• جمعه / ۸ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 95050104783

روزی برای «ببر»

روزی برای «ببر»

نمی‎دانم باور می‏‌کنید یا نه، ولی ما آدم‎های عجیبی هستیم؛ اول تعداد زیادی از ببرها را شکار می‏‌کنیم و می‎کُشیم، بعد عرصه را برای بقیه چنان تنگ می‎کنیم که تعداد زیادی دیگر از ببرها خودشان از بی‌آبی و غذایی بمیرند و بعد ناگهان نگران تعداد اندک باقی‌مانده از ببرهای فلک‏‌زده می‎شویم و روزی را به نام «روز جهانی ببر» (international tiger day) تعیین می‌کنیم.

امروز یعنی ۲۹ جولای همین روزی است که به نام ببر مزین است و هدف از نامگذاری‌اش جلب توجه جهان به تعداد اندک ببرهای باقی‌مانده است تا دست کم همین تعداد اندک بتوانند زنده بمانند؛ زیرا با وضعیتی که این ببرها دارند، به شدت در معرض انقراض هستند و باید زیستگاه‌های آن‎ها توسعه پیدا کند و آگاهی درباره این مخلوقات در حال انقراض بیشتر شود تا تعداشان از این چیزی که هست کمتر نشود. این روز از سال ۲۰۱۰  و در سنت پترزبورگ روسیه برای حفاظت از ببرها تعیین شده است.

ببر چگونه حیوانی است؟

ببر بزرگ‌ترین نوع از گربه‏‌سانان است که قد انواع آن تا ۳.۳ متر و وزنشان تا ۳۰۶ کیلوگرم می‎رسد؛ این حیوان، بومی آسیا و در برخی کشورهای آسیایی نماد و سمبل آن‎ها به حساب می‌آید. مشخصه‌ اصلی ببر، خط‎های عمودی تیره و خز یا موی قرمز-نارنجی است. ببر حیوانی عضلانی و قوی با دندان‎ها و فکی بسیار قوی است؛ دندان نیش ببر به جز کوسه، از همه حیوانات بلندتر است و طول دندانش گاه تا ۹۰ میلی‎متر می‏‌رسد.

دندان نیش ببر به جز کوسه از همه حیوانات بلندتر است

ببرها تنها در صورت پیر شدن و نیافتن غذا و یا داشتن توله‏‌های گرسنه به انسان‏‌ها حمله می‏‌کنند و بیشتر حمله آن‎ها از پشت سر است؛ برای همین در هند روستاییانی که در نزدیکی مناطق حفاظت‌شده زندگی می‏‌کنند ماسک‎هایی به پشت سر خود می‏‌زنند تا ببرها آن‏ها را غافل‎گیر نکنند.

ببر یکی از تنها حیواناتی است که در اسطوره‏‌ها و داستان‌های فولکولور آسیایی جایگاهی ویژه دارد و حیوان ملی بنگلادش، هند، ویتنام، مالزی و کره‏ جنوبی است.

چند ببر در دنیا هست؟

در سال ۱۹۱۳ تعداد ببرها در جهان ۱۰۰ هزار بوده، اما در سال۲۰۱۳ ، تنها ۳۲۷۴  ببر در جهان بوده و در سال ۲۰۱۴  این تعداد به تنها ۳۰۰۰ قلاده رسید است؛ در واقع ما ۹۷ درصد ببرهای جهان را در ۱۰۰ سال اخیر از دست داده‎ایم. بیشترین تعداد ببرهای زنده دنیا در هند زندگی می‏‌کنند و تخمین زده می‏‌شود که ۱۷۰۶ ببر در هند، ۴۴۰ ببر در بنگلادش، ۷۵ ببر در بوتان، ۲۰ ببر در کامبوج، ۴۵ ببر در چین، ۳۲۵ ببر در اندونزی، ۱۷ ببر در لائوس، ۵۰۰ بر در مالزی، ۸۵ ببر در میانمار، ۱۵۵ ببر در میانمار، ۱۵۵ ببر در نپال، ۳۶۰ ببر در روسیه، ۲۰۰ ببر در تایلند و ۲۰ ببر در ویتنام زندگی می‌کنند.

اینفوگرافی روند زوال ببرها

چرا ببرها کم می‎شوند؟

ببرها در این صدسال اخیر ۹۳ درصد زیستگاه‎های خود را به دلیل گسترش شهرها و زمین‏‌های کشاورزی از دست داده‎اند و بنابراین در زیستگاه‏های کوچک، ببرهای کمتری می‏‌توانند زندگی کنند. واقعیت این است که انسان‎ها و ببرها هنوز هم با هم بر سر زمین می‌جنگند و نتیجه این نزاع‎ها، مرگ ببرها و یا فروش آن‎ها در بازارهای سیاه است. تغییرات آب و هوایی یکی دیگر از دلایل مرگ ببرهاست؛ سانداربانس منطقه‌ای با درختان انبوه بین هند و بنگلادش است که یکی از اصلی‎ترین زیستگاه‏های کنونی ببرهاست؛ اما این منطقه با بالارفتن سطح آب دریاها تا سال ۲۰۷۰  کاملا به زیر آب خواهد رفت و ببرها دیگر امکان زندگی در این منطقه را نخواهند داشت.

همین تازگی‎ها جسد ۴۰ توله ببر در معبدی به نام "معبد ببرها" در تایلند کشف شد؛ جایی که به نظر می‏‌رسید محل نگهداری از ببرهاست، اما بعدا مشخص شد که محل قاچاق و آزار این حیوانات است. 

نقشه توزیع ببرها در جهان

ببرهایی که هستند و ببرهایی که نیستند

ببر سیبری (Siberian Tigers) که به عنوان ببر آمور یا ببر شمال شرق چین نیز شناخته می‌شود، ببر بنگال (Bengal tigers)، ببر هندوچین (Indochinese tigers)، ببر مالایا (Malayan tigers)، ببر سوماترایی (Sumatran tigers) و ببر جنوب چین (South China tigers) گونه‎های در قید حیات ببر هستند. اما شرایط سخت زندگی و شکار بی‌رویه سبب شده تا ببر بالی(Bali tigers)، ببر خزر(Caspian tigers) و ببر جاوان (Javan tigers) منقرض شوند و نمونه‎ای از آن‎ها دیده نشود.

سرگذشت تلخ ببر مازندران

ببر مازندران، ببر هیرکانی، تورانی یا ببر خزر، ببری بوده که در ایران و قفقاز زندگی می‏‌کرده و یکی از بزرگ‌ترین نوع گربه‎سانان بوده که شباهت زیادی به ببر سیبری داشته است. آخرین ببر مازندران در ایران و در جایی دیده شده که اکنون پارک ملی گلستان است. مدت‏‌ها همه امیدوار بودند بتوانند نمونه‏‌هایی از این ببر را بیابند، اما سال ۱۳۵۰ بعد از جستجوهای فراوان، انقراض این حیوان رسما اعلام شد. دلایل اصلی انقراض این ببرها، کاهش زیستگاه‏های آن‌ها،  شکار، طعمه‏‌های مسموم و کاهش غذای آن‏هاست.

از آخرین تصاویر به‌جامانده از ببر مازندران

از ببر کاسپین تنها یک نقاشی رنگی و چند عکس و چند پوست به جا مانده؛ عکس‌ها و پوست‌ها نشان می‌دهند که رنگ ببر کاسپین از ببر بنگال روشن‌تر و تا اندازه‌ای نارنجی مایل به قرمز و نوارهای عرضی آن باریک‌تر و منظم‌تر و به تعداد بیشتر بوده‌ است. موهای بدن ببر کاسپین بلندتر و پُرپُشت تر از ببر بنگال و کوتاه‌تر از ببر سیبری و جثه آن بزرگ‌تر از ببر بنگال و کوچک‌تر از ببر سیبری بوده‌ است.

ایسنا- آزاده شمس

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha