وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی بحث اعتماد به فرهیختگان، نیازهای جامعه و رشتههای تحصیلی، ارتقای دانشگاهها، توسعه متوازن آموزش علمی و توجه به مناطق محروم را مورد تاکید قرار داد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود نیلی احمدآبادی در سخنانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در دفاعیات خود، گفت: من همیشه به این سخن امام راحل معتقد بودم که مجلس در راس امور است و در این یک هفته بیش از پیش به این موضوع واقف شدم.
وی ادامه داد: دقت و حساسیت نمایندگان در اداره امور کشور من را بیشتر به اهمیت جمله حضرت امام (ره) واقف کرد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به خلاصه برنامههای پیشنهادی خود، گفت: من وزیر پیشنهادی وزارتخانهای هستم که بیش از چهار میلیون دانشجو و جمع کثیری از اساتید و متفکران و متخصصان این کشور تحت پوشش این وزارتخانه قرار دارند؛ یعنی یکی از بزرگترین سرمایههای کشور تحت پوشش این وزارتخانه است.
نیلی خاطرنشان کرد: وظیفه این وزارتخانه نقش اساسی و محوری در تداوم و رشد علمی هدفمند، با هدف دستیابی بر جایگاه پیشبینی شده در صنعت چشمانداز در افق 1404 است که یکی از متولیان اصلی اجرای سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: نیروی کار، سرمایه و منابع زیرزمینی امروز در درجه دوم اهمیت قرار دارد و آنچه خالق اصلی ثروت است و قدرت اصلی کشورها را میسازد دانش و علم میباشد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص، مومن و متعهد از جمله وظایف دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که قطعا آینده کشور را میسازد. تحقق نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی دانشگاهها، ارتقای علوم اسلامی به عنوان یک راهبرد محوری در توسعه کشور و مشارکت در توسعه و پیشرفت و حل مسائل کشور آنگونه که نظر رییسجمهور است، از جمله وظایف این وزارتخانه کلیدی است.
نیلی یادآور شد: تحقق این وظایف منوط به اجرای شرایطی است؛ یکی جلوگیری از غوغاسالاری و سیاستبازی در دانشگاهها، دانشگاهها نباید باشگاه سیاسی جریانهای چپ و راست شوند.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد فضای بانشاط علمی و شاداب و پرانگیزه در محیطهای دانشگاهی، اعتماد به فرهیختگان و نخبگان دانشگاهی و بهرهگیری از توانمندی آنها و مشارکت آنها در تصمیمسازی، تصمیمگیری و توسعه کشور. تناسب و تعادل میان نیازهای جامعه و رشتههای تحصیلی، ارتقای دانشگاهها از دانشگاههای نسل اول و دوم به دانشگاههای کارآفرین از جمله شرایطی است که وظایف وزارت علوم را تحقق میبخشد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه سازوکار فعلی اداره دانشگاهها تحقق مطالبات مقام معظم رهبری را بسیار مشکل ساخته است، تصریح کرد: علیرغم نیروی بسیار ارزشمند دانشجویان و اساتید، تحول در سازوکار اداره دانشگاهها ضروری است.
وی افزود: جهتگیری دانشگاهها باید در جهت تربیت نیروهای کارآفرین و دانشگاه کارآفرین باشد لذا تحول اساسی در این بخش مورد نیاز است. در این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاستها و برنامهریزیهای آموزشی، پژوهشی، مالی، اداری و فرهنگی و فناوری از ضروریات است.
نیلی احمدآبادی یادآور شد: توجه جدی به موضوع کیفیت در دانشگاهها و گذر از کمیتگرایی، توجه به اقتصاد آموزش عالی و توجه به سیاستهای ابلاغی رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی از جمله مسائل مهم است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مساله دیگر مورد انتقاد و توجه نمایندگان و دولت ارتباط جدی و موثر میان دانشگاهها و دستگاهها اعم از دولتی و خصوصی است. علیرغم ارتباط موثری که بین دانشگاهها و این دستگاهها در قالبهای مختلف شکل گرفته اما هنوز فاصله زیادی تا ایجاد یک رابطه موثر و منطقی وجود دارد.
وی افزود: شاید دانشکده فنی دانشگاه تهران که بنده دو دوره مسئولیت آن را بر عهده داشتم بتواند به عنوان یک الگو در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. توجه به سازمانها و دستگاههایی که بتوانند نیاز مشترک دستگاههای اجرایی و دانشگاهها را محقق کنند از جمله اولویتهایی است که باید در دستور کار وزیر علوم قرار بگیرد.
نیلی یادآور شد: نکته دیگر مورد توجه توسعه متوازن به آموزش عالی یا عدالت در توسعه آموزش عالی است. توجه به مناطق محروم در آموزش عالی به عنوان زیرساخت اصلی توسعه از موضوعات مورد نظر و مورد توجهی است که من حتما در صورت توفیق کسب رای نمایندگان انجام خواهم داد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: شرط دیگر برای تحقق برنامههای وزارت علوم این است که این وزارتخانه صاحب وزیر شود لذا امیدوارم با نظر مساعد نمایندگان این نقص نیز به هر روشی برطرف شود.
به گزارش ایسنا، نیلی احمدآبادی در ادامه سخنان خود به پاسخ مخالفان پرداخت و گفت: اولین مساله در خصوص توان مدیریت بنده است آقای نادران که همکار بنده در دانشگاه تهران است حتما مدیریت من را تحت نظر داشتند. ادراه دانشگاه تهران با این وسعت و حساسیتها بدون سابقه مدیریتی لازم امکانپذیر نیست و همه مستحضرند که بیشترین مشکل در مدیریت در شروع کار اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: دانشکده فنی دانشگاه تهران به لحاظ وسعت، عده و عده از بسیاری از دانشگاههای کشور بزرگتر است، دارای شعب مختلف حتی در شمال کشور میباشد و بیش از 8000 دانشجو و بیش از 300 عضو هیات علمی در دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به کار و تحصیل هستند. مدیری که برای دو دوره و بر اساس نظر اعضای هیات علمی انتخاب میشود نمیتواند دارای ضعف مدیریتی خاص باشد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه تاکید کرد: رییس دانشگاه تهران که با نظر بیش از 2100 عضو هیات علمی به این منصب به وزیر علوم پیشنهاد میشود نمیتواند سابقه مدیریتی ضعیفی داشته باشد.
نیلی با اشاره به برگزاری اردوی آشنایی دانشجویان در پردیس کرج، گفت: من خدمت آقای اکبریان هم عرض کردم اگر خلافی صورت گرفته باشد حتما دانشگاه برخورد میکرد و جناب آقای اکبریان هیچ سندی را در خصوص مواردی که ذکر کردند به جلسه ارائه نکردند و من پیش از این از ایشان خواستم هر سندی دارند در اختیار من قرار دهند و تا به امروز هم من هیچ سندی ندیدم و تنها چیزی که دارم گزارش مکتوب معاون فرهنگی دانشگاه است که بسیاری از عزیزان ایشان را میشناسند.
نیلی افزود: گزارش مکتوب این عزیزان در سایت دانشگاه وجود دارد و هیچگونه تخطئی از مجوز داده شده صورت نگرفته و مراسم در کمال آرامش و برابر مقررات انجام شده و به دلیل عزای عمومی مراسم در شروع با ادای احترام به آیتالله مهدوی کنی شروع شد و هیچگونه موضوعی که خلاف شرع مقدس و قوانین دانشگاه باشد صورت نگرفت و این گزارش مکتوب و مستند است و اگر چیزی خلاف این وجود دارد به من ارائه شود و من هم وظیفه دارم برابر مقررات اقدام کنم ولی من به دانشجویان دانشگاه و اساتید اعتماد دارم.
وی در خصوص امضای نامهای 88 عضو هیات علمی نیز گفت: اولا باید زمان و مکان در نظر گرفته شود. در سال 88 دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری هم بود و در 16 آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهاجم شد و به شکل بسیار بدی این کار انجام شد و تاثیر منفی زیادی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت و متاسفانه کسانی که پیشرفت این مملکت را نمیخواهند و برخلاف مصالح این کشور قدم برمیدارند و از دشمنان این کشور هستند همواره میخواهند به جوانان القا کنند که ملجاء و پناهگاه شما در خارج مرزهای کشور است و این نامه به جوانان نشان داد که آنکه باید به آن پناه ببرند مقام معظم رهبری است.
نیلی در مورد اردوهای مختلف بیان کرد: احتمالا این اردو در زمانی برگزار شده که بنده مسئول دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم اما صدور مجوز اردوهای خارج از کشور به عهده رئیس پردیس دانشکدههای فنی نیست بلکه به عهده دانشگاه تهران است. لذا در این بخش بنده مجوزی را صادر نکردم.
وی در رابطه با شورای انقلاب فرهنگی نیز گفت: اگر نگاهی به متوسط معرفی سرپرستان دانشگاه به شورای انقلاب فرهنگی توجه کنیم متوجه میشویم که معمولا یک دوره چند ماهه نیاز است و شنیدهها حاکی از آن بوده که این موضوع تقاضای انقلاب فرهنگی جهت بررسی عملکرد سرپرست است و اگر نیاز به این زمان نبود که از همان ابتدا حکم ریاست دانشگاه را برای سرپرست صادر میکردند.
وزیر پیشنهادی علوم افزود: بدیهی است که دانشگاه تهران با توجه به وسعت و حساسیت موجود نیازمند زمان بیشتری برای بررسی عملکرد رئیس پیشنهادی است و بنده هم درگیر همین موضوع بودم. قانون اجازه میدهد که سرپرست به مدت 6 ماه مسئولیت اداره دانشگاه را بر عهده گیرد. لذا از زمانی که بنده این مسئولیت را برعهده گرفتم حدود 4 ماه زمان سپری شده است.
نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه یکی از نمایندگان معتقد بود بیش از بیان مطلب عملکرد مهم است، خاطرنشان کرد: اتفاقا اشاره من هم به همین نکته است، من 8 سال در دفاع مقدس با شروع جنگ و پایان آن در خدمت این کشور و انقلاب بودم تا جایی که از بورسیه تحصیلی که به من داده شد به منظور شرکت در دفاع مقدس صرف نظر کردم که به آن افتخار می کنم.
وی ادامه داد: عملکرد هشت سالهام در این مدت به خوبی بیانگر دیدگاه ها و نظریات من است و پس از آن نیز هفت سال مسئولیت پردیس دانشکده های فنی را داشتم که هم اکنون دانشکده فنی، اعضای هیئت علمی، دانشجویان، اساتید و گزارش های متعدد عملکرد من هم وجود دارد و به سادگی میتوان سراغ آن را گرفت.
وی افزود: در بیان منتقدان محترم موضوع خاصی درباره ضعف عملکرد برای پاسخگویی ندیدم و حتی میتوانم بگویم برعکس تحولات زیادی در این حوزه شکل گرفت.
نیلی احمدآبادی در ادامه صحبتهایش خطاب به نمایندگان، گفت: من یک مدیر اجرایی صرف نیستم و اگر نتوانم تحولی در حوزه مدیریت خود ایجاد کنم هرگز مسئولیتی را نمیذیرم و این در حالی است که آموزش عالی نیازمند تحول است و به روال موجود انتظارات برآورده نمی شود لذا کافی است به گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه در همین دانشکده فنی مراجعه و عملکرد را ببینید، همینطور می توانید به عملکرد من در دانشگاه تهران و مدتی که سرپرست بوده ام، گرچه محدود است مراجعه کنید.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به مسائلی که درباره ارتباط همکارانش به موضوع حوادث 88 مطرح شده اشاره و بیان کرد: تا به امروز خودم و هیچ یک از همکارانم از خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری عدول نکرده و حتی یک مورد پیدا نمیکنید که خودم یا همکارانم خارج از این چارچوب در زمان مسئولیت و حتی بعد از مسئولیت عمل کرده باشد و یک مورد را پیدا نخواهید کرد که همکاران من خطوط نظام را زیر پا گذاشته باشند.
وی در ادامه در خصوص انتصابات در دانشگاه تهران اشاره و عنوان کرد: طی مدت سرپرستیام در دانشگاه تهران حداقل تغییرات را صورت دادم و همکارانی را جایگزین کردم که صرفا مدت مسئولیت آنها تمام شده بود، جز یک یا دو مورد که احساس کردم باید تغییر کنند همچنین درمورد مدیران فعلی هم می توانید مطالعه کنید که همه از معتقدان نظام بوده و کاملا در چارچوب انقلاب و رهبری عمل کرده و خواهند کرد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم اگر افتخار خدمت در سمت وزارت نصیب من شد که خدا را شاکرم و اگر مصلحت دیگری اندیشیدید باز خدا را شاکرم که همه امور در دستان با اراده اوست و تنها او میداند که خیر و صلاح ما در چیست.
انتهای پیام


نظرات