• جمعه / ۲۴ دی ۱۳۸۹ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8910-15374
  • خبرنگار : 71379

با تاكيد بر لزوم تشكيل كميته ملي حفاظت از ماهيان خاوياري؛ نايب رييس فراكسيون محيط زيست درگفت‌وگوبا ايسنا: تا چند سال ديگرشاهد انقراض ماهيان خاوياري خواهيم بود

با تاكيد بر لزوم تشكيل كميته ملي حفاظت از ماهيان خاوياري؛
نايب رييس فراكسيون محيط زيست درگفت‌وگوبا ايسنا:
تا چند سال ديگرشاهد انقراض ماهيان خاوياري خواهيم بود

عضو هيات رييسه فراكسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر تشكيل كميته ملي حفاظت از ماهيان خاورياري گفت: ماهي خاوياري يك نسل دريايي بسيار ارزشمند است كه نبايد به حال خود رها شود، چراكه با بي‌توجهي به صيد بي‌رويه و آلودگي درياي خزر در سالهاي آينده فقط نامي از ماهي خاويار درياي خزر باقي مي‌ماند.

انوشيروان محسني‌بندپي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اظهار تاسف از كاهش ذخاير ماهيان خاوياري درياي خزر تصريح كرد: در طول چند سال اخير شاهد افت چشمگير حيات ماهيان خاوياري در درياي خزر بوديم كه اين ناشي از چند دليل بسيار مهم است.

نماينده مردم نوشهر و چالوس كاهش نظارت بر صيد ماهيان خاوياري را يكي از دلايل اصلي دانست و تاكيد كرد: متاسفانه در چند سال اخير هيچ نظارت دقيق و جدي در رابطه با صيد بي‌رويه اين ماهيان ارزشمند نداشتيم؛ ضمن اينكه كشورهاي همسايه هم از هيچ الگويي در رابطه با صيد اين ماهي‌ها پيروي نمي‌كنند و متاسفانه شرايطي ايجاد كرده‌اند كه با افت شديد ماهيان خاورياري مواجه هستيم.

نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان وجود آلودگي در آب‌هاي درياي خزر را يكي ديگر از دلايل مهم در كاهش ماهيان خاوياري دانست و خاطرنشان كرد: بروز اين آلودگي‌ها و ورود فاضلاب‌هاي خانگي به درياي خزر توسط ما و كشورهاي همسايه شرايط زيست را براي اين نوع ماهيان عالي از بين برده است.

محسني‌بندپي با اشاره به صيد بي‌رويه ماهيان خاوياري به ايسنا گفت: البته هم‌اكنون كشور ما مقررات و ضوابطي براي صيد اين ماهي‌ها قائل شده است اما كشورهاي همسايه هيچ تعهدي در اين زمينه ندارند و به هيچ عنوان خود را متعهد به اجراي هيچ الگو نمي‌دانند، به تعبير بهتر بهره‌برداري و صيد بي‌رويه و ورود فاضلاب‌هاي خانگي شرايط را براي زندگي مطلوب اين ماهي‌ها از بين برده است.

وي با تاكيد بر اينكه ماهي‌هاي خاوياري از انواع عالي هستند لذا به محيط زيست بهينه‌اي نياز دارند، اظهار كرد: اما هم‌اكنون شرايطي ايجاد شده كه اگر چند سال ديگر همين رويه ادامه پيدا كند شاهد انقراض اين نوع ماهي خاوياري خواهيم بود كه هم ارزش غذايي و هم ارزش دارويي دارد اما متاسفانه دچار اين سرنوشت تلخ مي‌شود.

نايب رييس فراكسيون محيط زيست در پايان براي برخورد با صيد بي‌رويه ماهي خاوياري در درياي خزر، پيشنهاد كرد: بايد كاري كنيم كه كشورهاي همسايه هم متوجه اهميت اين گونه دريايي شوند و به ارزش غذايي، دارويي و ماندگاري آن پي ببرند، مي‌توان با برگزاري همايش‌ها و كنفرانس‌هايي آنها را متوجه عمق اين قضيه كرد، بدون شك آنها هم آمادگي دارند كه به اين كنوانسيون و توافقات چندجانبه برسند، در اين صورت مي‌توانيم از حياط اين ذخيره دريايي ارزشمند حمايت قانوني و كارشناسي داشته باشيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha