• یکشنبه / ۵ تیر ۱۳۹۰ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9004-02489
  • خبرنگار : 71234

نيكزاد با تشريح برنامه‌هايش براي وزارت راه و شهرسازي؛ تبديل مسكن از كالاي سرمايه‌اي به كالاي مصرفي واگذاري شركت‌هاي هواپيمايي دولتي به بخش خصوصي

وزير پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي، « ساماندهي اراضي به منظور تبديل مسكن از كالاي سرمايه‌اي به كالاي مصرفي»، « حمايت و تامين پرداخت تسهيلات ارزان قيمت » و « پيگيري انجام تكاليف قانون پنجم توسعه در جهت كاهش خطرپذيري زلزله» را از جمه برنامه‌هاي اين وزارت‌خانه برشمرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي نيكزاد در دفاع از خود با تشريح برنامه‌هاي پيشنهادي‌اش براي وزارتخانه راه و شهرسازي در صحن علني مجلس گفت: برنامه پيشنهادي اين وزارتخانه براساس سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و قانون برنامه پنجم توسعه تنظيم شده است.

وي تكميل و تصويب طرح جامع حمل و نقل و تنظيم سهم زيربخش‌ها و توسعه شبكه با توجه به ملاحظات اقتصادي و دفاعي و امنيتي، كاهش مصرف انرژي،‌ كاهش آلودگي محيط زيست، افزايش ايمني، سودآوري ملي و برقراري تعادل و تناسب بين زيرساخت‌ها و تجهيزات ناوبري و ناوها و تقاضا و افزايش بهره‌وري و جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي با نگرش بر آمايش سرزمين را از جمله اين برنامه‌ها برشمرد.

وزير پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي همچنين به استفاده از تجارب نوين در توسعه زيربناها و روبناهاي بخش با بكارگيري منابع به دست آمده از موسسات بين‌المللي و استفاده از مصالح نوين و سامانه نوين مديريتي در كنار افزايش تعداد لوكوموتيو و واگن فعال، ‌كاهش عمر ناوگان، واگذاري تصدي‌گري به بخش خصوصي، بكارگيري روش‌ BUT و EPCF و استفاده از منابع صندوق توسعه ملي، ‌اوراق مشاركت، سهام دولتي و توان بخش خصوصي به عنوان بخش ديگري از برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي اشاره كرد.

نيكزاد با بيان اينكه اتصال مسيرهاي ريلي شرق و غرب و شمال و جنوب و شبكه ريلي آسيايي در جهت توسعه ترانزيت ريلي بار و مسافر از برنامه‌هاي اين وزارتخانه است، گفت: توسعه شبكه‌هاي آزادراهي و بزرگراهي كشور و بهسازي و هوشمندسازي راههاي شرياني كشور، ادامه آسفالت راههاي روستايي، افزايش حجم ترانزيت كالاها، كاهش عمر ناوگان بار مسافر، ‌تلاش در جهت ارتقاي ايمني تردد جاده‌اي نيز از برنامه‌هاي اين وزارتخانه در مورد جاده‌ها است.

وي افزايش ناوگان هوايي و كاهش عمر آن با تاكيد بر استفاده از توان بخش خصوصي، ارتقاي فرودگاه بين‌المللي حضرت امام(ره) در حمل و نقل هوايي و بار و مسافر با استفاده از اعتبارات دولتي و بخش خصوصي، توسعه فرودگاه‌ها با افزايش امكان پروازهاي كوتاه‌برد بين مراكز استان‌ها در جهت رعايت عدالت، واگذاري شركت‌هاي هواپيمايي دولتي به بخش خصوصي در جهت كارآمدتر كردن حمل و نقل هوايي كشور، افزايش امكان عبوري از فضاي هوايي كشور و كاهش هزينه تمام شده و زمان سفر و افزايش درآمد شركت فرودگاه‌هاي كشور با رعايت مصالح ايمني را به عنوان برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه هوايي برشمرد.

نيكزاد ادامه داد: افزايش ظرفيت بنادر تجاري و حجم جابجايي بار و مسافر و ساماندهي سواحل و جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و حفاظت از محيط زيست دريايي از برنامه‌هاي اين وزارتخانه است كه در مدت كوتاه سرپرستي بنده در وزارت راه و ترابري خداوند كمك كرد كه سرمايه‌گذاري خارجي بالغ بر 300 ميليارد تومان در بندر امام(ره) اجرايي شود كه اين سرمايه‌گذاري‌ها در حال حاضر در دست اجرا است.

وي واگذاري بخش‌هاي تصدي‌گري آزمايشگاه فني مكانيك‌خاك به بخش خصوصي و تقويت بخش حاكميتي به منظور ارتقاي كيفيت ساخت و نگهداري پروژه‌ها، ارتقاي توان فني وعلمي با رويكرد تقويت و توسعه زيربخش هواشناسي را از جمله برنامه‌هاي وزارتخانه راه و شهرسازي برشمرد.

وزير پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي با اشاره به برنامه اين وزارتخانه براي ساماندهي اراضي به منظور تبديل مسكن از كالاي سرمايه‌اي به كالاي مصرفي گفت: تعيين تكليف نصاب مالكانه افراد، پيگيري پرونده‌هاي حقوقي، تخصيص زمين جهت احداث مراكز روبنايي، حمايت و تامين پرداخت تسهيلات ارزان قيمت و بيمه تضمين كيفيت ساخت، ‌احداث مسجد در سايت‌هاي مسكن، افزايش سهم توليد صنعتي در مسكن، پيگيري انجام تكاليف مندرج در بند د قانون پنجم توسعه در جهت كاهش خطرپذيري زلزله نيز از ديگر برنامه‌هاي اين وزارتخانه در حوزه مسكن به شمار مي‌آيد.

نيكزاد افزود: ادامه پيگيري به منظور معرفي طرح‌هاي ارزشمند اسكان بشر كه در جمهوري اسلامي ايران در دست اجرا است به مجامع بين‌المللي در كنار استفاده از تمام ظرفيت‌هاي مهندسي كشور در توليد انبوه مسكن، ارتقاي كيفي توليد مسكن با حمايت از توليدات صنعتي و كارخانه‌اي، تنقيح قانون جامع شهرسازي در كشور با نگرش به شهرسازي و معماري اسلامي ايراني نيز از برنامه‌هاي اين وزارتخانه در حوزه مسكن است.

به گفته وي سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي مدون براي ظرفيت‌سازي، اراضي درون شهرها با استفاده از فضاي خالي و احياي بافت فرسوده در درون شهرها طبق تكليف قانون برنامه پنجم توسعه، پيگيري تكليف اين قانون در بند د تبصره ذيل آن در ماده 171 در مورد بافت‌هاي فرسوده و بكارگيري تمامي مساعي در ماده 56 قانون برنامه پنجم توسعه نيز از برنامه‌هاي اين وزارتخانه است.

نيكزاد همچنين به بخش ديگري از برنامه وزارت راه و شهرسازي مبني بر حمايت از احداث و نوسازي 200 هزار واحد مسكوني روستايي در هر سال و اتمام يك ميليون و 600 هزار واحد مسكوني روستايي شروع شده در دولت‌هاي نهم و دهم با اعطاي تسهيلات ارزان‌قيمت و استفاده از روش صنعتي سازي تلاش در جهت اجراي طرح هادي روستايي و بهسازي محيط روستايي و سند دار كردن املاك روستايي اشاره كرد.

به گزارش ايسنا، پس از طرح برنامه پيشنهادي وزير راه و شهرسازي مبني بر اجراي طرح هادي روستايي، محبي‌نيا عضو هيات رييسه مجلس گفت: جمعي از نمايندگان دغدغه‌هايي در مورد طرح هاي هادي بنياد مسكن و راه روستايي را مطرح كردند كه آقاي فرهنگي عضو ديگر هيات رييسه اين موضوع را در قالب سوالي تبديل كردند كه طبق آيين‌نامه اين موضوع قابل طرح است .

وي افزود: سوال نمايندگان اين است كه آيا وزير براي ادغام وظايف مشابه مانند طرح‌هاي هادي، بنياد مسكن و راه روستايي كه مربوط به تردد روستاييان است برنامه‌اي دارد؟

براساس اين گزارش وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در پاسخ به اين پرسش گفت: طرح هادي روستايي و بنياد مسكن انقلاب اسلامي در حال حاضر در دست اجرا است .

وي افزود: مجلس در قانون بودجه 90 هشت درصد از بودجه استاني‌ها را براي اين كار مصوب نمود كه براين اساس با 31 استاندار كشور توافق كرده‌ايم كه زيرسازي 14هزار كيلومتر براي همه روستاهاي بالاي 50 خانوار توسط استانداران و آسفالت راه روستايي به صورت متمركز توسط معاون روستايي انجام شود.

وي ابراز اميدواري كرد كه بتواند انجام امورات در وزارت راه و شهرسازي در مورد بنياد مسكن انقلاب اسلامي و معاونت روستايي موضوع سرويس‌دهي براي مطالعه و اجراي راه روستايي و طرح هادي روستايي را در راستاي انجام درخواست‌هاي نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان انجام دهد.

به گزارش ايسنا، وزيرپيشنهادي راه و شهرسازي همچنين با تشكر از رييس‌جمهور براي انتخابش در وزارتخانه‌ مسكن و سپس سرپرستي وزارت مسكن و در نهايت وزارت راه و شهرسازي از نمايندگان براي نام‌نويسي در جهت اظهارنظر براي موافقت با او در جلسه راي اعتماد و همچنين عدم مخالفت در اين جلسه سپاس‌گذاري كرد.

وي همچنين با تبريك اعياد ماه رجب گفت: از اواسط بهمن 89 بنده با اعتماد مجدد رييس‌جمهور سرپرستي وزارت راه را به عهده گرفتم كه علي‌رغم تمام شدن مدت قانوني براي سرپرستي در اين وزارتخانه با نظر لطف مقام معظم رهبري و اجازه ايشان دوره مسوليت بنده تمديد گرديد و برخود واجب مي‌دانم از معظم له سپاس‌گذاري كنم.

وي همچنين از لاريجاني و نمايندگان مجلس براي توجه‌شان به او در مدت زمان سرپرستي وزارت راه سپاس‌گذاري كرد و ابراز اميدواري كرد كه با تعامل نمايندگان بتواند در وزارتخانه جديد ادغامي به خوبي كار كند.

وزير پيشنهادي راه و شهرسازي در پايان به نمايندگان اين اطمينان را داد كه درصورت راي اعتماد او با تعامل با نمايندگان در جهت خدمت به اسلام و مردم با تلاش شبانه‌روزي انجام تكليف مي كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha