• شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92090200665
  • خبرنگار : 71477

کرزای ضرب‌الاجل آمریکا برای امضای توافقنامه امنیتی را رد کرد

کرزای ضرب‌الاجل آمریکا برای امضای توافقنامه امنیتی را رد کرد

رئیس‌جمهوری افغانستان هرگونه فشار آمریکایی‌ها برای تعیین ضرب‌الاجل در امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن را رد کرده است.

رئیس‌جمهوری افغانستان هرگونه فشار آمریکایی‌ها برای تعیین ضرب‌الاجل در امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با برگزاری سومین روز از نشست لویه جرگه پشت درهای بسته برای مذاکره درباره پیش‌نویس توافقنامه امنیتی دوجانبه که منجر به حضور هزاران سرباز آمریکایی پس از سال 2014 با هدف آموزش نیروهای امنیتی افغان می‌شود، گمانه‌زنی‌ها بیشتر شده است.

هنگامی که حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان روز پنج‌شنبه از رهبران منطقه‌ای و ریش‌سفیدان قبایل افغان حاضر در لویه جرگه خواست تا این توافقنامه امنیتی را تایید کنند، آمریکا را شوکه و متحیر کرد، اما وی افزود که امضای این توافقنامه را به عهده رئیس‌جمهوری آتی افغانستان پس از انتخابات پنجم آوریل سال 2014 می‌گذارد.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان نیز بی‌اعتنا به درخواست‌های آمریکا گفت: هیچ ضرب‌الاجلی به جز آنچه که رئیس‌جمهوری کشورمان در سخنرانی خود اعلام کردند،‌ برای ما وجود ندارد. ما هیچ ضرب‌الاجلی را از جانب آمریکا به رسمیت نمی‌شناسیم. آن‌ها ضرب‌الاجل‌های دیگری نیز تعیین کرده‌اند، پس این مساله برای ما چیز جدیدی نیست.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، اگر توافق امنیتی حاصل نشود همانند رویکردی که در رابطه با عراق پیش گرفته بود، تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به کرزای هشدار داد: تاخیر بیشتر در امضای این توافقنامه نه عملی است و نه قابل قبول.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ناکامی در امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه نشانه‌ای است برای جهان مبنی بر اینکه افغانستان به همکاری با حامیانش متعهد نیست و این مساله تمامی کمک‌های عملی و مالی را که در این سال‌ها به افغانستان شده است، به خطر خواهد انداخت.

کاخ سفید فشارها بر کرزای را افزایش داده و می‌گوید، اوباما می‌خواهد تا این توافقنامه امنیتی تا پایان سال جاری امضا شود. پس از آنکه مقامات افغان این توافق را تایید کنند، اوباما درباره حضور آتی نیروهای آمریکایی در این کشور تصمیم خواهد گرفت.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت: این آخرین پیشنهاد ما است. ما نمی‌توانیم امضای این توافقنامه را به سال آتی موکول کنیم.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: واشنگتن باید مطمئن شود برای نیروهای آمریکایی که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان بمانند، امنیت وجود دارد. بدون این مساله نمی‌توانم به اوباما پیشنهاد دهم که به سمت جلو پیش برود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha