• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 9011-11510
  • خبرنگار : 71132

/با 122 راي موافق؛كليات لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسم تصويب شد/ مخالف: عنوان و محتواي لايحه تطابق ندارد موافق: جمهوري اسلامي خود قرباني تروريسم است

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح امروز(چهارشنبه) با 122 راي موافق، 7 راي مخالف و 17 راي ممتنع از مجموع 195 نماينده حاضر، كليات لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسم را به تصويب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نورالله حيدري كه به عنوان مخالف كليات اين لايحه سخن مي‌گفت، با تاكيد بر اهميت برخورد شديد با عوامل تشديدكننده پديده زشت و غيرانساني تروريسم گفت: مخالفت من ناظر به محتواي اين لايحه است، از جمله عنوان لايحه كه در آن مبارزه با تامين مالي تروريسم مطرح است كه چندان گويا و رسا نيست و بايد شفاف‌تر باشد.

نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس يادآور شد: اگر محتوا را با عنوان لايحه مقايسه كنيم مي‌بينيم كه در عنوان موضوع مقابله با پديده منابع مالي تروريسم و خشكاندن ريشه كمك به ترور مطرح است، اما در محتوا موارد زيادي ذيل اين عنوان مطرح شده است.

حيدري هم‌چنين خاطرنشان كرد: قطعا بايد به هر شكل ممكن با پديده تروريسم مبارزه كرد، چرا كه ما قربانيان درجه اول پديده زشت تروريسم هستيم، اما آنچه اهميت دارد اين است كه براي وضع قانون بايد به تطابق موضوع و محتوا توجه كنيم.

كاظم جلالي سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس كه به عنوان موافق كليات اين لايحه سخن مي‌گفت جمهوري اسلامي ايران را از اصلي‌ترين قربانيان ترور و تروريسم عنوان كرد و گفت: مدتي پيش برخي دانشمندان و چهره‌هاي برجسته هسته‌يي كشورمان قرباني ترور شدند و ما در داخل با اين پديده روبرو هستيم.

وي افزود: هرقدر ما قوانيني در مبارزه با تروريسم مصوب كنيم، پيامي به عرصه بين‌الملل داده‌ايم كه جمهوري اسلامي با وجود اين‌كه برخي كشورها آن را متهم به تروريسم مي‌كنند، خود قرباني ترور است.

نماينده مردم شاهرود در مجلس با اشاره به نبود قوانين كافي در حوزه مبارزه با تروريسم يادآور شد: در اين لايحه تمركز ما بر اين است كه بتوانيم سرمنشاهاي تامين مالي تروريسم را شناسايي و با آن برخورد كنيم و به همين دليل است كه مواردي در خصوص سازوكارهاي پولشويي نيز در لايحه نيز مطرح مي‌باشد. يكي از كارهايي كه سازمان منافقين براي تامين مالي خود انجام مي‌دهد، جمع‌آوري اعانه در اروپا و كشورهاي ديگر است و برخي گروه‌هاي تروريستي نيز ممكن است منابع‌شان را از داخل كشور تامين كنند كه بايد با آن برخورد لازم صورت گيرد.

جلالي با بيان اين‌كه در صورت تصويب كليات لايحه مبارزه با منابع مالي تروريسم،‌ جزئيات آن قابل اصلاح خواهد بود، يادآور شد: آنچه دولت در قالب لايحه تنظيم كرده و كميسيون قضايي نيز آن را بررسي كرده، كار خوبي است و ما به دليل اين‌كه قرباني ترور هستيم بايد قوانين خود را در اين زمينه مدون كنيم كه در اين صورت اين قوانين در عرصه‌ي بين‌المللي نيز قابل عرضه خواهد بود.

به گزارش ايسنا، پس از اظهارات موافق و مخالف كليات، نماينده دولت در دفاع از كليات لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسم با ضرورت بر تصويب آن، يادآور شد: كشور ما از سوي استكبار جهاني متهم به حمايت از تروريسم است و اين اتهام بي‌شرمانه در حالي مطرح مي‌شود كه جمهوري اسلامي از زمان پيروزي انقلاب تاكنون آماج هدف‌هاي تروريسمي بوده و در اين رابطه بزرگترين مقامات و روساي قوا علاو ه بر اقشار مختلف جامعه هدف ترور بوده‌اند.

وي خاطرنشان كرد: ما به عنوان كشوري كه تاكنون قربانيان زيادي در ارتباط با تروريسم داشتيم، مي‌خواهيم به جامعه بين‌الملل اعلام كنيم كه در مقابله با ترور پيشتاز هستيم.

نماينده دولت هم‌چنين خواستار تصويب كليات اين لايحه شد تا اهميت آن مورد غفلت واقع نشود و در محتوا و جزئيات در مرحله بعد اعمال نظر شود.

به گزارش ايسنا، ‌پس از اظهارات موافق و مخالف و توضيح نماينده دولت، كليات لايحه مبارزه با تامين مالي تروريسم به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و نمايندگان بررسي جزئيات اين لايحه را آغاز كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha