• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95062113592
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

جابری‌انصاری: راه‌حل‌های منطقه‌ای نمی‌تواند جایگزین تعیین سرنوشت سوریه توسط ملت سوری باشد

جابری‌انصاری: راه‌حل‌های منطقه‌ای نمی‌تواند جایگزین تعیین سرنوشت سوریه توسط ملت سوری باشد

حسین جابری‌انصاری در خصوص توافق آمریکا و روسیه درباره آتش بس در سوریه با بیان‌ این‌که بحران سوریه دارای سه بعد سیاسی، امنیتی و انسانی است گفت: هرگونه توافق و راه‌حلی در ارتباط با بحران این کشور باید هر سه این جنبه‌ها را در نظر داشته باشد.

به گزارش ایسنا،  حسین جابری‌انصاری روز یک‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این‌که بحران سوریه مساله‌ امنیتی به معنای حضور و نقش‌آفرینی گسترده گروه‌های تروریستی است که امنیت منطقه و جهان را به هم زده بیان کرد: هر راه‌حلی بدون توجه به بعد امنیتی این بحران ابتر و ناقص است.

وی با اشاره به بحران سیاسی در سوریه گفت: مطالباتی از سوی بخش‌هایی از جامعه‌ سوریه برای تغییر وجود دارد بنابراین هر راه‌حلی باید این مساله را مورد توجه قرار دهد. در کنار این موضوعات فاجعه‌ انسانی است که در نتیجه این بحران ایجاد شده که راه‌حل‌هایی که در رابطه با این کشور مطرح می‌شود باید حتما به این مسائل توجه داشته باشد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی همواره معتقد بوده که بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد، بلکه باید از طریق راه‌حل سیاسی صلح‌آمیز این بحران خاتمه یابد  افزود: هرگونه راه‌حل و توافقی از سوی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی، نمی‌تواند جایگزین تعیین سرنوشت سوریه توسط ملت سوریه باشد و هرگونه توافقی باید مقدمه‌ساز و تسهیل‌کننده رویه به عنوان مساله‌ای که به بحران حاکم بر این کشور خاتمه می‌دهد، باشد.

وی ادامه داد: با مجموعه این نکات و ملاحظاتی که اعلام شد، جمهوری اسلامی از هرگونه آتش بس و طرح صلحی که به فاجعه انسانی جاری در سوریه خاتمه بدهد و آن را محدود کند و زمینه‌های حل سیاسی بحران را بر اساس مراجعه به آرای عمومی ملت سوریه برای تامین آینده مردم این کشور فراهم کند، استقبال می‌کنیم. البته اعلام نظر جزیی‌تر درباره‌ این توافق منوط به رایزنی با دوستان و  متحدان ما است.

این مقام وزارت امور خارجه در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینک‌ه ایران در جریان جزییات این توافق قرار داشته یا نه؟ اظهار کرد: این توافق‌ها یک‌باره و پنهانی انجام نشده است. در طول یک سال گذشته در مقاطعی روسیه نکات اصلی را در جریان گفت‌وگوها به ایران منتقل کرده است و البته از طرق دیگری هم اطلاعاتی به دست ما رسیده و این یک امر ناگهانی نبوده است.

جابری‌انصاری افزود: جمهوری اسلامی در این گفت‌وگوها مشارکتی نداشته و مسوولیت و تعهدی نیز در این راستا بر دوش ما نخواهد بود. اما ما از هرگونه توافقی که از سوی دولت و ملت سوریه پذیرفته شود و چارچوب‌ها و اصول کلی ابعاد فاجعه انسانی جاری در سوریه را کنترل و متوقف کند، استقبال می‌کنیم.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه هم‌چنین با بیان این‌که هیچ‌گونه تضمینی در ارتباط با طرح‌های صلح و توافقات وجود ندارد، گفت:‌ صحنه سوریه یک بحران پیچیده و چند لایه است و با مداخله بازیگران متعدد درون سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی است که منافع و برداشت‌های بازیگران در این بین نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. موفقیت راه‌حل سیاسی بحران سوریه به این مساله منوط است که مساله تروریسم را به عنوان یک اولویت اساسی مورد توجه قرار دهد و زمینه را برای مهار جریان‌ها و گروه‌های تروریستی فراهم کند.

وی ادامه داد: باید برای ملت سوریه امکان دریافت آراء آنان برای تعیین آینده کشورشان فراهم شود و باید در تجربه‌ عملی، همراهی بازیگران مختلف را نیز در این طرح ببینیم. ایران نیز از طرح‌هایی که زمینه کنترل فاجعه انسانی در سوریه را فراهم می‌کند و امکان رجوع به آرای ملت سوریه را در بر دارد، استقبال می‌کند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سالروز فاجعه منا اظهار کرد: فاجعه منا بی‌تردید یک فاجعه بزرگ انسانی بود که حداقل امری که از این فاجعه بزرگ استنباط می‌شود سوء مدیریت مفرط برگزارکنندگان این مراسم بود.

وی گفت: بدیهی‌ترین مسوولیت دولتی که برگزاری این مراسم را بر عهده دارد حفظ امنیت میهمانان مراسم حج است و این امر آن‌چنان بدیهی است که هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آن تردید کند اما متاسفانه آن‌چه اتفاق افتاد این بود که تا همین امروز که ایام سالگرد این فاجعه بزرگ است. دولت متکبر عربستان به عنوان میزبان مناسک حج نه فقط مسوولیت فاجعه را نپذیرفت بلکه حتی از یک عذرخواهی ساده از خانواده‌های قربانیان این فاجعه خودداری کرد.

جابری‌انصاری با بیان تاکید بر این‌که دولت جمهوری اسلامی از ابتدای حدوث این بحران مجموعه تلاش‌ها و اقداماتی را برای پیگیری این امر از طریق مجاری دیپلماتیک رایزنی با کشورهای مختلف اسلامی و موسسات حقوق بشری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی انجام داده است، گفت: تا قبل از اقدام دولت عربستان نسبت به قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران از طریق مجاری ارتباطی با این کشور مجموعه تلاش‌هایی را در خصوص پذیرفتن مسوولیت این فاجعه از سوی عربستان انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که فاجعه منا تنها فاجعه‌ای نیست که عاملان آن مسوولیتش را نپذیرفتند، بیان کرد: یک سال و نیم است که ملت مظلوم یمن در معرض بمباران  مستمر  نیروهای ائتلاف خودخوانده به رهبری عربستان سعودی هستند و هزاران یمنی قربانی این سیاست کینه‌جویانه عربستان شدند و بسیاری از زیرساخت‌های یمن هم از بین رفته است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: اما مناسبات موجود در ساختارهای قدرت بین‌المللی مبتنی بر حقوق و عدالت نیست، مابین موازین حقوقی بین‌المللی و موازین مبتنی بر عدالت با واقعیت‌های سیاست و قدرت متاسفانه همیشه فاصله و شکاف عمیق وجود داشته است.

جابری‌انصاری با تاکید بر این‌که دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خود را برای اثبات مسوولیت دولت میزبان حج انجام داده و به این تلاش‌ها با جدیت بیش‌تری نیز ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: تا وصول نتیجه و پذیرش مسوولیت فاجعه‌ای که در حج اتفاق افتاده این تلاش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما همه امکانات در اختیار ما نیست، محدودیت‌هایی در صحنه سیاسی وجود دارد ولی ما بر موضع حق خود پافشاری می‌کنیم و تردیدی به حق بودن این موضع نداریم و امیدواریم هرچه سریع‌تر امکان تحقق این امر فراهم شود و بدیهی‌ترین مسوولیت‌های دولت میزبان مناسک حج پذیرفته شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مطابق برخی گزارش‌های منتشر شده برخی از رسانه‌ها در طول یک دهه و نیم اخیر، ده‌ها هزار حاجی در مناسک حج در قالب فجایع متعددی که اتفاق افتاده است کشته شدند و دولت عربستان به دلیل این‌که خود را در موضع حاکمیتی و البته مالکیت سرزمین وحی می‌بیند هیچ‌گونه مسوولیتی در این راستا نپذیرفته است، در حالی که سرزمینی که مناسک حج در آن انجام می‌شود تحت مالکیت کسی نیست و متعلق به همه مسلمانان جهان است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه تاکید کرد: حرکت بر اساس ضوابط جدید قانونی و سیاسی در چارچوب مدیریت حج باید در اولویت کشورهای اسلامی و اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد و این بی‌ضابطه‌گی، احساس مالکیت و بی‌مسوولیتی خاتمه پیدا کند.

این مقام وزارت امور خارجه در خصوص تشکیل کمیته حقیقت‌یاب فاجعه منا اضافه کرد: یکی از اولویت‌های ما در ابتدای فاجعه منا رایزنی‌ها با کشورهای مختلف جهت شکل‌گیری یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای رسیدگی به این فاجعه بود، اما این امر صرفا متوقف بر شکل‌گیری این کمیته نیست. دولت عربستان در برابر شکل‌گیری هر گونه کمیته‌ای مقاومت می‌کند و با تکبر وصف‌ ناشدنی گویی که سرزمین وحی در چارچوب حق مالکیت اوست با موضوعات مواجه شده است.

وی با تاکید بر این‌که ما هم‌چنان بر پیگیری ایجاد یک کمیته تحقیق بین‌المللی در خصوص فاجعه منا ادامه خواهیم داد، گفت: پیگیری حقوقی، قانونی و قضایی این موضوع در دستور کارمان است و اگر امکان ایجاد کمیته بین‌المللی با مشارکت دولت‌ها و موسسات بین‌المللی فراهم نباشد کمیته تحقیق حقوقی مستقل ابعاد مختلف این فاجعه و اسناد این جنایتی که اتفاق افتاد را جمع‌آوری و به افکار عمومی ارایه خواهد کرد.

معاون ظریف ادامه داد: از هر دو مسیر پیگیری این امر در دستور کار وزارت امور خارجه و مجموعه نهادهای مرتبط با حج است.

وی با تاکید بر اینکه  ایران با هیچ ‌یک از دولت‌های منطقه سرجنگ ندارد، تصریح کرد: این عربستان است که خود را در مقام وصایت نسبت به دولت‌ها و ملت‌های منطقه تعریف و در ارتباط با کشورهای مختلف دستور العمل صادر می‌کند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه عربستان می‌خواهد عقربه‌های زمان را به عقب برگرداند، ادامه داد: منطقه و جهان اسلام دستخوش تحولات مختلفی در طول دو و سه دهه اخیر بوده است. ملت‌ها و دولت‌هایی در منطقه و جهان اسلام به دنبال در اختیار گرفتن مسئولیت‌ها و توانایی‌های خودشان هستند و عربستان در تمامی جبهه‌ها خود را در حال جنگ تعریف می‌کنند؛ البته جنگی عقیم و بدون نتیجه.

جابری انصاری ادامه داد: عربستان در جنگی که بر کشور یمن تحمیل کرده به هیچ نتیجه‌ای جز ویرانی نخواهد رسید و امکان تحمیل اراده سیاسی عربستان سعودی بر دولت یمن فراهم نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه جریان تروریستی که به شکل گسترده از عربستان سعودی مورد حمایت قرار می‌گیرد و از ایدئولوژی وهابیت آبشخور  و نیازهای فکری، انسانی و لجستیک خود را تامین می‌کند هزینه‌های زیادی را بر ملت‌ها و دولت‌های منطقه تحمیل کرده است، گفت: اما عربستان امکان تحمیل اراده سیاسی زور خود را در منطقه ندارد. آنچه عربستان سعودی انجام می‌دهد جنگ با دولت‌ها در ملت‌های منطقه و حمایت گسترده از جریان‌های تروریستی و پیگیری سیاست بازگشت به گذشته و مناسبات ملکوک الطوایفی و زورمدارانه و وصایت بر ملت‌های منطقه است.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها با هیچ دولتی سر جنگ و ستیز ندارد بلکه بالعکس معتقد به اتحاد و انسجام میان ملت‌های اسلامی در چارچوب منافع امت اسلامی در برابر دشمنان و تهدیداتی که در مقابل آنان است می‌باشد.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه هیچ یک از ملت‌های منطقه در برابر سیاست‌های زورمدارانه سعودی تسلیم نخواهد شد، گفت: این عربستان است که یا این سیاست‌ها را در مسیر نابود کردن همه توانایی‌های خودش پیش خواهد برد و هزینه‌های بیشتری بر رژیم سعودی و کل جهان تحمیل خواهد کرد و یا هرچه سریعتر به این سیاست‌های اشتباه خود خاتمه خواهد داد.

وی در خصوص کشور بحرین بیان کرد: دولت بحرین و اشغالگران سعودی که عملا اداره این کشور را بعد از اشغال و ورود نظامیان عربستان در اختیار خود گرفتند سیاست‌های اشتباهی را در این کشور دنبال می‌کنند که مبتنی بر اراده زورمدارانه آنان برخواسته‌های مشروع مردم می‌باشد. شیخ عیسی قاسم روحانی بزرگی است که در تمام دوران‌ها همواره مطالبات قانونی و مسالمت‌آمیزی را مطرح کرده و همواره با خشونت مبارزه کرده است و به دنبال تحقق مطالبات قانونی و اصلاح‌طلبانه  دولت بحرین بوده است.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه برخورد با شیخ عیسی قاسم با این سیاستی که از ایشان تعریف کردیم مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: امیدواریم دولت بحرین سیاست‌هایی را که به تشدید مشکلات بحرین منجر خواهد شد ادامه ندهد.

جابری انصاری تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران بدون اینکه قصد مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه را داشته باشد حمایت از خواسته‌های مشروع و قانونی توده‌های مردم و جریان‌های سیاسی اجتماعی آنان است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های مستمری با ترکیه در رابطه با مساله سوریه داشته است، گفت: ترکیه همسایه بزرگ و مهم ایران است  که مرزهای طولانی نیز با سوریه دارد و موضع ترکیه در تحولات سوریه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ایران و ترکیه دو دولت مهم اسلامی هستند و همواره بعد از انقلاب اسلامی همکاری‌های دو جانبه  و مختلفی با یکدیگر داشتند، خاطرنشان کرد:  در ارتباط با سوریه رویکردها و تفسیر دو کشور با یکدیگر تفاوت‌های واضح و آشکاری داشته است. اما سیاست ما افزایش زمینه‌های هم‌افزایی میان ایران و ترکیه در زمینه حل بحران سوریه بوده است. اما متاسفانه روند تحولات و حوادث طوری بود که کمتر امکان بروز پیدا کردن این سیاست را فراهم کرده است.

جابری انصاری عنوان کرد: از زمانی که موضع جمهوری اسلامی ایران درباره عدم حل نظامی بحران سوریه بر همگان آشکار شده است زمینه‌های حرکت‌ بازیگران مختلف منطقه جهت حل بحران سوریه بیش از پیش فراهم  خواهد شد و ما امیدواریم امکان مفاهمه بیشتر میان بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای در این راستا بیشتر شود.

وی در خصوص سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده ایران در لبنان، تصریح کرد:  تا هنگامی که مفقود شدگان در هر حادثه‌ای یا زنده و یا در صورتی که زنده نباشد بقایای آنان به دولت و یا خانواده‌هایشان تحویل داده نشود اصل بر این است که آنان زنده هستند.

معاون عربی و آفریقا وزارت امور خارجه ادامه داد: بسیار شفاف و آشکار است که این چهار ایرانی در منطقه تحت سیطره رژیم صهیونیستی در لبنان دستگیر شدند و به دلیل این که این منطقه در لبنان تحت اشغال رژیم صهیونیستی بوده  مسئولیت این پرونده بر عهده این رژیم است و جمهوری اسلامی ایران در رایزنی با مراجع بین‌المللی و بازیگران مختلف همواره تلاش کرده این پرونده را رمزگشایی کند.

جابری انصاری درباره FATF اظهار کرد: این موضوع از چارچوب نشست امروز خارج است، اما از جنبه تروریسم مربوط است، این موضوع که آیا پذیرفته می‌شود یا خیر در چارچوب تقسیم کار و وظایف قوه مجریه، مقننه و سایر نهادهای مرتبط با تصمیم‌گیری در حوزه مسایل سیاسی و امنیتی مهم کشور است. لذا دولت تابع مراجع قانونی کشور است  و در چارچوب وظایف قانونی به بخشی از مسئولیت خود عمل می‌کند.

 وی گفت: در ارتباط با مساله تروریسم سیاست جمهوری اسلامی ایران روشن است. دو منشا اساسی برای تروریسم در منطقه و جهان وجود دارد یک منشا قدیمی در اثر اشغال فلسطین  از سوی رژیم صهیونیستی که با شکل‌گیری موجودیت صهیونیسم به وجود آمد؛ دولتی که مبتنی بر اشغال سرزمین‌های دیگر،‌ اخراج از سرزمین  و سیاست آن مبتنی بر کشتار و ترور نسبت به توده مردم و نخبگان فلسطینی در طول ده‌ها سال گذشته بود، شکل گرفت. 

وی ادامه داد: در این زمینه تعداد زیادی از مردم فلسطین در درون این کشور آواره شدند و تعداد بسیاری از این کشور در خارج از مرزهای فلسطینی آواره شدند. همچنین یک مقاومت مشروع مطابق موازین بین‌المللی و انسانی در برابر تروریسم شکل گرفته است. سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه آشکار است.

جابری انصاری منشا دوم تروریسم در منطقه را طی سالهای اخیر جریان‌های خشونت‌طلب و افراطی دانست و افزود: این جریان‌ها هزینه‌های بسیاری را  بر دولت‌های منطقه تحمیل کردند و البته برخی از قدرت‌ها در سطح بین‌المللی همان گونه که از رژیم صهیونیستی حمایت کردند از این جریان نیز پشتیبانی  کردند.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران تحت‌الشعاع هیچ موافقت‌نامه و توافق و امری قرار نمی‌گیرد. لذا سیاست جمهوری اسلامی ایران شفاف‌،‌ روشن و مبتنی بر عدالت و موازین حقوقی بین‌المللی و قانونی است و در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha