• یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92090301481
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

رئیس لویه‌جرگه: کرزای حق ندارد موافقتنامه امنیتی را امضا نکند

رئیس لویه‌جرگه: کرزای حق ندارد موافقتنامه امنیتی را امضا نکند

رئیس لویه جرگه مشورتی درباره اظهارات حامد کرزای که گفته بعد از تصویب موافقتنامه امنیتی افغانستان و آمریکا توسط لویه‌ جرگه، او این سند را امضاء نکرده و به بعد از انتخابات موکول می‌کند، به خبرنگاران گفت این سخن کرزای غیرقابل قبول است و به کشور آسیب می‌زند.

رئیس لویه جرگه مشورتی درباره اظهارات حامد کرزای که گفته بعد از تصویب موافقتنامه امنیتی افغانستان و آمریکا توسط لویه‌ جرگه، او این سند را امضاء نکرده و به بعد از انتخابات موکول می‌کند، به خبرنگاران گفت این سخن کرزای غیرقابل قبول است و به کشور آسیب می‌زند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صبغت‌الله مجددی گفت که امروز بررسی این سند نهایی شده و اختلافات نیز بسیار جزئی است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز اعلام کرده است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی به حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان گفته که این موافقتنامه باید قبل از پایان سال جاری میلادی امضاء شود.

در خبرنامه این دفتر آمده که رئیس جمهور به موضع قبلی خود اصرار کرده که این موافقتنامه را زمانی امضاء می‌کند که حمله نیروهای خارجی به خانه افغانها متوقف، آمریکا در روند صلح این کشور صادقانه همکاری و به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در این کشور کمک کند.

رئیس جمهوری افغانستان گفته که افغانها قرارداد امنیتی را در صورتی می‌خواهند که صلح، ثبات و امنیت در این کشور دایمی شود.

علاوه بر آن نمایندگان لویه‌جرگه مشورتی اعلام کرده‌اند که اغلب کمیته‌ها بررسی این سند را به اتمام رسانده و تغییرات زیادی در پیش نویسی که از سوی حکومت افغانستان به جرگه داده شده بود، نیامده‌ است.

این نمایندگان با اشاره به اینکه در حدود دو الی سه کمیته سند را نهایی نکرده که تا پایان امروز آنان نیز کار خود را به اتمام می‌رسانند، گفتند که همه کمیته‌ها و اغلب نمایندگان خواستار این هستند که کرزای این سند را تا یک ماه دیگر امضاء کند.

انار کلی هنریار، عضو مجلس سنا و عضو لویه‌جرگه مشورتی درباره اینکه در این روزها در لویه‌جرگه چه می‌گذرد، گفت که در دو روز گذشته نمایندگان درباره ۲۶ ماده این سند بحث کردند و با توجه به ضرورتهای افغانستان همه‌ کمیته‌ها با کلیت این سند موافق بودند.

او افزود که تغییرات زیادی در این سند نیامده زیرا در طول یک سال گذشته بر سر آن کار شده و تمام خواست مردم افغانستان در آن در نظر گرفته شده بود.

خانم هنریار توضیح داد که یکی از ماده‌های این قرارداد که ایجاب بحث بیشتر را می‌کرد، ماده ۱۳ بود که صلاحیت قضایی سربازان آمریکا در آن مطرح بود نه مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در افغانستان.

او افزود که کمیته ۲۴ که او عضویت آن را داشت تصویب کردند که افغانستان بر روند محاکمه این افراد باید نظارت داشته باشد.

به گزارش بی.بی.سی این نماینده جرگه افغانستان گفت: در یکی از ماده‌ها موضوع جبران خسارت آمده که نمایندگان کمیته ما تاکید داشتند، تا این خسارت مطابق قانون آمریکا باید پرداخت شود.

نادر نادری عضو جرگه مشورتی و رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان نیز درباره روند کار کمیته‌های لویه‌جرگه گفت: نمایندگان هر ماده را با جزئیات و معنی کلمات و اینکه تاثیرات آن روی آینده افغانستان چه خواهد بود و نتایج حقوقی آن را به بحث گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه توافق عمومی روی کلیات این قرارداد وجود داشت، افزود که در بعضی مندرجات، پیشنهادهای نیز برای بهبود آن مطرح شده است.

نادری تاکید کرد که بیشتر بحث‌ها روی مواد ۳ و ۱۳ بود که اصل متن مورد قبول واقع شد و تمام نظرات نشان می‌دهد که نمایندگان از امضاء و تصویب این قرار داد حمایت می‌کردند و آنان علاوه بر آن خواستار این بودند که رئیس جمهور کرزای در کمتر از یک ماه این سند را امضا کند و روند حقوقی آن طی شود.

وی افزود که نمایندگان این دید را داشتند که نهاد ریاست جمهوری، وزارت خارجه و شورای امنیت تلاش لازم را برای این سند انجام داده‌اند.

نادری در ادامه بیان داشت که در مورد ماده ۳ بند سوم نیز بحث‌ها زیادی صورت گرفت که اخیرا براساس ماده ۳۸ قانون اساسی راه حلی برای آن پیدا شد.

ذاکر حسین ارشاد، رئیس کمیته ۳۸ نیز گفت: ماده ۱۳ یکی از از جنجالی ترین ماده‌ها بود، ولی در کمیته ما به صورت عمومی کلیت این ماده را تصویب کردند با یک شرط و قید که آقای کرزای بعد از ختم جرگه پیمان را امضا و اجرایی بسازد و پیمان را وسیله مبارزات انتخاباتی خود قرار ندهد.

او افزود که در این موافقتنامه و به خصوص در ماده ۱۳ مصونیت قضایی مطرح نیست بلکه صلاحیت قضایی مطرح است. به گفته او این موافقتنامه بعد از تصحیح غلط‌های املایی هرچه زودتر توسط کرزای باید امضا شود.

ارشاد تاکید کرد: ما در ابتدا تلاش کردیم که محاکمه سربازان آمریکایی که مرتکب جرم می‌شوند در صلاحیت یک نهاد بین‌المللی باشد ولی در آخر تصمیم گرفته شد که صلاحیت نهایی به تیم مذاکره کننده و شخص رئیس جمهور افغانستان داده شود.

او افزود: با توجه به صحبت‌هایی که با دیگر کمیته‌ها داشتیم در کلیت این سند مشکل وجود نداشت و فقط پرسش‌ها و ابهامات اندکی وجود داشت که خواستار شفافیت آن هستیم.

در اواخر روز شنبه تمام روسای کمیته‌های کاری نظرات خود را در یک جلسه مشترک با هم در میان گذاردند و بعد از یکی شدن نظرات مشخص شد که کدام کمیته‌ها در چه مواردی نظر مشترک دارند.

کمیته‌هایی که نظرات مشترک دارند یک نماینده را انتخاب کردند تا امروز (یکشنبه) با حضور رئیس جمهور نظر خود را برای نمایندگان قرائت کنند. در پایان تمام نظرات یکی شده و به دبیرخانه لویه‌جرگه سپرده می‌شود.

کرزای چهار روز پیش از آغاز لویه‌جرگه گفت هر دیدگاهی را که لویه‌جرگه مشورتی در مورد قرارداد امنیتی با آمریکا ارائه کند، دیدگاه ملت افغانستان است.

اما او در پایان سخنرانی افتتاحیه خود در روز اول لویه‌جرگه مشورتی موضوعی را مطرح کرد که شماری آن را "شرط جدید" کرزای برای امضای این موافقت‌نامه تعبیر کردند.

کرزی گفت حتی اگر مفاد این موافقت‌نامه از سوی لویه‌جرگه تائید شود و پارلمان افغانستان نیز آن را تصویب کند، امضای آن از سوی رئیس جمهوری به بعد از انتخابات موکول خواهد شد.

او گفت: "این موافقت‌نامه تنها زمانی امضا خواهد شد که انتخابات ما به خوبی و با عزت به پایان برسد. ما اشتباهات انتخابات گذشته را تکرار نخواهیم کرد."

این اظهارات کرزای واکنش آمریکا را در پی داشت و جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: "به نظر ما هرچه زودتر باید این موافقت‌نامه امضا شود تا به افغانستان تا پیش از انتخابات پیش رو، اطمینان خاطر دهد و به آمریکا و دیگر هم‌پیمانان هم فرصت دهد درباره حضور نیروها پس از سال 2014 برنامه‌ریزی کنند."

قرار است رئیس جمهوری افغانستان امروز دوباره در مراسم اختتامیه لویه‌جرگه شرکت کند و نتیجه بحث‌های لویه‌جرگه را استماع کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha