• شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۴ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 94091408167
  • خبرنگار : 71511

نشست خبری سه تشکل دانشجویی امیرکبیر برگزار شد

نشست خبری سه تشکل دانشجویی امیرکبیر برگزار شد

در آستانه روز دانشجو، دبیران سه تشکل دانشجویی انجمن فرهنگ و سیاست، مجمع اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه در نشست خبری به بیان دغدغه‌ها و خواسته‌های خود پرداختند.

در آستانه روز دانشجو، دبیران سه تشکل دانشجویی انجمن فرهنگ و سیاست، مجمع اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه در نشست خبری به بیان دغدغه‌ها و خواسته‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، در این نشست احسان حمیدی، دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امیرکبیر با انتقاد از لغو سخنرانی‌های اخیر دردانشگاه‌های سراسر کشور توسط گروه های تندرو اظهارکرد: فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها صورت نمی‌گیرد. آنچه که هست برخلاف آرمان‌های اصیل نظام است. اتفاقاتی که در دانشگاه‌ها می‌افتد را ابزار گروهای افراطی می‌دانیم. آن‌ها به امنیت، انضباط و ارزش های انقلاب صدمه می زنند و قشر جوان را نسبت به انقلاب بدبین می‌کنند . این افراد و گروه ها از نظر بدنه دانشجویی بسیار ضعیف هستند. برنامه هایی هم که برگزار می‌کنند از حداقل جمعیت برخوردار است.

وی ابراز عقیده کرد: بعد از فرمایشات رهبری درباره کنسرت و اردوهای مختلط آن‌ها مسائلی را طرح کردند و صدا وسیما با بی اخلاقی به آن دامن زد در حالیکه که هیچ کدام ازمواری که مطرح می کردند درست نبود. ما این حرکات را در راستای نزدیک شدن به دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان می دانیم تا برگزاری این انتخابات نیز فعالیت آن‌ها نه تنها کمتر نمی‌شود بلکه بیشتر نیز می‌شود آن هم با توجه به ابزارهای جدیدی مثل گروه های تلگرامی که در دست دارند.

این فعال دانشجویی خطاب به دستگاه های نظارتی گفت: سوال ما این است که این گروه ها از کجا حمایت و ارتزاق می شوند؟ این حمایت هم از لحاظ مالی است و هم از لحاظ اخباری که به دستشان می رسد. ما این بیم را داریم که فساد در آن‌ها رواج پیدا کند و این خواهش را داریم که به جای فعالیت در فضای بیرون ازدانشگاه به فضای داخل دانشگاه بیاییم در این صورت هم میزان استقبال دانشجویان از آن‌ها مشخص می‌شود و هم فعالیت های غوغا سالارانه شان رو می‌شود.

وی با بیان اینکه از صحبت های مقام معظم رهبری سوء استفاده می‌شود ، گفت: این گروه های تندرو از صحبت های رهبری سوء استفاده می‌کنند حتی نمی‌شود گفت که سوء برداشت دارند. از بحث نفوذ، فتنه، ساکت بودن و ... چماقی درست کردند و در هر فرصتی از آن استفاده می‌کنند. ما از حیث فرهنگ و عقیده خود را بسیار بسیجی‌تر و انقلابی‌تر از آن‌ها می دانیم چرا که بسیجی بودن و پیرو انقلاب بودن به انتقاد سازنده ، بینابودن ، بیدار بودن و ... است.

حمیدی یادآور شد:‌رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دانشگاه امیرکبیر آمد و با توهین‌ها و حاشیه های فراوانی روبرو شد. می خواستند ماشین‌اش را سرنگون کنند، اما هیچ نهادی با کسانی که این اعمال را انجام دادند برخورد نکرد. سوال ما هم این است که چرا هیچ کس باآنها برخورد نمی کند. این کارها باعث تحت فشار قرار گرفتن قشر آزادی خواه می‌شود.

این فعال دانشجویی همچنین گفت:‌ ما برای 16 آذر از طیف مقابلمان دعوت کردیم تا بیایند در دانشگاه مناظره ای برگزار کنیم. آنقدر پیش شرط گذاشتند تا این برنامه کنسل شد؛ چراکه واهمه دارند با ما صحبت کنند. ما فکر می‌کنیم که وزارت علوم در حوزه انفعال است. اگر برخورد قاطعی با این افراطی گری ها انجام ندهند به زودی آن‌ها یقه خودش را خواهند گرفت.

وی با انتقاد از گروه های تندرو اظهار کرد: چماقی به نام ساکت فتنه یا فتنه گر در دست گرفتند و همه برنامه های دانشگاه ها را با آن لغو می‌کنند. اگر فلان شخص مجرم است باید محاکمه شود اگر محاکمه نشده است اصل بر برائت است. ما انتظار داریم تا وزارت علوم موضع گیری جدی نسبت به این مسائل داشته باشد نه اینکه در ارتباطش با دانشجویان گزینشی برخورد کند. ما احساس می‌کنیم با یک پروپگاندای عظیم روبرو هستیم. هر شانزده آذر می‌گویند دانشجو موذن جامعه است اما وقتی با ما برخوردهای جدی می‌کنند کسی کاری به ما ندارد. عده‌ای مغرضانه فضا را تنگ می‌کنند.

دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه‌ امیرکبیر خطاب به رسانه ها گفت:‌ما از رسانه های معتدل خواهش می‌کنیم که مسائل دانشجویی را انعکاس دهند. کسانی که درباره فضای فرهنگی دانشگاه ما اظهارنظرهای اشتباه می‌کنند نیز بیایند و رزومه فرهنگی ما را ببینند . تشکل‌هایی که در این دانشگاه فعالیت می‌کنند به نظام اعتقاد دارند و می خواهند این نظام روز به روز به تعالی برسد و به جای فرار مغزها جوان‌ها در همین کشور بمانند. به هیچ وجه به دنبال برهم زدن نظم و آرامش این کشور نیستیم.

وی خاطر نشان کرد: حدود 70 تشکل دانشجویی به دنبال برپایی یک هم‌اندیشی هستند؛ اما نهادهای مختلفی در کار آن‌ها سنگ اندازی می‌کنند این در حالی است که طیف مقابل پنج اتحادیه دارد.ما از وزارت علوم بر پایه شعارهای دولت تدبیر و امید انتظار داریم که به ما در برپایی این نشست کمک کند.

در ادامه این برنامه افشین هزاوه دبیر مجمع انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه تشکل های اصلاح طلب مورد حمایت رسانه‌ها قرار نمی گیرند گفت :‌بر خلاف جناح مخالف که رسانه هایی در دست دارند و حتی گاهی خودشان هم آن رسانه ها را کنترل می‌کنند ما هیچ رسانه‌ای نداریم و رسانه ها هم ازما حمایت نمی کنند و تنها کاری از دست ما بر می آمد برگزاری یک میزگرد بود. مسائلی که امروز وجود دارد فقط جنگ نرم و رسانه‌ای نیست در دانشگاه ها شاهد جنگ علنی ، استفاده از سلاح سرد و لغو سخنرانی‌ها هستیم.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم حتی در قبایل وحشی هم افرادی که به دانشگاه می‌روند از سلاح سرد استفاده کنند. من نوعی به صرف پوشیدن لباس پزشکی ، پزشک نمی‌شوم. پس افرادی که چند برنامه بسیج می‌روند هم بسیجی نمی‌شوند. ما از مسئولین نظام درخواست داریم تا از رفتارهای افراطی گرایانه این گروه انتقاد کنند. به نماینده مجلس به وزیر کشور سابق مان هم حمله شده اما کسی حرفی به آن‌ها نمی زند. اگر امروز جلوی آن‌ها گرفته نشود چه بسا که از رهبری هم عبور می‌کنند. دیدیم که درباره مسأله برجام که مورد تائید رهبری بود چه تجمعاتی جلوی مجلس برپا کردند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: دانشجو احتمال خطا دارد مثل نوشتن یک مطلب اشتباه در نشریه دانشجویی، اما حمله به شخصیت‌ها با مشت و سنگ و سلاح سرد جرم بزرگی است که باید با آن برخورد شود. اگر همین حرکت از سمت اصلاح طلب ها صورت می گرفت سریعا برخوردقضایی می‌شد اما با این ها هیچ برخوردی نمی‌شود.

وی درباره مسائل فرهنگی دانشگاه خاطر نشان کرد: بیشتر فعالیت فرهنگی را تشکل های آزادی خواه انجام می‌دهند آن هم با کمترین بودجه و انواع و اقسام سنگ اندازی. این قشر انقلابی همیشه در صحنه حاضر هستند و می خواهند برای کشور فعالیت هایی انجام دهند آن هم فعالیت های قانونی . اما در مقابل امکانات شش تشکل مقابلمان را مقایسه کنید. کاملا در تبعیض هستیم. اگر حکومت داعیه علوی بودن را دارد باید امکانات را بین ما مساوی تقسیم کند.

هزاوه تصریح کرد: بارها گفته ایم که بسیج میزبان باشد و کرسی های آزاد اندیشی برگزار کنیم و رسانه ها آن را به چاپ برسانند اما قبول نکردند چرا که ما فکر می‌کنیم آن‌ها از خودشان اندیشه ای ندارند و فقط تئوریسین آن‌ها صحبت می‌کند. سرانه مطالعه شان هم پایین است. دریکی از گروه های تلگرامی صحبتی از رئیس دولت اصلاحات نقل کرده بودند و منبعی هم برایش طرح کردند. ما به دنبال آن منبع رفتیم و دیدیم که اصلا در آن تاریخ و در‌آن روز ایشان در دانشگاه تهرانی که می گفتند حضور نداشتند چه برسد به اینکه این حرف را زده باشند. این کار ها نشر اکاذیب است.

وی ادامه داد: تشکل های آزادی خواه و اصلاح طلب کشور در چارچوب قانون و فرهنگ اصیل و عقلانی عمل می‌کنند. برنامه هایی که می گذارند هم همین است. مسئولین ما قدر این قشر نخبه و فعال را که بی مزد و مواجیب کار می‌کنند، را نمی‌دانند. در دوران مدرسه که آموزش و پرورش است ، پرورشی نداریم در دانشگاه هم که دانشجو که خودش به یک بلوغ رسیده و می خواهد کارهای فرهنگی انجام دهد جلوی پایش سنگ می اندازند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم باید از این وضعیت فعلی دانشگاه احساس خطر کند، خاطر نشان کرد: اگرسال 78 حمله به کوی صورت گرفت به خاطر حضور گروه‌های فشار آن سال‌ها مقابل پرسشگری دانشجویان بود. الان فضا طوری است که ممکن است این فاجعه ها دوباره تکرار شود. ما هشدارش را به مسئولین می دهیم. مسئولین باید از دانشجویانی که به دنبال آزادی که یکی از سه رکن اصلی آرمان انقلاب است، هستند، تقدیر کنند.

هزاوه خطاب به دانشجویان و خبرنگاران گفت: همه ما فعالین مدنی کشور یک هدف داریم و آن هم جامعه ای بازتر است. هیچ کدام هم به دنبال ساختار شکنی نیستیم. انتظار می‌رود که آقایان به قانون اساسی پایبند باشند و آزادی مشروع ما را بدهند ما نه تنها نباید مورد حمله قرار بگیریم بلکه باید تقدیر هم بشویم. دانشجویان بدون چشم داشت کار می‌کنند. عده ای از دانشجویان رقیب ما وابسته هستند اما طیف گسترده ای از آن‌ها هم برای اندیشه شان کار می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز با وجود تفاوت‌هایی که داریم سه تشکل کنار هم قرار گرفتیم و می خواهیم صحبت‌هایمان را به گوش مسئولین برسانیم.امروز می دانیم که تشکل های دولت ساخته دوران قبل هنوز وجود دارند . تشکل هایی که پشتوانه مردمی ندارند. با این حال ما می خواهیم که همه دور یک میز جمع شویم و درباره اتحادیه ای تصمیم بگیریم باید به این خواست منطقی ، پاسخ منطقی داده شود اما به انواع و اقسام مختلفی جلوی این نشست را گرفتند.

در بخش دیگری از این نشست کسری گودرزی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه امیرکبیر با اشاره به فضای دانشگاه‌ها بعد از انتخابات سال 92 اظهار کرد: تشکل های دانشجویی نقش نهاد مستقل دانشگاهی را بازی می کنند و تلاش می‌کنند از جنبه های مختلف شرایط رشد را مهیا کنند. بعد از سال 88 که فضای دانشگاه در رخوت عجیبی فرو رفت با انتخابات سال 92 گشایش نسبی ایجاد شد و تشکل های دانشجویی احیا شدند. اما این روند برای جناح مقابل نگران‌ کننده بود. تشکل های اصلاح طلب می‌دانند که فضای سلبی برای کنترل پیدا شده است . آن‌ها گروه خاصی هستند که اهل گفت‌وگو هم نیستند.

وی ادامه داد: وقتی مصاحبه آن‌ها را می خوانیم متوجه می شویم که نظر واقعی شان چیست. یا می‌گویند دانشگاه سالن مد شده و یا کسانی مثل معین را ساکت فتنه می خوانند. بررسی این صحبت ها نشان می‌دهد که آن‌ها یک روند سلبی را در پیش گرفته اند و می خواهند فضای انتخابات را کنترل کنند. وزارت علوم به عنوان وزارتخانه دانشجوها نباید ساکت باشد اما سکوت عجیبی کرده است. اتفاق هایی که در دانشگاه ها می افتد محصول یک شب نیست.

این فعال دانشجویی یادآور شد: دانشجویان اصلاح طلب قصد داشتند به سمت داشتن اتحادیه ای حرکت کنند می خواستند نشست هم‌اندیشی را برای برگزاری یک اتحادیه برپا کنند. یا در دانشگاه پلی تکنیک یا در دانشگاه شهید بهشتی . اما هر دو این برنامه‌ها با فشارهایی که از بیرون به ریاست این دو دانشگاه آمد کنسل شد. ما فقط می خواستیم برای هماهنگی بین تشکل های اصلاح طلب صحبت کنیم. اما آن‌ها نگذاشتند. وزارت علوم هم هیچ برخوردی با آن‌ها نمی کند.

وی همچنین خطاب به کسانی که نگران فضای فرهنگی دانشگاه‌ها هستند گفت: آیا درباره آمار خودکشی دانشجویان آمار رشد اعتیاد آن‌ها،‌وضعیت خوابگاه ها و خروج 150 هزار نخبه در سال هم فکر می کنید؟ این دوستان به تکصدایی عادت کردند . انتظاری که از وزارت علوم داریم این است که فقط یک صدایی را دنبال نکند و قانون را اجرا کند. دانشگاه یکی از بهترین هدف ها برای اجرای قانون است. باید حساسیت مردم به دانشگاه ها جلب شود. اگر فضای دانشگاه ملتهب شود و با قشر دانشگایه برخوردی شود باید مردم به آن حساس باشند. از سال 88 بزرگترین تجمعی که در کشور اتفاق افتاد برای مرگ یک خواننده بود این اتفاق خوبی نیست. خبرنگاران و دانشجویان باید در کنار هم باشند وحساسیت های واقعی مردم را به سمت آزادی خواهی سوق دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha