• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۸۷ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8706-03585
  • خبرنگار : 71049

شهريورماه منتشر مي‌شود: كتاب "زندگي و خاطرات جلال طالباني، پس از 60 سال"

شهريورماه منتشر مي‌شود:
كتاب "زندگي و خاطرات جلال طالباني، پس از 60 سال"

كتاب خاطرات و زندگي‌نامه جلال طالباني، رييس‌جمهور عراق شهريورماه سال جاري منتشر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ناظم دباغ، نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان در تهران، صبح چهارشنبه در كنفرانس خبري با اعلام اين مطلب افزود:‌كتاب خاطرات جلال طالباني كه به بررسي 60 سال زندگي وي مي‌پردازد، شهريورماه سال جاري و در سه جلد و به زبان‌هاي فارسي، كردي، عربي و انگليسي با تيراژ 5 هزار نسخه منتشر مي‌شود.

وي گفت: اين كتاب مي‌تواند خدمتي ويژه به مردم عراق و به ويژه كرد‌ها تقديم كند.

دباغ ، طالباني را يكي از برجسته‌ترين شخصيت‌هاي عراق دانست و گفت:‌ وي در به وجود آمدن سيستم دموكراسي و حمايت از حقوق مردم فعاليت‌هاي چشمگيري داشتند.

او ادامه داد: طالباني منشاء رهبري كردستان است و در حال حاضر شخصيت برجسته‌اي در خاورميانه محسوب مي‌شود و اولين فردي كه در ميان كردها به مقام رياست جمهوري يك كشور (عراق) دست يافته است.

وي گفت: اين كتاب نه فقط به دليل اين كه طالباني يك كرد است كه رييس‌جمهور شده است منتشر شده، بلكه به دليل فعاليت‌ها و مبارزات او در سال‌هاي زندگي‌ و تاثيرگذاري كه در مسائل مختلف در عراق و كشورهاي همسايه و نيز خاورميانه داشته است مورد توجه قرار گرفته است.

نماينده‌ي اتحاديه‌ي ميهني كردستان در تهران هم‌چنين گفت: هدف از انتشار اين كتاب بيان زندگي يك شخص موثر در مسائل سياسي، فرهنگي و اجتماعي عراق است. هدف الگو ساختن يك شخص و زندگي او نيست بلكه هدف ما اين بوده كه با ديپلماسي و سياست در چارچوب قانون اساسي عراق به بررسي زندگي و فعاليت‌هاي اين فرد بپردازيم.

وي تاكيد كرد: انتشار اين كتاب در مدت زمان 60 سال از زندگي طالباني به اين معنا نيست كه وي مبارزاتش‌ را كنار خواهد گذاشت، بلكه طالباني تا زنده است مبارزه مي‌كند.

هم‌چنين دكتر عرفان قانعي‌فرد، مولف كتاب "زندگي و خاطرات جلال طالباني، پس از 60 سال" در اين كنفرانس خبري اظهار كرد: اين كتاب در حوزه‌ي تحقيق ميداني بيش از تاريخ شفاهي و مكتوب مورد توجه قرار گرفته است و با افرادي در سراسر دنيا ( 17 كشور منطقه خاورميانه و اروپا)، كه در زمان حيات جلال طالباني حضور داشته‌اند و نيز كردهاي عراق كه در دهه‌ي 50 و 60 با وي همكاري داشته‌اند، از حسين هيكل در مصر تا وزيران امور خارجه و ديگر مقامات كشورهاي سوريه، لبنان و غيره گفت‌وگو شده است.

وي گفت: در اين كتاب فقط طالباني متكلم وحده نيست بلكه اين كتاب به كليه‌ي مسائلي كه در 60 سال گذشته در سطح خاورميانه و نيز دنيا و در ارتباط با وضعيت كردها اتفاق افتاده است اشراف كامل دارد.

قانعي‌فرد در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه چرا جلال طالباني انتخاب شده است، گفت: طالباني يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي تاريخي 40 سال اخير در حوزه خاورميانه در روابط با اعراب و قوميت‌هاي شاخص در خاورميانه است.

او گفت: در اين كتاب شاهد خواهيد بود كه ممكن است طالباني بر يك موضوع در مساله‌اي تاكيد داشته باشد در حالي كه مقامات‌ كشورهاي ديگر كه نسبت به آن مساله اشراف دارند و با آن‌ها گفت‌وگو شده است نظر ديگري داشته باشند؛ از جمله درباره رابطه‌ي شيمون پرز با عراق كه در بسياري از اسناد گفته شده است ارتباطي بين اين دو وجود نداشته است اما در اين كتاب با كمك مركز تاريخي لندن و گفت‌وگوهايي كه صورت گرفته است اين شبهه برطرف شده است.

قانعي‌فرد گفت: اين كتاب با همكاري "انتشارات ماهي" در تهران چاپ مي‌شود.

وي ادامه داد: با توجه به اين كه طالباني شخصيتي سياسي محسوب مي‌شود در اين كتاب پيشينيه‌ي تاريخي و حادثه هاي سياسي در روابط كشورها درخاورميانه مورد توجه قرار گرفته است.

او در پاسخ به اين كه انتشار اين كتاب چه نتيجه‌اي براي كردهاي پراكنده در دنيا خواهد داشت، اظهار كرد: در اين كتاب مطلقا با نگاه صرفا يك كرد به مساله توجه نشده است. به عنوان نويسنده اين كتاب سعي كردم به تحقيق تاريخي در حوزه‌ي فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي طالباني بپردازم. اين كتاب داراي يك پيشينه تاريخي است نه صرفا كردي. حتي طالباني نيز تمايلي به اين كه كرد بودنش در اين كتاب به عنوان پيش‌ زمينه باشد نداشته‌اند بلكه بيش‌تر به دنبال احياي هويت كردي بودند.

وي گفت: اين كتاب با رعايت كامل بي‌طرفي و استقلال به هيچ نتيجه‌گيري، فرضيه‌اي و نظريه‌اي اشاره نمي‌كند. اين كتاب از سال 1940 (دوران 7 سالگي) تا 2005 (دوران رياست جمهوري) طالباني را در بر مي‌گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha