• دوشنبه / ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 9002-02198.178789
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

نتايج يك پژوهش دانشگاهي حاكيست: اثربخشي نوع تجهيزات و مبلمان شهري معابر پياده در رضايت‌مندي شهروندان

نتايج يك پژوهش حاكيست: ميزان و نوع تجهيزات و مبلمان شهري بکار رفته در معابر پياده، توجه ويژه به کيفيت و نوع فضاي سبز و عناصر طبيعي استفاده شده در معابر، تاکيد بر کف سازي و ساخت بدنه‌ها و همچنين توجه به مفاهيم معماري در طراحي و ساخت اين گونه معابر، در ارتقاي ميزان استفاده پذيري و رضايت‌مندي شهروندان موثر است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، مسيح‌الله معصومي، دانشجوي مقطع دکتري معماري دانشگاه علم و صنعت ايران پژوهشي را در قالب رساله دكتري خود به راهنمايي دکتر پروين السادات قائم مقامي تحت عنوان «بررسي تحليلي معابر پياده شهري از طريق نگرش‌سنجي شهروندان(مطالعه موردي شهر سبزوار- خيابان بيهق)» انجام داده است.

وي در مورد اين پژوهش گفت: توسعه تکنولوژي و حضور بيش از حد ماشين در زندگي بشر، موجب تبديل فضاهاي پياده به خيابان‌هاي پرتردد شده كه نابهنجاري‌هاي فراواني را در جوامع بشري ايجاد كرده است. با رويکرد جديد شهرهاي پايدار، امکان حضور مجدد انسان و برگرداندن نقش او در حيات جوامع بشري از جمله فضاهاي شهري مهيا شد. ايجاد معابري تحت عنوان معابر پياده و توجه به نيازهاي واقعي انسان ضمن کمک به تجديد حيات شهرها، تعاملات اجتماعي افراد را نيز بهبود مي‌بخشد.

وي در مورد اهداف طرح پژوهشي خود گفت: بررسي تحليلي معابر پياده با تاکيد بر شناخت نيازها و کيفيات محيط و همچنين تشخيص اولويت‌هاي مهم در طراحي و ساخت اين گونه معابر، هدف اين رساله است. براي رسيدن به پاسخ، يکي از خيابان‌هاي شهر سبزوار که از جمله شهرهاي مناطق کويري و گرم و خشک ايران محسوب مي‌شود، انتخاب شد.

معصومي افزود: در اين مسير، مطالعه‌ کتابخانه‌اي با هدف دسته‌بندي نظريات صاحب‌نظران و متخصصان مربوط و مطابقت اطلاعات جمع‌آوري شده با موقعيت و جايگاه ايران و شهر سبزوار و راه‌حل‌هاي بومي بر پايه‌ نگرش‌ شهروندان مبناي کار قرار گرفت. روش تحقيق نيز مبتني بر روش توصيفي- پيمايشي و مشاهده‌اي بوده که با ابزارهاي مختلفي از جمله پرسشنامه و تکميل آن با نرم افزارهاي spss و اکسل صورت پذيرفت.

وي در مورد نتايج حاصل از اين پژوهش گفت: نتايج تحقيق که بر اساس نگرش‌سنجي شهروندان سبزواري در جهت تعميم به شهرهاي مشابه حاصل شد، گوياي تاثيرگذاري ميزان و نوع تجهيزات و مبلمان شهري بکار رفته در معابر پياده، توجه ويژه به کيفيت و نوع فضاي سبز و عناصر طبيعي استفاده شده در معابر، تاکيد بر کف سازي و ساخت بدنه‌ها و همچنين توجه به مفاهيم معماري در طراحي و ساخت اين گونه معابر، در ارتقاي ميزان استفاده پذيري و رضايت‌مندي شهروندان بود.

معصومي تصريح كرد: همچنين در باب مبلمان و تجهيزات شهري از ديدگاه شهروندان، استفاده بيشتر از امکاناتي همچون نيمکت، دستگاه خودپرداز، کمدهاي اجاره، چرخ‌هاي دستي، سطل آتش نشاني، تابلوهاي راهنما و صندوق پست در استفاده پذيري بيشتر معابر پياده شهري حائز اهميت است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha