• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94121006799
  • خبرنگار : 71443

گاردین: درس‌هایی که باید از انتخابات اخیر ایران گرفت

گاردین: درس‌هایی که باید از انتخابات اخیر ایران گرفت

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج انتخابات ایران نوشت: این انتخابات درس‌هایی را به همراه داشت که نشان دهنده تغییر رویکرد ایران است.

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نتایج انتخابات ایران نوشت: این انتخابات درس‌هایی را به همراه داشت که نشان دهنده تغییر رویکرد ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه گاردین، در ادامه نوشت: برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران، دارای نکات قابل توجهی است. آن‌هایی که این انتخابات را به عنوان یک مناقشه میان اصلاح‌طلبان و تندروها می‌بینند مسائل را طی کرده‌اند، به ویژه پس از گزارشات درباره‌ی رد صلاحیت اصلاح‌طلبان از سوی نهاد نظارتی شورای نگهبان در ایران.

اختلاف اولیه میان حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای بوده است.

توافق ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سبب شد تا یک تغییر جهت در ایران به وجود آید. اختلاف ابتدایی میان حامیان و مخالفان این توافق بود. اما علی لاریجانی، رییس مجلس ایران در جریان تصویب برجام در مجلس و اختلاف دولت و نمایندگان بر سر این موضوع جلوی این انتقادات را گرفت و بنابراین به تصویب توافق هسته‌ای کمک کرد.

سیاست‌های ایران نمی‌تواند به سادگی اصلاح طلبان در برابر تندروها، تعریف شود.

ایران یک کشور بزرگ است، بزرگ‌تر از عراق، ترکیه و سوریه و هر انتخاباتی در ایران برآمده از عوامل منطقه‌یی، قومی- قبیله‌یی و محلی است. رای دهندگان برای انتخابی که انجام می‌دهند دلایل زیادی دارند. هر چند بزرگ‌ترین مساله در هر انتخاباتی در اغلب کشورها اقتصاد است.

جمع‌بندی کلی چپ در برابر راست در دهه 1980 و اصلاح‌طلبان در برابر اصولگرایان در دهه 1990 دیگر معنایی ندارد. آن‌هایی که این انتخابات را به اصلاح‌طلبان در برابر تندروها در ایران تعبیر می‌کنند، مسائل را قاطی کرده‌اند چرا که گزارش‌ها نشان می‌دهد که این میانه‌روها هستند که در انتخابات پیروز شده‌اند.

گاردین در ادامه به رای نیاوردن محمد تقی مصباح یزدی در انتخابات خبرگان رهبری اشاره کرد و نوشت که این اتفاق دورنمای روابط بهتر با غرب را تقویت کرده است.

حسن روحانی یک سیاستمدار قابل است.

رییس‌جمهور ایران نشان داده است که یک عمل کننده سرسخت و زیرک است. وی نه تنها با دستیابی به توافق هسته‌ای به اعتبار خود افزوده، بلکه توانسته است با پیروزی در انتخابات خبرگان بر سیاست محافظه کارانه‌اش مهر تایید بزند. سیاست‌های وی روی تقویت روابط با دیگر کشورها و اصلاح اقتصادی به منظور افزایش و تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاران خارجی و کاهش کنترل رسانه‌ها استوار است. تغییرات به آهستگی در حال رخ دادن است.

اصلاح اقتصادی برای یک رشد پایدار، افزایش اشتغال و ارتقای استانداردهای زندگی می‌تواند منافع قطعی کنونی را به چالش بکشد از جمله آن‌هایی را که از اقتصاد بسته سال‌های گذشته و تحریم‌ها سود برده‌اند. اما روحانی از لحاظ سیاسی و با نیم نگاهی به انتخابات سال 2017 در این کشور نیازمند حمایت عموم است.

وی از طرفی باید به اصولگراها اطمینان دهد که تغییرات به نفع جمهوری اسلامی است و باقی خواهد ماند و از طرفی دیگر باید به اصلاح‌طلبان نیز امتیازاتی بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha