• شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۰ / ۲۰:۵۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 9009-16555
  • خبرنگار : 71214

وزير علوم خبر داد: راه‌اندازي شبكه توليد علم جهان اسلام به پيشنهاد ايران اجراي 300 پايان نامه دانشجويي در قالب همكاري با وزارت دفاع

وزير علوم خبر داد:
راه‌اندازي شبكه توليد علم جهان اسلام به پيشنهاد ايران
اجراي 300 پايان نامه دانشجويي در قالب همكاري با وزارت دفاع

وزير علوم، تحقيقات و فن‌آوري گفت: براساس تفاهم‌نامه‌اي كه به ارزش 22 ميليارد تومان با وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح به امضا رسيده در حال حاضر بيش از 300 پايان‌نامه در 29 دانشگاه سراسر كشور و توسط دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار پژوهشي ايسنا، دكتر دانشجو كه در دوازدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فن‌آوران برتر كشور در مركز همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما سخن مي‌گفت، اظهار داشت: فعاليت‌هاي پژوهشي، محور و مبناي هر گونه تلاش نظام يافته و هدفمند است و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان متولي امر آموزش عالي و هدايت فعاليت‌هاي پژوهشي در كشور با سياست‌گذاري روند پژوهشي و تجميع دستاوردها و نتايج حاصله و نيز معرفي طرح‌هاي پژوهشي و پژوهشگران برتر بخصوص در هفته پژوهش، نقشه راه را براي فعاليت‌هاي پژوشيه آتي ترسيم مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: در سال جاري با محوريت شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري و با هدايت رييس جمهور، شرايط ايجاد همگرايي دستگاه‌هاي اجرايي براي ساماندهي فعاليت‌هاي تحقيقاتي، پژوهشي و فناوري با جهت‌گيري حل مسائل اجتماعي فراهم شده و در اين راستا اقدامات زيادي معمول شده است از جمله پس از مطالعات و جلسات متمادي كميسيون‌هاي دوازده گانه شوراي عالي عتف و با حضور نمايندگان تمامي دستگاه‌هاي ذي‌ربط اولويت‌هاي تحقيقاتي و فناوري با توجه به سند چشم‌انداز و قانون برنامه پنجم و نقشه جامع علمي كشور، تصويب و تدوين شده تا توان و ظرفيت پژوهشي دستگاه‌هاي مختلف در يك هم‌افزايي منطقي قرار گرفته و با حداقل هزينه‌ها، حداكثر بهره‌وري از فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقات از كشور صورت گيرد.

دانشجو تصريح كرد: به منظور شتاب‌بخشي به روند تبديل علم به ثروت در حوزه‌هاي مختلف علوم و ارتباط بيشتر دانشگاه‌ها با دستگاه‌هاي اجرايي تفاهم‌نامه همكاري با وزارت صنعت و معدن و تجارت به ارزش 67 ميليارد تومان به امضا رسيد كه بر اين اساس و تنها پس از گذشت سه ماه از آن، 12 پروژه كلان ملي اجرايي شده است. در همين راستا تفاهمنامه‌هاي ديگري نيز با وزارتخانه‌هاي دفاع، نفت، نيرو، جهاد كشاورزي، كار، رفاه و امور اجتماعي و همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به امضا رسيده است كه اميدواريم پيوند بين دانشگاه و صنعت و حوزه كاربرد را بيشتر كند.

وي خاطرنشان كرد: در حوزه نظري نيز همسو با اقدامات اجرايي، براي رفع نيازهاي پژوهشي دستگاه‌ها، دوره‌هاي تحصيلات تكميلي پژوهش محور براي نخستين بار راه‌اندازي شد و در مرحله تكميل ظرفيت آزمون دكتري سال 90، براي پذيرش حدود 700 دانشجو در اين مقطع برنامه‌ريزي شده است.

وزير علوم خاطرنشان كرد: به منظور ايجاد اشتغال و همسو با سياست‌هاي دولت در اين زمينه در جهت توسعه كسب و كار دانش‌بنيان، وزارت علوم تحقيقات و فناوري از طريق ايجاد 29 پارك علم و فناوري و بيش از 100 مركز رشد و با استقرار بالغ بر 2500 شركت دانش‌بنيان در اين پارك‌ها بيش از 18 هزار فناور را در آن‌ها شاغل و فعاليت‌هاي گسترده‌اي را آغاز كرده كه اميد است تا پايان برنامه پنجم و با استقرار 10 هزار شركت دانش‌بنيان از اين طريق نيز كمك موثري به رونق اشتغال با تكيه بر دانش و مهارت‌هاي علمي و فني انجام پذيرد.

دانشجو خاطرنشان كرد: در حوزه ارتباطات و تعامل علمي بين‌المللي، شبكه نانو فناوري و شبكه پارك‌هاي علم و فناوري با همكاري كميته اجرايي همكاري‌هاي علمي و فناوري سازمان كنفرانس اسلامي با اعتبار پنج ميليون دلار راه‌اندازي شد. همچنين در نشست اخير باكو، ايده راه‌اندازي شبكه توليد علمي جهان اسلام به منظور بهره‌برداري و هدايت يافته‌هاي علمي انديشمندان مسلمان و در راستاي اعتلاي علمي جهان اسلام از سوي جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد و به تصويب رسيد.

وي در ادامه با اشاره به 15 طرح رونمايي شده در اين جشنواره گفت: براي پروژه‌هاي مذكور كه به مرحله تجاري سازي رسيده‌اند طي دو سال اخير حدود 25 ميليارد تومان در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهش كشور سرمايه‌گذاري شده است كه البته با بهره‌برداري فقط يكي از آن‌ها، يعني ساخت دستگاه ازدياد برداشت نفت به روش ميكروبي سالانه بالغ بر 400 ميليون دلار صرفه‌جويي ارزي عايد كشور مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha