• یکشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 92121107252
  • خبرنگار : 71089

سمینار بررسی آرای "ایمانوئل والرشتاین" برگزار شد

 سمینار بررسی آرای "ایمانوئل والرشتاین" برگزار شد

سمینار بررسی آرای ایمانوئل والرشتاین، جامعه‌شناس بزرگ جهان معاصر که تاکنون چندین کتاب و مقاله به تالیف در آورده است در تهران برگزار شد.

سمینار بررسی آرای ایمانوئل والرشتاین، جامعه‌شناس بزرگ جهان معاصر که تاکنون چندین کتاب و مقاله به تالیف در آورده است در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست بررسی آرای ایمانوئل والرشتاین صبح امروز (یکشنبه) با حضور پرشور اساتید دانشگاه، دانشجویان، اعضای انجمن جامعه‌شناسی ایران در تالار ابن‌ خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست قانعی راد، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران با قدردانی از حضور والراشتاین جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز بزرگ جهان معاصر، گفت: حضور وی در ایران یک واقعه تاریخی برای صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه در حوزه جامعه‌شناسی است. این حضور می‌تواند فرصتی برای نسل پیشرو در جهت ارائه ایده‌ها و افکار جدید باشد.

در ادامه برخی از اساتید علوم اجتماعی مانند سیدجواد میری مقاله‌های خود را در زمینه تاثیر نظریه‌های والراشتاین بر فرهنگ و جامعه ایرانی ارائه کردند.

امانوئل والرشتاین در آستانه 84 سالگی نظریه‌پرداز نظام نوین جهانی است. به نظر بسیاری از صاحب‌نظران این نظریه‌ بهتر از دو دیدگاه نوسازی و وابستگی می‌تواند توسعه اقتصادی، نیمه توسعه‌یافتگی در کشورهای نیمه پیرامونی و پیرامونی در ساختار اقتصاد جهانی سرمایه‌داری توضیح دهد.

وی در سن 31 سالگی با انتشار اولین کتاب خود با عنوان «آفریقا سیاست استقلال» توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند و در سال 1975 با ارائه نظریه‌ نظام نوین جهانی توانست جایزه معتبر جامعه‌شناسی آمریکا موسوم به «جایزه سوروکین» را دریافت کند. همچنین چندی پیش مقاله جدیدی درباره نرمش قهرمانانه ایران و آمریکا نوشت که در آن به آینده روابط ایران و آمریکا پرداخت.

به اعتقاد وی، هیچ‌گاه یک جهان نمی‌تواند استوار بر برابری‌طلبی باشد. تنها می‌توان جهانی را سازماندهی کرد که به سمت برابری‌طلبی حرکت کند.

این جامعه‌شناس بزرگ در سخنرانی خود در تالار ابن خلدون با اشاره به اینکه ملت‌ها توسعه پیدا نمی‌کنند بلکه سیستم جهانی می‌تواند توسعه پیدا کند و تفاوت‌های بسیار اساسی میان این دو وجود دارد، مقاله خود را درباره کاپیتالیسم ارائه کرد.

وی با اشاره به هژمونی اضافه کرد: برای ایجاد یک قدرت هژمونی مدت زمان بسیاری نیاز است. در طول تاریخ جهان تنها سه قدرت هژمونیک وجود داشته است که می‌توان به ایالات متحده کنونی (united states) و بریتانیا (united kingdom) اشاره کرد.

وی معتقد است: هژمونی اقتصادی از هژمونی‌های نظامی و سیاسی بسیار مهم است و کشورها را باید بر اساس ساختار اقتصادی آنها بررسی کرد. هژمونی نظامی دارای برخی مشکلات است. در درجه اول می‌توان به هزینه بالای آن اشاره کرد. زمانی که یک هژمونی هزینه بالایی به همراه داشته باشد در این صورت زیبایی‌های خود را از دست می‌دهد، چیزی که اکنون ایالات متحده با آن روبرو است.

این جامعه‌شناس که به همراه همسرش به مدت یک هفته تا شانزدهم اسفندماه در ایران به سر می‌برد، پس از تهران به شیراز سفر کرده و در آنجا نیز در نشستی شرکت می‌کند و در حاشیه آن از تخت جمشید بازدید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha