• جمعه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 94062717106
  • خبرنگار : 71245

تک‌برگ؛ خرمشهر، جان پیرمرد بود

تک‌برگ؛ خرمشهر، جان پیرمرد بود

«سیدهدایت‌ جهان‌آرا» پدر شهید «محمد جهان‌آرا» فرمانده مقاومت مردمی و سپاه خرمشهر روز پنجشنبه در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.

«سیدهدایت‌ جهان‌آرا» پدر شهید «محمد جهان‌آرا» فرمانده مقاومت مردمی و سپاه خرمشهر روز پنجشنبه در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.

* مرحوم جهان‌آرا حدود 85 سال قبل در شوشتر متولد شد. او 38 سال در خرمشهر زندگی کرد و همه فرزندانش در آنجا متولد شدند. شغلش خیاطی بود و وضع مالی خوبی داشت. در 31 شهریور سال 59 با مجروح‌شدن همسر و دخترش مرضیه‌سادات هر چه داشت در خرمشهر گذاشت و به تهران رفت.

* هدایت جهان‌آرا در گفت‌وگوهای مختلف، خود را این‌گونه معرفی می‌کرد: «بنده سید هدایت جهان‌آرا هستم. پدر سه شهید و دو جانباز.» سه فرزند شهید مرحوم جهان‌آرا سیدمحمدعلی، سیدعلی و سیدمحسن نام داشتند. سیدمحمدعلی همان محمد جهان‌آرا است که فرماندهی سپاه خرمشهر را بر عهده داشت و در جریان سقوط هواپیمای سی‌130 ارتش در سال 60 در حوالی کهریزک به شهادت رسید. سیدعلی نیز از مبارزان دوران شاه و زندانی سیاسی بود که زیر شکنجه‌های ساواک به شهادت رسید. سیدمحسن نیز دیگر فرزند سیدهدایت بود که در جریان حمله عراق به خرمشهر اسیر شد و دیگر هیچ اثری از او پیدا نکردند. گفته می‌شود سیدحسن نیز از دیگر فرزندان مرحوم جهان‌آرا بوده که در سال 60 به دلیل عضویت در گروهک منافقین دستگیر و بعدها اعدام شده است. دراین‌باره اطلاعات زیادی وجود ندارد.

* مرحوم جهان‌آرا سابقه زندان در رژیم پهلوی را داشت و در جریان جنگ نیز به تدارکات و جمع‌آوری آذوقه برای رزمندگان و مردم می‌پرداخت.

* بیشترین دغدغه مرحوم جهان‌آرا آبادانی خرمشهر بود. سیده صدیقه جهان‌آرا دختر بزرگ مرحوم درباره پدرش می‌گوید: «وقتی جنگ تحمیلی شروع شد و جنگ‌زده‌های خرمشهر بی‌خانمان شدند، حاج آقا همه چیز برایشان تهیه می‌کرد. از مسئولان و مردم کمک می‌گرفت، خودش هم کمک می‌کرد تا وضعیت زندگی مردم بهتر شود. ایشان در دوران جنگ هم با آنکه نمی‌توانست خودش به جبهه برود اما مرتب به آبادان و خرمشهر سر می‌زد. بعد از جنگ هم که خودش را وقف کارهای خرمشهر کرده بود. پیش مقامات مجلس و دولت و حتی رهبری می‌رفت تا به وضعیت مردم خرمشهر رسیدگی کند.» سیدابراهیم میرموسوی داماد مرحوم جهان‌آرا نیز می‌گوید‌: «حاج آقا هم توصیه‌اش در زمان حیات و هم وصیتش، کمک به بازسازی خرمشهر بود. با هر کسی از مقامات ارشد نظام و مقامات استانی که دیدار می‌کرد، همین توصیه را می‌کرد.»

* مرحوم جهان‌آرا در انتخابات سال 88، خبر حمایتش از محمود احمدی‌نژاد را تکذیب کرد و گفت: «من به فردی که برای مستضعفین تلاش کند، سابقه دولت داشته باشد و برای مردم و به‌ویژه خرمشهر فعالیت و رسیدگی بیشتری داشته باشد رای می‌دهم و افراد نیز آزاد هستند تا به هر فردی که می‌خواهند رای دهند».

* او گرایش سیاسی خاصی نداشت و اجازه نمی‌داد مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گیرد. حضورش در برنامه انتخاباتی یکی از کاندیداهای انتخابات سال 88 و همچنین دیدارهایش با رئیس دولت اصلاحات نیز در چارچوب تلاش برای کمک به بازسازی خرمشهر بود. او 26 فروردین سال گذشته با کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. این خاطره از مرحوم جهان‌آرا نیز نشان می‌دهد که اصولا تمایلی به مباحث سیاسی نداشته است: «یک‌ بار محسن و محمد با همدیگر سر اینکه در منزل جلسه تشکیل دهند بحث کردند و با هم دعوایشان شد. من مریض بودم و بلند شدم به هر دو گفتم بروید بیرون جلسه بگذارید و دعوا کنید؛ خلاصه اینها را از خانه بیرون کردم و آنها هم تا صبح پشت در نشسته بودند!»

* ارتباط مرحوم هدایت جهان‌آرا با رهبر انقلاب بسیار خوب بود. صدیقه جهان‌آرا در این‌باره می‌گوید: «حاج آقا بارها پیش رهبری رفته بود. یک بار رهبر به حاج آقا گفته بودند که شما چه چیزی لازم دارید؟ پدرم گفته بود ما هیچ چیزی لازم نداریم. هر چه ما می‌خواهیم، برای مردم است. حاج آقا خیلی علاقه به رهبری داشتند. رابطه‌شان هم با رهبر آنقدر خوب بود که بارها در جلسات خصوصی با رهبر، درددل‌هایش را درباره روند بازسازی خرمشهر مطرح کرده بود. چند مورد بود که بعد از دیدارهای عمومی رهبر، حاج آقا درخواست می‌کرد و دیدار خصوصی با رهبر انجام می‌داد. در این جلسات، حاج آقا همه درددل‌هایش را مطرح می‌کرد و رهبر هم تا جایی که امکان داشت، دستورات مدیریتی صادر می‌کردند و توجه خاص به این مسئله نشان می‌دادند.»

* مستند «81 سالگی پدر جهان آرا» ساخته علی‌محمد قاسمی روز‌سه‌شنبه 26 شهریور 92 از شبکه مستند تلویزیون پخش شد. این مستند نگاهی خاص به زندگی مرحوم جهان‌آرا داشت.

* چهارم خرداد سال 87 پدر شهید جهان‌آرا در نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه جم در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از احمدرضا درویش کارگردان سینمای ایران گفت: «ما باید قدردان کسانی که در جنگ فیلم‌برداری کرده‌اند، باشیم و باید فیلم‌هایی درست کنید که جوانان بدانند در خرمشهر چه شده تا بیشتر قدر شهدا را بدانیم و بفهمیم اینها بودند که جانشان را دادند تا ایران را بتوانند نجات دهند». احمدرضا درویش هم با ابراز خوشحالی از اینکه تقدیرش توسط پدر اسوه مقاومت ایران شهید جهان‌آرا صورت گرفته است، اظهار کرد: «بر خود می‌بالم و امیدوارم سایه ایشان مستدام باشد».

* روز سوم خرداد سال 88، پدر شهید جهان‌آرا در جلسه علنی مجلس حضور یافت و در جمع نمایندگان به زبانی ساده و صریح به ایراد سخنرانی پرداخت. او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «خداوند عالم لطف کرده است و شما نماینده شده‌اید که به شهرهای خود کمک کنید. آقایان و خانم‌های محترم، خرمشهر ما آب خوردنی و گاز ندارد. خرمشهری که ایران را نجات داده نصف آن هنوز ساخته نشده است، پس چه زمانی می‌خواهند به خرمشهر برسند؟ فقط می‌آیند حرف می‌زنند. باید به شهری که ایران را نجات داده برسند، ما در خرمشهر 25 هزار جوان بیکار داریم همچنین حدود 300 دختر در خرمشهر منتظر جهیزیه هستند که بنده باید جهیزیه آنها را از اینجا بفرستم، حالا ببینیم امروز می‌توانیم امروز از مجلس 50 جهیزیه برای دختران خرمشهر بگیریم». نمایندگان مجلس در برابر این سخن پدر شهید جهان‌آرا خندیدند که وی در پاسخ به آنها گفت: «آقایان نخندید! باید دیگر دست به جیب بشوید. متوسط جهیزیه‌ هم 600 هزار تومان بوده، خیلی هم زیاد نیست». در پی این سخنان مرحوم جهان‌آرا، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه جهیزیه 300 زوج خرمشهری که پدر بزرگوار شهید جهان‌آرا به آن اشاره کرد، توسط دولت پرداخت می‌شود.

* روز سوم خرداد 89 و به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، مرحوم جهان‌آرا از طرف سازمان بسیج ورزشکاران کشور با هماهنگی سازمان لیگ به عنوان تماشاگر ویژه دیدار فینال جام حذفی به ورزشگاه آزادی دعوت شد.

* سیدهدایت جهان‌آرا درباره روز آزادی خرمشهر در سوم خرداد 61 می‌گوید: «وقتی خبردار شدیم از تهران رفتیم خرمشهر. هنوز جسد عراقی‌ها در خیابان‌ها بود. از اینکه بالاخره شهرمان آزاد شده بود خیلی خوشحال بودیم اما خرابی خرمشهر و شهیدان زیادی که داده بودیم هم دلگیرکننده بود».

* مرحوم جهان‌آرا نظرش را درباره قطعه مشهور «ممد نبودی ببینی ...» که پس از آزادی خرمشهر خطاب به فرزند شهیدش محمد که با وجود فداکاریهای بسیار در جشن آزادی حضور نداشت، خوانده و با صدای غلام کویتی‌پور بازخوانی شد، این‌گونه بیان می‌کند: «کویتی‌‏پور خیلی عالی خوانده. این شعر احساسات تمام مردم را بیدار می‏‌کند. بعضی‏‌ها هم هنوز وقتی این شعر را می‏‌شنوند گریه می‏‌کنند. من هم سیدمحمد فرزندم است و دلم می‏‌سوزد ...».

* مرحوم جهان‌آرا درباره درگذشت همسرش در سال 90 می‌گوید: «انگار دوباره داغ فرزندان شهیدم زنده شده است. انگار دوباره خرمشهر را گرفته‌اند».

* پیکر سیدهدایت‌الله جهان‌آرا روز جمعه 27 شهریور در تهران با حضور مردم و جمعی از شخصیت‌ها تشییع و در قطعه 25 بهشت زهرا (مخصوص خانواده‌های شهدا) به خاک سپرده شد.

ایسنا - حسام‌الدین قاموس مقدم

تقدیر از پدر شهید جهان‌آرا توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری

دیدار وزیر آموزش و پروش با سیدهدایت جهان‌آرا

وزیر اطلاعات در مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر مرحوم جهان‌آرا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۷ ۱۷:۲۶

خدا رحمت كنه.

avatar
۱۳۹۴-۰۶-۲۸ ۱۳:۰۸

سلام ان شاء الله روح آن مرحوم مورد رحمت الهي واقع گردد و براي بازماندگان صبري جزيل مسئلت داريم. ولي بايد به عرض همه مخاطبين و مسئولين کشور برسانيم که کارگران یک صابون سازي در خرمشهر 4 سال بيکار و 3سال بدون حقوق و حتي بدون مساعده هستند.شهريور/94