• شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 92031106755
  • خبرنگار : 71134

چرا «شیر آب»؟

چرا «شیر آب»؟

آیا تا به حال به نحوه پیدایش عبارت ترکیبی «شیر آب» فکر کرده‌اید؟

آیا تا به حال به نحوه پیدایش عبارت ترکیبی «شیر آب» فکر کرده‌اید؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دانشنامه نام شناسی و ریشه واژه‌ها، منشأ پیدایش برخی واژه‌ها و عبارات در فرهنگ شفاهی ما بدرستی مشخص نیست، واژه ترکیبی «شیر آب» نیز از این جمله است.

برخی معتقدند «شیر آب» به این دلیل شیر گفته شده که در گذشته بر سر لوله آب خانه‌ها مجسمه‌ی کوچکی از کله‌ی شیر بود و وقتی می‌خواستند جریان آب را باز و بسته کنند می‌گفتند «شیر آب را باز کن یا ببند».

بعدها به جای «شیر آب»، در محاورات روزمره کلمه «شیر» را به تنهایی بکار می‌بردند.

در این زمینه نقل دیگری هم وجود دارد و آن اینکه؛ در سال‌های دور ایران تنها دو شهر بیرجند و تبریز آب لوله کشی داشتند که آن صنعت را از روسیه به امانت برده بودند و در کلان شهری مثل تهران مردم از آب چاه که تمیز و سالم نبود استفاده می‌کردند.

در شهر تهران تنها سه قنات وجود داشت که آن هم متعلق به سه سرمایه‌دار تهرانی بود. یکی از این قنات‌ها که به سرچشمه معروف بود (و هست) متعلق به سرمایه‌داری بود که بچه‌دار نمی‌شد. این سرمایه‌دار نذر کرد اگر بچه‌دار شود برای تهرانی‌ها آب لوله‌کشی فراهم کند. پس از مدتی بچه‌دار شد و برای ادای نذرش به اتریش رفت تا مهندسانی را از آنجا برای لوله کشی آب بیاورد.

از آنجا که در برخی کشورها مجسمه حیوانی که برای آنها مقدس بود را بر سر خروجی آب قرار می‌دادند، مثلا در فرانسه سر خروس و در اتریش، بر سر خروجی آب، سردیسی از شیر نصب کرده بودند، پس بر سر چشمه آبی که برای مردم فراهم کرده‌ بود، سر شیری گذاشت و مردم هر وقت برای برداشتن آب به آنجا می‌رفتند، می‌گفتند: رفتیم از سر شیر آب آوردیم!

پی نوشت: وجه تشابه هر دو نقل، با وجود تفاوتهایی که دارند، این است که در قدیم مردم آب را از واقعا از «سر شیر» می‌آوردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۱-۰۸ ۰۲:۰۰

پس از اينکه انسان دريافت که پر کردن ظرف و مَشک آب از آبشارها آسانتر از چشمه است به فکر ساختن آبشار از چشمه ها افتاد و با تغيير مسير آب آنرا به جايي برد تا بتواند از ارتفاعي فرو بريزد سپس براي جلوگيري از فرسايش سنگي را سوراخ کرد و در محل ريزش آب قرار داد بعد افراد با ذوق اين سنگ را به شکل مجسمه ي شيري تراشيدند که آب از دهان آن فرو ميريخت . از اين ايده در بسياري جاها استفاده شد آنقدر که مردم به خاطر شکل آن نام شير بر روي اين آبريز گذاشتند . اين شير ابتدا قطع کن نداشت و آب مدام از آن ميريخت ولي بعدها تکامل يافت و در اشکال و اندازه هاي مختلف و کاربردهاي گوناگون و ويژگي هاي متناسب با نياز ساخته شد اما همچنان نام شير براي انواع آن حفظ شد