي نگهبان در رابطه با اصل برائت جويا شد، گفت: ما نيز زماني كه اين سخنان را از آقاي جنتي به عنوان حافظ قانون اساسي شنيديم، تعجب كرديم .

ناصري افزود: اصل 37 قانون اساسي صراحتا اصل برائت را بيان كرده؛ از اين رو پرسش اينجاست كه چرا دبير شوراي نگهبان كه بايد حافظ قانون اساسي باشد به صراحت اين‌گونه مي‌گويد.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با اشاره به موضع‌گيري‌هايي كه به گفته وي درون جبهه اصولگرايان نسبت به اين گفته به وجود آمده، ابراز عقيده كرد: به نظر مي‌رسد آقاي جنتي نمي‌تواند افكار عمومي دوستان و همفكران خود را نيز در اين موضع‌گيري داشته باشد.

ناصري هم‌چنين درباره موضوع سلامت انتخابات كه خبرنگار ديگري آن را مطرح كرد، گفت: بحث سلامت انتخابات يكي از دغدغه‌هاي هميشگي ما بوده و هست و ما در سطوح مختلف از جمله ديدار با بزرگاني همچون آقايان خاتمي، ‌هاشمي و كروبي اين دغدغه را مطرح كرده‌ايم و اين موضوع در دستور كار جدي ما قرار دارد.

وي با تاكيد بر اين كه ما به برگزاري يك انتخابات سالم،‌عادلانه و رقابتي مي‌انديشيم در عين حال اظهار اميدواري كرد كه شرايط اجراي چنين انتخاباتي فراهم شود.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه با انتقاد از عملكرد مجلس هفتم در عين حال به سخنان اخير سيد محمد خاتمي در دانشگاه تهران اشاره كرد و گفت: همانطور كه آقاي خاتمي عنوان كرد حضور گسترده مردم در انتخابات پيش رو باطل‌السحر خواهد بود و اگر مردم با حضور خود فضاي اجتماعي و انتخاباتي را تقويت كنند، ما مطمئن هستيم كه بسياري از پيش‌بيني‌ها و احتمالات درباره ميزان موفقيت اصلاح‌طلبان محقق نمي‌شود.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان افزود: ما آن‌قدر براي كشور و مردم نگران هستيم و دغدغه داريم كه حاضريم هر نوع هزينه‌اي را پرداخت كنيم و حتي به سمت دوستاني كه شعار وحدت و آشتي ملي را مطرح كرده‌اند - اگر اين شعار يك تاكتيك انتخاباتي نباشد- دست همكاري دراز مي‌كنيم و حاضريم براي برون‌رفت از مشكلات با آنها وارد تعامل شويم.

ناصري با بيان اين اعتقاد كه پيش‌بيني اين است روز به روز روند تجزيه و انشقاق به دليل آنچه آن را نوع عملكرد دولت مي‌خواند، بين جريان اصولگرا بيشتر مي‌شود، اضافه كرد: در جبهه اصلاحات هم‌اكنون سه جريان اصلي ائتلاف اصلاح‌طلبان، جبهه مردمي اصلاحات و حزب اعتماد ملي وجود دارد و ما گفت‌وگو و تعامل را با دوستان اصلاح‌طلبمان در دستور كار داريم و اميدواريم اتفاقي كه در انتخابات شوراها افتاد در انتخابات مجلس هم رخ دهد و اصلاح‌طلبان به ليست واحد برسند.

وي در عين حال افزود: البته ما اصلا نگران نيستيم و هر فردي كه از جبهه اصلاحات و از درون ائتلاف و يا خارج از آن وارد مجلس هشتم شود، مورد تاييد و افتخار ما خواهد بود.

به گزارش ايسنا، عبدالله ناصري در بخش ديگري از اين نشست مطبوعاتي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه درباره حضور سيدمحمد خاتمي در انتخابات مجلس پرسيد، گفت: احزاب و تشكل‌هاي مختلف، به صورت كتبي و حضوري از آقاي خاتمي براي حضور در اين عرصه تقاضا كردند اما ايشان استدلال‌هايي دارند كه قابل پذيرش است. آقاي خاتمي براي انتخابات مجلس كانديدا نمي‌شوند اما براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين بحث قابل پي‌گيري است .

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان افزود: پيش‌بيني ما اين است كه اگر يك مجلس قوي و مقتدر با پشتوانه اكثريت اصلاح‌طلبان شكل بگيرد، كانديداتوري آقاي خاتمي براي انتخابات رياست‌جمهوري دهم در دستور كار جدي قرار خواهد گرفت.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست، «مرتضي حاجي» سخنگوي ستاد ائتلاف‌ اصلاح‌طلبان تهران بزرگ در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه اعلام‌نكردن سرليست از سوي اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان را بر اساس برخي تحليل‌ها،‌ ناشي از اختلافات دروني عنوان كرد، گفت: خوشبختانه كانديداهايي كه اصلاح‌طلبان مد نظر دارند هر كدامشان يك سرليست هستند؛ اما به هر حال ابتدا بايد فهرست انتخاباتي ستاد مشخص و پس از آن جايگاه افراد تعيين شود.

حاجي با اشاره به اين كه تا كنون 290 كانديدا از سوي احزاب و گروههاي مختلف براي تهران به ستاد ائتلاف پيشنهاد شده‌اند، گفت: با وجود اين كه همه كانديداهاي مد نظر ما شايستگي و سابقه خوبي دارند، به هر حال ناچاريم تعداد اين افراد را به 30 تن كاهش دهيم.

وي گفت: براي آن كه فرصت‌ها را از دست ندهيم و اين شانس را از خودمان و كانديداها براي حضور در ليست نگيريم، ترجيح داده‌ايم بعد از مرحله ثبت‌نام ليست را اعلام كنيم.

حاجي با بيان اين كه پس از اعلام فهرست تصميم مي‌گيريم فردي را به عنوان سرليست و شخصيت محوري قرار دهيم و يا اينكه به ترتيب اسامي ليست‌مان را بچينيم، گفت: اين مساله هيچ ربطي به اختلاف و چندگانگي ندارد.

وي هم‌چنين درباره برنامه‌ اصلاح‌طلبان و زمان ارائه آن گفت: ويرايش سوم اين برنامه هم در حوزه‌هاي مختلف انجام شده و احتمالا تا 10 روز آينده نهايي مي‌شود.

به گزارش ايسنا ناصري نيز در تكميل سخنان حاجي در اين زمينه تصريح كرد: رئوس كلي اين برنامه نهايي شده و به زودي آقاي بيطرف مسوول كميته‌ي تدوين برنامه‌ها در يك گزارش خبري و يا كنفرانس مطبوعاتي برنامه‌ي نهايي را اعلام مي‌كند.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه در رابطه با سفرهاي استاني اصلاح‌طلبان و تفاوت اين سفرها با سفرهاي استاني دولت پرسيد، ابراز عقيده كرد: يك تفاوت ماهوي آن سفرها با سفرهاي فعلي اين است كه در آن دوره سفرهاي استاني به هيچ وجه تبليغاتي نبود. اما در اين سفرها بحث و گفت و گو و تبليغات بسيار زياد است.

ناصري با اعتقاد به اين كه رسانه‌ي ملي در سفرهاي دولت اصلاحات در حد يك رسانه‌ي كاملا معمولي با دولت همراهي مي‌كرد افزود: اما صدا و سيما در سفرهاي دولت نهم بسيار فعال و پرنشاط و نه به عنوان يك رسانه‌ي حرفه‌اي بلكه به عنوان يك رسانه‌ي تبليغاتي عمل مي‌كند.

وي با بيان اين كه اگر مجموعه‌ سفرهاي دولت خاتمي را از نظر كمي و كيفي با سفرهاي دولت نهم مقايسه كنيم قطعا نتايج بهتري به دست مي‌آوريم، گفت: امروز كه آقاي حاجي در اين نشست حضور دارند، مي‌توان از ايشان پرسيد در دولت اصلاحات كه رياست وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشتند، سفرهاي استاني چه وضعيتي داشت. مي‌توان بررسي كرد سفرهاي استاني وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات در چه سطح و كيفيتي انجام مي‌شده و امروز چطور و در چه حد انجام مي‌شود. اين كه در آن سفرها چه مصوبات و وعده و وعيدهايي داده مي‌شد و در اين دوره اين مساله چه وضعيتي دارد.

ناصري با تاكيد بر اين كه سفرهاي سيدمحمد خاتمي در اين مقطع نيز تبليغاتي و انتخاباتي نيست و خاتمي تنها به عنوان يك شخصيت فراملي در راستاي منافع ملي اين سفرها را انجام مي‌دهد، گفت: البته طبيعتا از سفرهاي ايشان به عنوان محور جبهه‌ي اصلاحات و رهبر اين جريان در اين ايام برداشتي انتخاباتي خواهد شد.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه اظهار ناخشنودي كرد كه به دليل محدود بودن رسانه‌هاي جريان اصلاحات سفرهاي استاني خاتمي و ساير چهره‌هاي اصلاح‌طلب چه در اين دوره و چه در دوره‌ي گذشته، براي افكار عمومي بازتاب نداشته است.

ناصري همچنين درباره‌ي نقش زنان و جايگاه آنها در ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: ما به اين قضيه باور داريم كه زنان به عنوان نيمي از جامعه در همه‌ي عرصه‌ها بايد حضور داشته باشند؛ چنان‌كه به طور چشم‌گير در دولت اصلاحات و مجلس ششم حضور زنان در عرصه‌هاي مختلف را شاهد بوديم.

ناصري تاكيد كرد: قطعا در بررسي‌هاي نهايي در شرايط مساوي بين مردان و زنان، زنان براي ورود به ليست‌هاي نهايي اصلاح‌طلبان اولويت دارند.

به گزارش ايسنا، مرتضي حاجي نيز در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري با تاكيد بر اين كه امروز تلاش هاي زيادي براي فضاسازي‌ عليه اصلاح‌طلبان صورت مي‌گيرد، گفت: برخي رقباي ما امروز به جاي آن كه مردم را مخاطب قرار دهند، به برخي جاها متوسل شده‌اند؛ چرا كه ميزان اقبال مردم را به خود و اصلاح‌طلبان مي‌دانند.

حاجي با تاكيد بر اين كه ما به اميد فضاي فكري مردم وارد انتخابات شده‌ايم گفت: احساس مي‌شود خود جريان محافظه‌كار نيز به برخي ناكارآيي‌ها در حوزه خود رسيده؛ از اين رو اقدامات گسترده‌اي را در جهت فضاسازي عليه اصلاح‌طلبان آغاز كرده و نوعا هم مطالب غلطي را در اين زمينه مطرح مي‌كند و يا بخشي از يك مطلب درست را منعكس مي‌كند.

رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ در ادامه شخصيت‌هايي چون خاتمي و كروبي را از سرمايه‌هاي بي‌بديل كشور معرفي كرد و گفت: متاسفانه بعضا برخي بي‌محابا و به بهانه‌هاي ساختگي و پيش‌پاافتاده اين شخصيت‌ها را مورد هجمه قرار مي‌دهند و يا به برخي جاها متوسل مي‌شوند.

اين عضو شوراي مركزي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان با اظهار اميدواري نسبت به اين كه فضاي انتخاباتي و استقبال مردم به گونه‌اي باشد كه يك انتخابات رقابتي ، عادلانه و قانوني برگزار شود، گفت: اگر چنين شود قطعا بار ديگر به دنيا اعلام مي‌شود كه مردم پشت نظام خود هستند و كمي و كسري‌هاي تقنيني و اجرايي آنان را از نظام نااميد نمي‌كند؛ اما اگر قرار باشد به جاي مردم يك جمع تصميم بگيرد و جوري عمل كند كه استنباط شود انتخابات دو مرحله‌اي است، فضا به سمتي ديگر مي‌برد.

حاجي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه درباره رايزني‌هاي ستاد ائتلاف با شخصيت‌هايي چون مير حسين موسوي، كرباسچي و موسوي خوئيني براي كانديداتوري مجلس پرسيد، افزود: چهره‌هاي نامبرده در فهرست كنوني ما هستند و با برخي از آن‌ها هم صحبت‌هايي شده و قطعا هر يك از اين بزرگان كانديداتوري را بپذيرند، مورد عنايت اصلاح‌طلبان قرار خواهند گرفت.

رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ با بيان اين كه برگزاري يك انتخابات بي‌حرف و حديث هم براي برگزاركنندگان خوب است و هم وجهه‌ي بين‌المللي ايران را بالا مي‌برد، گفت: قاعدتا بر اساس اين مساله جناح رقيب هم علاقه‌مند است يك انتخابات بي‌حرف و حديث برگزار شود؛ اگر چه آن‌ها نگراني رد صلاحيت‌ها را ندارند اما در كل بسيار پسنديده است انتخاباتي برگزار شود كه علامت سوالي بالاي سر آن نباشد.

حاجي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري كه اظهارات يكي از اعضاي دولت درباره تدوين برنامه چهارم و نامحرم بودن برخي چهره‌هاي حاضر در تدوين اين برنامه را مورد توجه قرار داد، خاطرنشان كرد: قطعا ايشان خانوادگي نگاه كرده و چون كسي را نيافته عنوان كرده نامحرمان در اين مساله دست داشتند؛ اما مسير تدوين چشم انداز توسط عده‌اي دلسوز، متخصص و توانمند انجام و بسيار هم قانوني عمل شده است.

حاجي در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر اين كه اصلاح‌طلبان تلاش مي‌كنند شرايط را به گونه‌اي فراهم كنند كه توليد ثروت، گسترش يابد، افزود: ما فكر مي‌كنيم مهمترين راهكار اين است كه توسعه‌ي اقتصادي كشور را با حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد ثروت ادامه دهيم.

به گزارش ايسنا ناصري نيز با بيان اين كه اشكال اصلي دولت نهم در دو مساله است، ابراز عقيده كرد: دولت نهم باور نكرده است كه مديريت اقتصادي كشور در هر شرايطي به پشتوانه‌ي عالمانه و كارشناسانه نياز دارد و همچنين باور ندارد كه در هر شرايطي سياست خارجي و روابط بين‌الملل بر عملكرد اقتصادي دولت اثرگذار است كه مشكلات عمده امروز مثل گراني ، حجم نقدينگي ، كاهش رشد سرمايه‌گذاري و .... ناشي از بي‌توجهي به اين دو محور عمده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در ادامه اولين نشست مطبوعاتي اين ستاد در پاسخ به پرسشي درباره اظهاراتي مبني بر اين‌كه اصلاح‌طلبان نبايد از كانديداهايي كه قبلا رد صلاحيت شده‌اند مجدد در ليست ائتلافي خود استفاده كنند، گفت: ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان ابدا چنين تصميمي ندارد، اين كار و چنين اقدامي يعني صحه گذاشتن بر فعاليت، تصميم‌گيري و عملكردهاي غيرقانوني. بنابراين به هيچ وجه بنا بر اين نيست كه ستاد از رد صلاحيت‌شدگان دوره گذشته ثبت نام نكند بلكه ستاد از تمام كساني كه ويژگي‌ها عنوان شده را دارا هستند تشويق براي حضور در انتخابات خواهد كرد، ممكن است برخي از رد صلاحيت شدگان خود تصميم بگيرند كه ثبت نام نكنند اما از سوي ستاد ائتلاف چنين چيزي هرگز اعلام نخواهد شد.

سپس مرتضي حاجي رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ در پاسخ به پرسشي مبني بر خط قرمزهاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس هشتم گفت: گسترش دامنه ائتلاف طبيعتا در دستور كار ما قرار دارد و ما به دنبال ائتلاف گسترده و عميق هستيم. با تمام احزاب قانوني ائتلاف و گمان مي‌كنيم شرايط امروز كشور براي حضور نيروهاي كارآمد، توانا و تاثيرگذار بر امور براي حضور در مجلس امري بديهي است و تا جايي كه امكان دارد، دامنه اين ائتلاف را توسعه خواهيم داد، ما امروز خط قرمزي براي شركت در انتخابات نداريم و بناي ما بر اين است كه با وجود همه بداخلاقي‌ها از سوي برخي مسوولان اجرا و نظارت تا جايي كه قابل تحمل است، كار كنيم با اميد به اين‌كه حضور گسترده مردم برآورده كننده بخش مهمي از خواسته‌ها باشد؛ چراكه اين تجربه را در دوم خرداد 76 داشتيم. در آن زمان نيز شاهد موانع زيادي بوديم اما حضور مردم مانع از هرگونه اقدام شد.

وي خاطرنشان كرد: ما با مسوولان ارشد نظام براي يادآوري اين‌كه در موقعيت امانتداري قرار دارند، و اين‌كه مردم هستند كه بايد صالح را از ناصالح تشخيص دهند و راه خود را براساس آن به صندوق‌ها بريزند گفت‌وگو خواهيم داشت. هركس كه فكر مي‌كند از سوي مردم مي‌تواند تصميم بگيرد، اشتباه است. مردم بايد خود اعلام كنند كه چه تصميمي خواهند گرفت.

ناصري نيز درپاسخ به پرسشي مبني بر حضور نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها در ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: جبهه دوم خرداد براساس حداقل تعريفي شكل گرفته و ستاد ائتلاف نيز براساس پذيرش نظرات ديروز و امروز آقاي خاتمي تشكيل شده است. به علاوه اين‌كه افرادي به عنوان شخصيت حقيقي نه حزبي و حقوقي كه از نزديكان آقاي خاتمي بودند عناصر تشكيل دهنده شوراي سياستگذاري محسوب مي‌شدند و ستاد ائتلاف از دل آن‌ها درآمد و براين اساس ستاد شكل گرفت. لذا از هر تشكل و حزبي كه برنامه‌ها را پذيرفته باشد و در چارچوب قانون فعاليت كنند، حمايت مي‌كنيم و اين حق را هم براي احزاب قائل هستيم كه حتي اگر عضو ائتلاف نيستند در انتخابات شركت كنند. اگر نامزدهاي‌شان رد صلاحيت شدند، در انتخابات شركت نكنند اما همه ما مي‌دانيم كه شرايط كشور به گونه‌اي است كه علي‌رغم احتمال رد صلاحيت برخي نامزدهاي تخصصي و اختصاصي احزاب بتوانند با معيارهاي حداقلي نامزدهاي مطلوبي را انتخاب كرده و در انتخابات شركت كنند. همه احزاب پذيرفته‌اند كه بايد با شركت در يك انتخابات گسترده و انتخاب نمايندگان شايسته مجلس و اقتدار آن را كه به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش يافته به آن باز گردانند و سپس با نگاهي كارشناسانه و قوي در ذيل سند چشم‌ا‌نداز و قانون اساسي مصوبات را پيش ببرند و از فعاليت‌هاي غيركارشناسي دولت جلوگيري كنند.

خبرنگار ديگري درباره محوريت سيدمحمد خاتمي و مسووليت سياسي در ائتلاف اصلاح‌طلبان و نيز موضع اين ستاد نسبت به دانشجويان پرسيد.

حاجي پاسخ داد: اولين جلسه ستاد با تدبيري كه آقاي خاتمي انديشيد و با دعوت از 300 نفر از چهره‌هاي شناخته شده اصلاح‌طلب برگزار شد و كساني كه به تشخيص مجمع و نظر آقاي خاتمي براي امر سياستگذاري مناسب بودند، انتخاب شدند؛ بنابراين مي‌توان گفت نقش آقاي خاتمي در تشكيل ائتلاف همواره منحصر به فرد بوده و هست و ايشان يكي از عوامل تحكيم ائتلاف بوده و هستند. با اين‌كه ايشان تمايلي به نامزدي در انتخابات مجلس هشتم ندارند، اما از همه توان خود چه در جهت تحكيم ائتلاف و چه در رايزني با مقامات عالي نظام و حمايت از حقوق مردم براي برگزاري يك انتخابات سالم رقابتي و آزاد در صحنه استفاده كرده و خواهند كرد.

وي با تاكيد دوباره بر اين‌كه " آقاي خاتمي تصميمي براي كانديداتوري ندارند" در عين حال گفت: براي رياست‌جمهوري هنوز زمان زياد است. البته ايشان تمايلي نشان نداده‌اند اما من نااميد نيستم به گمانم مردم نيز نااميد نيستند.

رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ هم چنين درباره موضع ستاد نسبت به فعاليت سياسي دانشجويان و دانشگاه گفت: دانشگاه يك مركز مهم سياست‌ورزي و انديشه‌سازي كشور است. دانشگاه بايد سياسي باشد و دانشجو نسبت به مسايل كشور حساس بوده و جرات و جسارت بيان مطالب را داشته باشند و مراقبت كند از آن‌چه به اعتقاد او در مسير صلاح كشور است، آينده متعلق به دانشجوست و او حق دارد از آينده خود در چارچوب قانون دفاع كند؛ بنابراين فضاي دانشجويي بايد فعال و پرنشاط باشد. اما درمورد موضع جبهه اصلاحات از حوادث اخير دانشگاه‌ها بايد بگويم كه به طور مطلق نمي‌توان آن را تاييد كرد؛ چراكه ما از چون و چراي قضيه به طور دقيق باخبر نيستيم. اما از اين‌كه دانشجو حق دارد نظر بدهد و از نظرات خود دفاع كند و اين‌كه محيط دانشگاه يك محيط علمي و سياسي است حمايت مي‌كنيم.

خبرنگار ديگري درباره راهكارهاي جلب مشاركت مردم و ظهور آن‌چه غضنفرهاي اصلاحات در آستانه انتخابات ناميد، پرسيد كه ناصري در پاسخ به پرسش اول گفت: جلب مشاركت قطعا برمي‌گردد به رفتار بخش اعظمي از اركان حاكميت كه متولي انتخابات هستند. به دو بخش صريحا اشاره مي‌كنم؛ يكي شوراي نگهبان كه به عنوان حافظان قانون اساسي و راي مردم هستند و قطعا چنين فرمايشي از سوي جناب آقاي جنتي كه اصل برائت وجاهت قانوني ندارد، مشاركت را كاهش خواهد داد. هم‌چنين صداوسيما قطعا به دليل تاثيرگذاري در سراسر كشور تاثير عمده‌اي بر مشاركت خواهد داشت. بنابراين اين‌كه مردم بپذيرند آراي‌شان كاربرد دارد در انتخابات شركت خواهند كرد. اميد ما نيز اين است؛ اقبال مردمي به ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبان جدي‌تر شده است كه در سفرهاي استاني آقاي خاتمي به روشني ديديم. لذا پيش‌بيني ما اين است كه مشاركت مردم بسيار خوب خواهد بود.

وي با اشاره به شرايط دو سال اخير در كشور و اتفاقات عرصه اجتماعي، اقتصادي، سياسي و فرهنگي گفت: قطعا يكي از فاكتورهاي جدي براي حضور فعال مردم در انتخابات اين عوامل محسوب مي‌شود تا مجلس مطلوب خود را انتخاب و بر عملكرد‌ها نظارت كنند. علاوه بر اين شرايط عرصه بين‌المللي از جمله تصويب دو قطعنامه عليه ايران را تقريبا تمام اقشار جامعه خصوصا نخبگان، دانشگاهيان، صنعتگران و اقشار مختلف كشور درك مي‌كنند و اين بر افزايش مشاركت مردم كمك خواهد كرد و اميدواريم كه اين روند افزايش مشاركت روز به روز تقويت شود.

ناصري هم‌چنين درباره كساني كه برخي آن ها را غضنفرهاي اصلاحات مي‌نامند گفت: اين هم يكي از ويژگي‌هاي جامعه و فضايي است كه ما ازآن برخوردار هستيم. ما خيلي نگران وجود افراد خاصي كه در آستانه انتخابات ظاهر مي‌شوند با جهت گيري‌ها و طرح مسايل خاص نداريم. علني، شفاف و آشكار ديدگاه‌ها و مواضع خود را اعلام كرده‌ايم و از همه گروه‌هاي همسو با ديدگاه‌هاي كلي تقاضا كرده‌ايم كه به ائتلاف بپيوندند اما هر جريان و ائتلافي كه در جهت گيري‌هاي كلي اصلاح‌طلب باشد و به ميثاق و منشور دوم خرداد وفادار باشد و در انتخابات شركت كند مورد تاييد ماست و به هر ميزاني كه نامزدها به مجلس راه پيدا كنند مورد كمك و تاييد ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان خواهد بود.

خبرنگاري درباره شعار "نجات ملي" كه توسط برخي اصلاح‌طلبان اعلام شده است پرسيد كه ناصري پاسخ داد: شعار نجات ملي كه شايد مقدمات آن در رسانه‌ها تدوين نشد، بحثي بود كه اصحاب اصلاح‌طلب در مورد شرايطي در كشور مطرح كردند. طبيعتا اين شرايط به قدري گسترده و عظيم است كه به طور طبيعي براي برون رفت از آن بايد يك ميثاق محكم و استواري تشكيل داد. اتفاقا معتقدم در برخي موارد دوستان اصولگراي ما مواردي را مطرح كردند كه با عنوان نظريه آشتي ملي و يا وحدت ملي ناشي از همين نگراني است. البته اگر اين موضوع يك تاكتيك انتخاباتي نباشد، معتقدم كه جبهه منسجمي بايد در اين زمينه براي برون رفت از اين بحران‌ها و شرايط اقتصادي، بين‌المللي و اجتماعي تشكيل شود. ما اعلام آمادگي مي‌كنيم كه در اين زمينه گام‌هاي جدي برداريم.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران مبني بر اين‌كه آيا اين شعار مي‌تواند شعار ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد؟ گفت: ما هنوز بحث جدي در مورد شعار داريم، اما هنوز شعار رسمي ما قطعي نشده است. اين شعار هم جزء پيشنهادي بود كه ازسوي برخي دوستان در ستاد ائتلاف مطرح شد اما به هر حال ما به زودي شعار انتخاباتي اصلاح‌طلبان را اعلام خواهيم كرد.

حاجي نيز درباره شعارهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفت: شعار انتخاباتي قطعا برخاسته از برنامه‌هاي اصلاح‌طلب خواهد بود كه مرحله سوم تدوين آن نيز تمام شده است. اين شعار پوشش دهنده برنامه‌هاي آينده اصلاح‌طلبان خواهد بود، اما در سال‌هاي گذشته ما با يك همدلي قابل تقديري از نيروهاي اصلاح‌طلب مواجه بوديم و چشم‌اندازي را براي بيست ساله آينده كشور تنظيم كرديم كه مورد وفاق ملت قرار دارد و در دولت گذشته و در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شد. در نهايت نيز به تاييد مقام معظم رهبري رسيد و بايد جهت حركت همه بخش‌هاي دولتي و غيردولتي كشور در اين راستا باشد. اين چشم‌انداز آينده ما را مشخص مي‌كند.

وي با اعتقاد به " توقف‌ها يا حتي عقب‌گرد‌ها در برخي مسائل داخلي و خارجي" گفت: ما فكر مي‌كنيم مردم احساس مي‌كنند شرايط براي‌شان خوشايند نيست و بايد شرايط به گونه‌اي باشد كه آن‌چه از صندوق‌هاي راي بيرون مي‌آيد نويد دهنده توسعه در آينده كشور و همه عرصه‌ها باشد. ما نيز در ستادهاي انتخاباتي خود در سراسر كشور با ابزارهاي ناچيزي كه داريم بايد سعي كنيم عملكرد مثبتي داشته باشيم و تنها راه پشت سر گذاشتن اين كمبودها راه صندوق هاي راي است و بايد اين موضوع به تمام مناطق شهري و روستايي كشور منتقل شود.

رييس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران بزرگ خاطرنشان كرد: آن‌چه براي ما با وجود تمام مشكلات باقي مي‌ماند، گفت‌وگوي چهره‌به‌چهره با مردم است كه كار راحتي نيست اما خوشبختانه استقبال از آقاي خاتمي و ديدگاه‌هاي ايشان به ما نشان مي‌دهد كه انتظار و اشتياق جوانان و تحصيلكردگان براي ديدن آقاي خاتمي و شنيدن نظرات و آشنايي با ديدگاه‌هاي ايشان بسيار زياد است البته همه بارها را نمي‌توان بر دوش آقاي خاتمي گذاشت اما هرچه صاحب‌نظران و صاحب نفوذان به حساس كردن مردم نسبت به انتخابات بپردازند، بهتر مي‌توان از فرصت‌هاي پيش‌رو استفاده كرد. البته ما به رسانه ملي اميدي نداريم كه پيام اصلاح‌طلبان را به مردم برسانند اما از همه دلسوزان اين انتظار و توقع را داريم كه شرايط كشور را آن‌گونه كه واقعيت دارد نه با مبالغه و يا تبليغ براي مردم تبيين كنند.

خبرنگار ديگري درباره موضوع هولوكاست پرسيد و ناصري پاسخ داد: هولوكاست واقعه‌اي است كه ما به جهت تاريخي آن را نفي نمي‌كنيم، اما هم‌چنان كه آقاي خاتمي بارها فرمودند، اين مساله ما نيست. البته جهان در مورد دو موضوع درباره ايران به اجماع رسيد، يكي گفت‌وگوي تمدن‌ها (در وجه مثبت) در زمان آقاي خاتمي و ديگري نفي هولوكاست (منفي) در زمان آقاي احمدي‌نژاد. ما نيز معتقديم كه هولوكاست خط قرمزي است كه ارتباطي با ما ندارد؛ البته ما واقعيت‌هاي تاريخي را نفي نمي‌كنيم، اما متاسفانه بخش زيادي از اجماع جهاني تحت تاثير اين‌گونه ماجراجويي‌هاست كه شكل گرفته، به هر حال اين كه آيا اين موضوع در دستور كار مجلس آينده قرار خواهد گرفت يا نه، نمي‌دانيم و نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران بزرگ در پاسخ به پرسشي مبني بر رابطه حزب اعتمادملي و جبهه مشاركت و نامه‌اي كه اخيرا درباره اين دو حزب منتشر شد، گفت: اين‌ها اتفاقات متعارفي است كه در ميان احزاب هر دو جناح رخ مي‌دهد و موضوع تازه‌اي نيست. دوستان در مورد اختلاف نظرها در احزاب با يكديگر همواره مكاتبه مي‌كنند و اين دليل بر وجود اختلاف يا شكاف در جبهه اصلاحات نيست.

وي هم چنين در پاسخ به پرسشي مبني بر اعلام رئوس كلي برنامه‌هاي مجلس هشتم توسط بيطرف گفت: دوستان توجه داشته باشند كه يكي از كارهاي جدي نمايندگان مجلس هشتم ايجاد راهكارها و قوانيني است كه موجب لطمات بسياري به دليل عملكرد خارج از سند چشم‌انداز و كارهاي غيرحرفه‌اي شده است. به هر حال وقتي برنامه‌ها توسط آقاي بيطرف اعلام شد، ان‌شاءالله يك نشست مطبوعاتي در اين زمينه خواهند داشت.

هم چنين ناصري در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه آيا اميد است اصلاح‌طلبان همه با هم به يك ليست واحد برسند از جمله حزب اعتمادملي و ساير احزاب و نيز اين‌كه دغدغه شما براي انتخابات چيست؟ اظهار كرد: درانتخابات شوراها بسياري از اين‌كه اصلاح‌طلبان به ائتلاف برسند نااميد شده بودند، اما خوشبختانه اين پيروزي محقق شد تا اين‌حد كه يك سوم نمايندگان شوراها در سراسر كشور اصلاح‌طلب هستند. اكنون نيز اميدواريم و تلاش مي‌كنيم كه ليست‌ها واحد شوند، اما باز هم تاكيد مي‌كنيم كه حزب اعتمادملي و ساير احزاب اصلاح‌طلب كه عضو ائتلاف نيستند را اصلاح‌طلب مي‌دانيم و پيروزي آن‌ها پيروزي ماست. چنانچه آقاي كروبي اعلام كرده‌اند 80 درصد ليست‌ها مشترك خواهد بود؛ بنابراين نگراني نداريم و اگر مشاركت ان‌شالله بالا باشد، قطعا اصلاح‌طلبان آراي خوبي را كسب خواهند كرد.

وي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي مبني بر نگراني از رد صلاحيت‌ها گفت: قطعا نگراني ما جدي است؛ بنابراين كميته‌اي متشكل از حقوقدانان برجسته براي تضمين سلامت انتخابات در ستاد ائتلاف شكل گرفته و بزرگان جبهه اصلاحات از جمله آقايان خاتمي، هاشمي و كروبي تلاش‌هاي خود را در اين زمينه انجام مي‌دهند.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر برنامه اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: مجلس آينده خرداد ماه كار خود را شروع خواهد كرد و زماني خواهد گذشت تا اعتبارنامه‌ها تصويب شود و مجلس به صورت حقوقي فعاليت نظارتي و قانونگذاري خود را آغاز كند.ا ين زمان زماني است كه بايد جامعه را وارد فضاي انتخابات رياست جمهوري آينده كنيم؛ بنابراين در فاصله كوتاهي كه تا پايان عمر دولت باقي مانده، ضرورت جدي ايجاب مي‌كند كه جهت‌گيري‌هاي كلاني براي انتخابات رياست جمهوري داشته باشيم، ضمن آن‌كه بحث و بررسي صلاحيت دولت حق قانوني مجلس است. اما فضاي اجتماعي به گونه‌اي نخواهد بود كه تقويت اجتماعي براي انتخابات رياست جمهوري را رها كنيم و به مسايل جانبي بپردازيم.

وي هم‌چنين درپاسخ به سوالي درباره آشتي ملي و هم‌چنين بحثي كه تحت عنوان تندروي در جبهه اصلاحات مطرح مي‌شود، گفت: ما اولا چنانچه آقاي خاتمي فرمودند در جبهه اصلاحات تندرو و كندرو نداريم، مرز جبهه اصلاحات ديدگاه‌هاي آقاي خاتمي است و عده‌اي كه شعارهايي را حتي در زمان آقاي خاتمي و جبهه اصلاحات مي‌دادند را جزو انديشه‌هاي اصلاحات نمي‌دانيم؛ چراكه ذات اصلاحات اعتدال و سنجيده سخن گفتن است و اين بحثي كه دوستان اصولگرا مطرح مي‌كنند فضاسازي رواني و شايد چراغ سبزي است براي رد صلاحيت برخي از اصلاح‌طلبان.

ناصري ابراز عقيده كرد: اگر برخي از دوستان اصلاح‌طلب بر عقايد خود پافشاري مي‌كنند، دليل بر اين نيست كه تندرو هستند، بلكه رويكرد اصلاحات در دو مورد اصلي است؛ يكي گراني و ديگري سياست ماجراجويي در عرصه سياست خارجي، رسانه‌ها نيز بايد افكار عمومي را در اين زمينه روشن كنند كه گزارش دو پهلوي البرادعي با فتح الفتوح و فتح فاو يكسان نيست.

سخنگوي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين‌كه نظر ستاد درباره تغييرات اخير در كابينه ابراز عقيده كرد: در اين مورد چيزي جز اظهارتاسف نداريم و معتقديم كه اين بي‌ثباتي نه ناشي از عملكرد انقلابي بلكه ناشي از روشن نبودن برنامه‌ها و اصول غيركارشناسي است و جايي متوقف نخواهد شد.

وي هم چنين درباره رويكرد اقتصادي ، اجتماعي انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفت: ما دو رويكرد در انتخابات داريم؛ يكي برنامه‌ها در مجلس آينده و ديگري نقد و ارزيابي عملكرد دولت نهم و مجلس هفتم و دولت بايد در مورد عملكرد خود پاسخ دهد. ما هم به طور جدي دغدغه‌هاي معيشتي و اقتصادي مردم را داريم و چنانچه در عصر اصلاحات و مجلس ششم گفتيم نمي‌توان اقتصاد مرد م را بدون توجه به حقوق شهروندي و آزادي‌هاي موجود در قانون اساسي سامان داد.

حاجي نيز در پاسخ به پرسشي مبني بر اين‌كه اشتراكات ائتلاف اصلاح‌طلبان و حزب اعتماد ملي بدون برگزاري جلسات چگونه محقق خواهد شد و اين‌كه آيا اگر كروبي در انتخابات كانديدا شود سرليست اصلاح‌طلبان خواهند بود؟ گفت: تعامل با حزب اعتمادملي در دستور كار ما قرار دارد و جلساتي را نيز در اين زمينه داشتيم. آقاي كروبي معتقدند كه تحزب بايد نهادينه شود، به همين دليل اصرار دارند كه جدا حضور داشته باشند. در زمان شوراها در روزهاي آخر ليست ما و اعتمادملي كاملا مشترك شد اما در اين انتخابات آن‌ها مي‌خواهند با تابلوي خود و با 80 درصد اشتراك در ليست شركت كنند به هر حال مجموعه ائتلاف اصلاح‌طلبان به آقاي كروبي ارادت دارند و ايشان را فردي تاثيرگذار مي‌دانند كه مي‌تواند بسياري از موانع و مشكلات را حل كند.

وي افزود: ايشان(كروبي) اعلام كرده‌اند كه قصد نامزدي در انتخابات مجلس را ندارند، اما اگر ايشان اعلام تمايل مي‌كردند كه در انتخابات كانديدا شوند، مسلم است كه سرليست اصلاح‌طلبان مي‌شدند، البته زماني كه ليست‌ها حاضر مي‌شد.

حاجي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي مبني بر شركت اصلاح‌طلبان در انتخابات گفت: تا زماني كه احساس شود انتخابات معنادار است ما هستيم و بناي ما بر اين است. فكر مي‌كنم نتوانند چنان فضا را تنگ كنند كه رقابت محقق نشود. بله اصلاح‌طلبان تصميم دارند در انتخابات به طور جدي شركت كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha