• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 92030603689
  • منبع : فضای مجازی

مافیای خودرو ، قیمت‎ها را اعلام نمی‎کند

مافیای خودرو ، قیمت‎ها را اعلام نمی‎کند

15 اردیبهشت ماه گذشته پس از یک دوره سرگردانی، سرانجام خودروسازان و شورای رقابت بر سر قیمت تعدادی از خودروها به توافق رسیدند، توافقی که چندان به مذاق مصرف کنندگان خوش نیامد. اعلام قیمت باقی خودروها هم به آینده موکول شد. روز گذشته قرار بود که این قیمت ها اعلام شود اما مافیای خودرو مانع از این کار شد!

15 اردیبهشت ماه گذشته پس از یک دوره سرگردانی، سرانجام خودروسازان و شورای رقابت بر سر قیمت تعدادی از خودروها به توافق رسیدند، توافقی که چندان به مذاق مصرف کنندگان خوش نیامد. اعلام قیمت باقی خودروها هم به آینده موکول شد. روز گذشته قرار بود که این قیمت ها اعلام شود اما مافیای خودرو مانع از این کار شد!

به گزارش ایسنا، فرارو در ادامه نوشت: در حالی که محمدعلی مددی عضو شورای رقابت روز گذشته اعلام کرده بود: «در جلسه امروز تکلیف قیمت باقی خودروها اعلام خواهد شد.» روز گذشته پس از اتمام جلسه شورا در خصوص تعیین نرخ تورم تندر و مگان گفته است: «مافیای صنعت خودرو باعث شده تا نرخ تورم واقعی و قیمت واقعی خودروها مشخص نشود.»

یک هفته پیش نرخ تورم بخشی این خودروها از سوی بانک مرکزی به شورای رقابت ارائه شد. شنیده ها حاکی از این بود که بانک مرکزی نرخ تورم این خودورها را بین 52 تا 60 درصد اعلام کرده است. اما حالا این نرخ در شورای رقابت مورد تردید قرار گرفته است.

در روزهای گذشته در واکنش به اعلام بانک مرکزی، داوود میرخانی مشاور انجمن خودروسازان ایران با انتقاد از ارقام اعلام شده گفته بود: «مشخص نیست در شرایطی که نرخ تورم خودروهای داخلی که ارزبری پایینی نیز دارند حدود 50 درصد اعلام شده چگونه نرخ تورم خودروهای دارای ارزبری بالا بین 52 تا 60 درصد تعیین شده است.»

همچنین مسئولین خودروساز در خصوص تصمیم به بازنگری در نرخ تورم بخشی این خودروها معتقد بودند که قطعات این خودروها به صورت CDK به کشور وارد می‌شود. به عبارت دیگر قطعات این خودروها پس از واردات، در داخل مونتاژ و رنگ‌آمیزی می‌شود و به همین دلیل، واردات آنها ارز‌بری بالایی دارد و با سایر خودروهای تولیدی متفاوت است.

به گفته خودروسازان براساس آخرین تغییرات نرخ ارز، شرکت رنو هم اکنون پک قطعات وارداتی هر دستگاه ال نود را 28میلیون تومان و مگان را 11 هزار دلار به خودروسازان داخلی می فروشد. بر این اساس قیمت تمام شده تندر 90 حداقل 35 میلیون تومان و قیمت تمام شده مگان نیز حدود 85 میلیون تومان برآورد می شود.

جمشید پژویان رئیس شورای رقابت نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش دوباره این خودروها در آینده گفته بود که به دلیل وارداتی بودن تمام قطعات این خودروها و وابستگی بالایی که به ارز دارند، افزایش قیمت آنها ناگزیر و تحت‌تاثیر قیمت ارز است. با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت خودروهای تولیدی به صورت CKD بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود.

با این حال پیش از جلسه روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشور پیشاپیش عنوان کرده‌ بودند که قیمت به دست آمده براساس نرخ تورم اعلام شده از سوی شورای رقابت حتی کمتر از قیمت تمام شده تولید این خودرو است. شورای رقابت براساس نرخ تورم به دست آمده با احتساب ارز مبادله‌ای، قیمتی را برای خودروی تندر 90 مشخص کرده که مورد موافقت ایران خودرو و پارس خودرو به عنوان دو تولیدکننده این محصول قرار نگرفته است. این اختلاف نظر شورای رقابت با خودروسازان در زمینه تعیین قیمت خودروی تندر 90 احتمال توقف تولید این خودرو را افزایش داده است.

اختلاف خودروسازن و شورای رقابت بر سر تعیین قیمت ها در حالی جریان دارد که روز گذشته مددی عضو شورای رقابت پیش‌بینی کرد با تعیین نرخ واقعی تورم، قیمت خودروها کاهش یابد که این میزان ممکن است بین 10 تا 20 درصد باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۳-۰۷ ۰۰:۱۱

من که دیکه بیخیال خرید خودرو داخلی شدم حالا میخوان ماشیناشونو به هر قیمتی که میخوان بفروشن کو خریدار،با این قیمتها کسی نمیخره...نخرید نخرید نخرید تا تو دستشون باد کنه.