• چهارشنبه / ۳۰ تیر ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: دفاعی - امنيتی
  • کد خبر: 95040118263
  • خبرنگار : 71356

پرونده قیام موشکی - بخش نهم

بررسی کاربرد و عملکرد موشک بالستیک "قدر"

سپاه پاسداران موشک‌های کلاس "قدر" را در سه نوع H، F و S در اختیار دارد که این موشک‌ها با بردهای متنوع و دقت بالا، قادرند اهداف را در فواصل مختلف هدف قرار دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در دنیای امروز وقتی سخن از موشک‌های ایرانی به میان می‌آید، همگان ناخودآگاه موشک بالستیک شهاب 3 را در ذهن متبادر می‌کنند، اما قدرت موشکی ایران، سال‌هاست که از موشک شهاب 3 فراتر رفته و به نمونه‌های پیشرفته‌تر رسیده است.

در نگاه اولیه به خانواده موشک‌های بالستیک ایران، چشم به موشکی می‌خورد که ادامه نسل همان شهاب مشهور است یعنی موشک بالستیک دوربرد "قدر" است.

این موشک ادامه تلاش‌ها برای ارتقاء موشک شهاب 3 ایران بود که در دو نوع مختلف تولید انبوه شده است. قدرH و قدرF مهمترین موشک‌های بالستیک کلاس قدر هستند، البته ناگفته نماند که یک مدل گمنام به نام قدر S نیز در جمع موشک‌های قدر وجود دارد که اطلاعات چندانی تاکنون درباره آن منتشر نشده است.

موشک قدر F

موشک بالستیک قدر F ، یک موشک دوربرد است که از سوخت مایع استفاده می‌کند. این موشک قادر است اهداف مختلفی را تا شعاع نزدیک 2000 کیلومتری با دقت بالا هدف قرار دهد.

قدر F در حداکثر برد خود قادر است اهداف را در فاصله "1948 کیلومتری" و در حداقل بردش در فاصله "500 کیلومتری" هدف قرار دهد.

قدر F ، 17 هزار و 458 کیلوگرم وزن داشته و با طول 15 متر و 86 سانتیمتری و قطر یک متر و 25 سانتیمتری، کلاهکی معادل "640 کیلوگرم" را حمل می‌کند.

در سال‌های اخیر نیز یک بار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند موشک بالستیک که یکی از آنها قدر F بود را از کویر سمنان به سوی هدفی مشخص در دهانه اقیانوس هند شلیک کرد که طبق اعلام سپاه، شلیک این موشک در حالی که آمریکایی‌ها در منطقه حضور داشتند، موفقیت ­آمیز بوده است.

فاصله‌ای که نیروی هوافضای سپاه برای انجام آن آزمایش اعلام کرده و تصاویر آن را هم منتشر کرده بود، 1900 کیلومتر بود یعنی قدر F با موفقیت توانسته بود هدف مورد نظر را مورد اصابت قرار دهد.

به لحاظ وزن و برد نیز، موشک قدر F اگر چه 2 هزار کیلوگرم از موشک شهاب 3 سنگین‌تر است اما در برد، حدود 800 کیلومتر بیشتر از شهاب برد دارد.

طول موشک بالستیک قدر F نیز نسبت به شهاب 3 تفاوت چندانی نداشته و حدود "15 متر" طول دارد. در مورد سر جنگی نیز، وزن سرجنگی قدر F فقط 30 کیلوگرم کمتر از شهاب 3 است، یعنی "640 کیلوگرم".

این نشان می‌دهد که در تولید موشک قدر F از تکنولوژی جدیدتری در سامانه‌ها استفاده شده است چرا که علی­رغم افزایش قابل توجه برد، طول موشک و حتی وزن سرجنگی آن کاهش نیافته است.

موشک قدر H

اما قدر، فقط به نمونه قدر F دوربرد ختم نمی‌شود بلکه نمونه دیگری هم از موشک بالستیک قدر تولید انبوه شده که قدر H نام دارد.

این موشک بالستیک، بردی در حدود 1650 تا 1700 کیلومتر داشته و قادر است به خوبی اهداف را در این فاصله مورد اصابت قرار دهد. این موشک نیز از سوخت مایع بهره گرفته است.

درباره موشک بالستیک قدر اس نیز اطلاعاتی منتشر نشده اما برد این موشک حدود 1350 کیلومتر است و از سوخت مایع بهره می‌برد.

امروزه با تلاش‌های متخصصان کشورمان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نمونه‌های مختلف موشک بالستیک قدر (F، H و S) به کلاهک‌های مختلفی از جمله بلاست و بارانی تجهیز شده‌اند.

نصب کلاهک‌های بارانی روی موشک‌های بالستیک دوربرد قدر، به معنای این است که وقتی موشک بالای سر هدف برسد، کلاهک موشک باز شده و بارانی از بمب‌های کوچک چندین کیلویی را در حجم بالا در محیط گسترده می‌ریزد.

این کلاهک­ ها برای زدن مواضع پهن شده دشمن، باندهای فرودگاهی، آشیانه‌های فرودگاهی و جنگنده‌های روی باند و همچنین تجهیزات پدافندی و موشکی پخش شده روی زمین کاربرد بسیار خوبی دارند.

کلاهک‌های بلاست نیز، همان کلاهک­ های شدیدالانفجار هستند که با برخورد به هدف، یک انفجار با حجم آتش بالا ایجاد کرده و خسارت بالایی به هدف وارد می کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha