• شنبه / ۲۴ مهر ۱۳۹۵ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95072413154
  • خبرنگار : 90089

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد

از واکاوی استدلال دولت برای ندادن لایحه برنامه ششم به مجلس تا نامه‌نگاری لاریجانی با رهبری

از واکاوی استدلال دولت برای ندادن لایحه برنامه ششم  به مجلس تا نامه‌نگاری لاریجانی با رهبری

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور در ایسنا و گفت‌وگو با خبرنگاران این خبرگزاری به تشریح دلایل نامه‌نگاری لاریجانی به مقام معظم رهبری درباره برنامه ششم توسعه و دلایل مقاومت دولت در این باره پرداخت.

وی همچنین انعقاد قرارداد بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) و خودروسازان ایرانی از جمله سایپا و ایران‌خودرو با شرکت‌های رنو و پژو را به تابیدن بارقه‌های امید در دوران پسابرجام در بخش  صنعت،‌ معدن و تجارت توصیف کرد و در عین حال هشدار داد: آباد کردن چیزی که  ظرف مدت یک ساعت خراب می شود، بسیار زمان‌بر است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس که موسس انجمن علمی صنایع رنگ ایران هم است اعتقاد دارد که در حوزه قطعات پلیمری و مواد مربوط به پلیمر، لاستیک، پلاستیک، رزین و چسب از دانش فنی و ظرفیتی برخورداریم که می‌توانیم به عنوان داشته و آورده طرف ایرانی در قرارداد ایران و فرانسه از این ظرفیت‌ها استفاده داشته باشیم.

آباد کردن خرابی‌ها بسیار زمان‌بر است

سعید باستانی در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا در ارزیابی از وضعیت صنعت کشور در دوران پسابرجام، گفت: در حوزه صنایع یک نکته واضحی وجود دارد و آن اینکه آباد کردن چیزی که  ظرف مدت یک ساعت خراب می شود، بسیار زمان‌بر است. احیای صنایع کشور در شرایط رکودی فعلی، زمان‌بر است اما پس از برجام جرقه‌ها و بارقه‌های امید در جذب سرمایه‌های خارجی و ورود برندهای خارجی به بازار کشور ایجاد شده است.

تحریم‌های داخلی مکمل  تحریم‌های غرب است

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تحریم‌های داخلی را مکمل  تحریم‌های غرب دانست، گفت: ارتباط به شدت ضعیف نظام بانکی با صنایع کشور اصلی‌ترین عنصر تاثیرگذار در رکود این بخش است که موجب فلج شدن تولید و صنعت کشور شده است البته مشکلاتی چون محدودیت شدید در نقل و انتقال دلار و انتقال فناوری و فشارهای مالیاتی مزید بر علت است.

قرارداد ایدرو روحی است که در کالبد صنعت خودروسازی دمیده شده است

وی انعقاد قرارداد ایدرو،  ایران‌خودرو و سایپا با شرکت‌های پژو و رنو را به دمیده شدن روح امید در کالبد نیمه جان صنعت خودروسازی کشور توصیف کرد و اظهار کرد: اگرچه ممکن است این قراردادها مشکلات کوچکی داشته باشند اما جهت‌گیری و پیام اصلی این قراردادها خروج صنعت خودرویی کشور از رکود است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه طرح‌های هفت گانه را در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رونق تولید پیگیری می‌کنم، گفت: بخشی از طرح‌های هفت‌گانه خوب اجرا نشده و انتقاداتی به کیفیت و شیوه کار وجود دارد. احیای مجدد صنایع کشور نیازمند تلاش همگانی مدیران سیاسی،  اقتصادی و صنعتی کشور و تبدیل این تلاش به گفتمان ملی است که البته در این حوزه نقطه ضعف‌هایی را به وضوح در عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌بینم.

شیوه وزارت صنعت برای خروج از رکود «کم اثر» است

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شیوه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج از رکود را «اقدام کم اثر» دانست و افزود: مدیران این وزارتخانه در طرح رونق تولید و احیای صنعتی صرفا به توانایی وزارتخانه بسنده کرده‌اند در حالی که تحقق این هدف امکان‌پذیر نیست. تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی پیش‌بینی شده برای رشد صنعت کشور، مبلغ کوچکی است اما همین مبلغ ناچیز نیز در پیچ و خم قوانین دست و پاگیر بانک‌ها به مشکل بر خورده است.

بانک‌ها برای پرداخت 16 هزار میلیارد تومان توجیه شوند

باستانی متذکر شد: قبل از اینکه 16 هزار میلیارد تومان به تصویب می‌رسید باید نظام بانکی توجیه می‌شد. وقتی تولیدکننده دو بار به درِ بسته بانک‌ها بخورد احساس بدی که قبلا بارها تجربه کرده برایش تکرار می‌شود. مدیران بانکی و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت  هنوز نتوانسته‌اند این مسئله را اصلاح کنند. هنوز بستر مناسب برای انتقال فناوری به کشور وجود ندارد. قراردادهای رنو و پژو و قرارداد پتروشیمی‌ها شاهد این مدعاست.

در صنعت پتروشیمی یک فناوری بیش از 10 بار خریداری شد!

وی خریداری شدن یک فناوری را برای حداقل 10 مورد انتقاد قرار داد و افزود: بیش از 10 بار یک فناوری را برای صنعت پتروشیمی خریداری کرده‌ایم. برای ساخت واحدهای پتروشیمی پلی‌الفین به صورت مجزا هر بار از لهستان، چین، آلمان و ژاپن خرید شده است بی‌آنکه فناوری این خریدها به داخل منتقل شود.

70 هزار عضو هیات علمی نقشی در بخش صنعت ندارند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اظهار تاسف از اینکه ظرفیت، بستر و ساختار انتقال فناوری در صنایع داخلی وجود ندارد، گفت: توجه به این سه عنصر اصلی  صنعت را پایدار و متوازن می‌کند. با وجودی که 70 هزار عضو هیات علمی داریم اما از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه صنعت به صورت یکپارچه و منسجم استفاده نمی‌شود. این عدد، عدد بسیار بالایی است. اگر این عدد به اضافه دانشجویان تحصیلات تکمیلی  شود مشخص می‌شود که ظرفیت عظیم و توانمندی در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی داریم که به دلیل فقدان ساختار تشکیلاتی منسجم عملا از آنها در حوزه صنعت و معدن هیچ استفاده‌ای نشده است.

به خروج صنعت از رکود امیدی نیست مگر ...

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس تاکید کرد: تا وقتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت خودش به تنهایی بخواهد مشکلات این حوزه را حل کند قطع به یقین موفق نخواهد شد تاثیر لازم را در این حوزه داشته باشد. بارها اعلام کرده‌ام تا پارامترهای موثر در حوزه صنعت، معدن و تجارت در برنامه‌ریزی‌های متولیان اقتصادی عملیاتی نشود، نمی‌توان نسبت به خروج صنعت از رکود امید داشت.

باستانی در بخش دیگری از سخنانش با تبیین نقش دیپلماسی اقتصادی در فراهم شدن بستر تبادلات پایدار اقتصادی، گفت: در حوزه تجارت و بازرگانی خارجی در تمام کشورهای دنیا حوزه تعریف شده‌ای برای دیپلماسی اقتصادی وجود دارد که در این حوزه، دیپلماسی صنعتی هم وجود دارد. اما ما چه می‌کنیم؟ وزیر خارجه کشورمان یا سفیران‌مان در هر کشوری یک تیم اقتصادی به همراه خود دارند. این تیم جز یک لینک موقت، کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد و مشخص نیست چه بهره‌برداری شخصی و منطقه‌ای از این مسئله می‌شود. به نظر می‌رسد بهره‌برداری ملی از این مسئله شود.

پیوستگی دیپلماسی اقتصادی با سیاست، اقتصاد و بنیه دفاعی

وی اضلاع موثر در دیپلماسی اقتصادی بین‌المللی را مشتمل بر سیاست، اقتصاد و بنیه دفاعی دانست و تصریح کرد: در دیپلماسی اقتصادی کشورهای جهان ارتباطات اقتصادی – بین‌المللی حتما تمام جوانب از جمله توان دفاعی و اقتصادی که لازمه دیپلماسی است، سنجیده شده و ملاک قرار می‌گیرد ولی متاسفانه در ایران اضلاع این مثلث را کنار هم نداریم.

کمتر از یک سال 18 میلیارد دلار مبادلات ارزی را به ترکیه سرازیر کردیم

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در قالب مثالی منظورش را اینطور توضیح داد: وقتی روابط اقتصادی و سیاسی امارات متحده عربی با ایران دچار مشکل شد، حجم بازرگانی کشورمان به سمت ترکیه و ارمنستان هدایت شد. ظرف مدت کمتر از یک سال و نیم حجم مبادلات ارزی ایران و ترکیه به 18 میلیارد دلار افزایش یافت و وزارت بازرگانی وقت این مسئله را به عنوان یک افتخار در کارنامه خودش ثبت کرد در حالی که  در پیمان‌های دفاعی و نظامی و مناسبات سیاسی با ترکیه اختلاف نظر داریم و البته اختلافات در اظهار نظرهای مقامات ترک کاملا مشهود است.  

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس ادامه داد: ساختار و سازمان ماتریسی که لازم است در حوزه‌های مختلف اقتصادی، دفاعی و سیاسی داشته باشیم، بسیار نایاب و ناپایدار  است. اگر در ترکیه یک اتفاق پیش‌بینی نشده بیفتد حتما باز شال و کلاه خواهیم کرد و به کشور دیگری می‌رویم و اصلا توجهی به هدر رفتن زحمات فراوان  کشیده شده نمی‌شود. به دلیل تصمیم‌گیری شورای همکاری خلیج‌فارس  تبادلات اقتصادی ایران با امارات به راحتی از هم پاشید و بازرگانان و سرمایه‌گذاران ایرانی متضرر اصلی این غائله بودند.

باستانی متذکر شد: تا زمانی که همه پارامترهای موثر بر حوزه صنعت، معدن و تجارت را نگاه نکنیم و برای آن برنامه نداشته باشیم، حتی تحقق اهداف 1404 هم در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند.

دلایل نامه‌نگاری لاریجانی به رهبری

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامه رییس مجلس به مقام معظم رهبری و مطرح کردن ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه و درخواست تعیین تکلیف در این باره، گفت: از زمان دولت گذشته اختلاف نظری بین رییس این دولت و رییس مجلس شورای اسلامی به وجود آمد که از نظر قانونی سخن رییس‌جمهور قبل درست بود. وی می‌گفت برنامه توسعه باید توسط دولت نوشته شود البته احکام دائمی برنامه ششم توسعه در قالب لایحه‌ای جداگانه به تصویب مجلس رسید اما خبری از لایحه برنامه ششم توسعه نیست و نامه لاریجانی به مقام معظم رهبری به نوعی درصدد حل این مسئله است.

احتمال افزایش مواد لایحه احکام برنامه ششم به 400 ماده در مجلس

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد:  لایحه احکام برنامه ششم با 35 ماده  به مجلس آمده است ما در مجلس 1000 پیشنهاد توسط کمیسیون‌ها و نمایندگان مطرح شده است که این نشان می‌دهد یک جای کار ایراد دارد و این در حالی است که دولت  لایحه برنامه ششم توسعه را هم نوشته است و حالا لاریجانی با نوشتن نامه به رهبری و اعلام این مطلب به ایشان به سمتی رفته  که یا این برنامه به مجلس آورده شود یا مجلس اجازه داشته باشد موارد لایحه احکام برنامه ششم توسعه را از 35 ماده مثلا به 400 ماده افزایش دهد.

مقاومت دولت عامل نامه‌نگاری لاریجانی با رهبری

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس مدعی شد: اما نظر دولت این است که برنامه مال رییس‌جمهور است و خودش باید برنامه را اجرا کند. مقاومت دولت برای ارسال لایحه به مجلس موجب نوشته شدن نامه لاریجانی به رهبری شد.

دولت برنامه ششم توسعه را نوشته اما به مجلس نمی‌دهد

باستانی با بیان اینکه بخش‌هایی از لایحه برنامه ششم توسعه مطالعه کرده‌ام، گفت: برنامه‌های خوبی نوشته شده است.  لایحه برنامه، لایحه جامعی است اما مشکل اصلی این برنامه نیز بخشی‌نگری است به بیان روشن‌تر برای رسیدن به اهداف کمی و کیفی لایحه، برنامه مشخصی وجود ندارد. راهبردهای اجرایی و عملیاتی این لایحه قابلیت اجرایی ندارد چون حوزه‌ها را بخشی تعریف کرده‌اند. این برنامه با اهداف کمی و کیفی مطابقت ندارد و راهبردهای اجرایی و عملیاتی این لایحه قابلیت اجرایی شدن ندارد. به طور مثال در بخش کشاورزی میزان سطح زیر کشت مکانیزه طی سال‌های برنامه باید افزایش یابد اما منبع مالی آن مشخص نیست و تا مادامی که منبع پایداری برای این کار پیش‌بینی نشود، سطح زیر کشت مکانیزه نیز افزایش  نخواهد یافت.

وی چشم‌انداز بخش صنعت، معدن و تجارت در لایحه برنامه ششم توسعه را چشم‌انداز قابل قبولی ندانست و افزود: برنامه پنجم توسعه حدود 35 درصد اجرایی شد و حالا راه کارهای میانی برای اجرایی شدن برنامه ششم توسعه نیز دچار ضعف است. در لایحه مذکور هیچ ضمانتی برای بهره‌برداری از منابع معدنی به دلیل فقدان مانع مالی پایدار وجود ندارد.

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای اجرا نشدن اهداف برنامه‌های میان مدت و توسعه‌ای همواره توجیه وجود دارد. برنامه‌ای که برای اجرا به منابع غیرقابل اتکاء وابسته است، با نبودش فرقی ندارد.

وی با اشاره به نقش موثر مرکز پژوهش‌های مجلس در تصویب قوانین کارآمد، گفت: این مرکز می‌تواند با بررسی لوایح دولت، قبل از آغاز رسیدگی در مجلس به آشکارتر شدن زوایای پنهان این لوایح کمک کند. همه مدیران باید به صورت متحد به برنامه‌های پنج ساله اعتقادی داشته باشند تا مشکلات سر راه برنامه برداشته شود و به اجرای با کیفیت آن کمک کنند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به قرارداد ایدرو، ایران‌خودرو و سایپا با رنوی فرانسه، گفت: یکی از سوالات کمیسیون از وزیر صنعت، معدن و تجارت  این است که اگر قرارداد ایران با فرانسه به هر دلیل بهم بخورد تکلیف ایران چه می‌شود؟ چه تمهیداتی برای پیش‌گیری از ضرر و زیان مجدد اندیشده شده است؟

بررسی قرارداد ایدرو، ایران‌خودرو و سایپا با رنو و پژو توسط مجلس

باستانی از نامه‌نگاری کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی قراردادهای ایران با رنو خبر داد و افزود: برای اطمینان از انتقال فناوری، واکنش ایران به تحریم‌های احتمالی غرب، وضعیت تولید داخلی، میزان صادرات محصول و درصد سرمایه‌گذاری دو طرف از وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایران‌خودرو و سایپا خواسته‌ایم درباره قرارداد با پژو و رنو رفع ابهام کنند.

رییس‌جمهور از ارسال لایحه برنامه به مجلس ضرر نمی‌کند

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید براینکه دولت و رییس‌جمهور از ارسال لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس ضرر نخواهند کرد، گفت: برنامه‌ای نوشته شده است که ممکن است دکتر روحانی دوره بعد رییس‌جمهور نباشد. شاکله حاکمیتی باید روی لایحه برنامه نظر بدهد تا اجرایی آن با فرض رییس‌جمهور نبودن دکتر روحانی در دوره بعد به سرانجام برسد.

مجلس مجوز افزایش مواد لایحه احکام برنامه ششم را از رهبری گرفت

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس دلیل رد لایحه احکام برنامه ششم توسعه توسط شورای نگهبان را افزایش مواد لایحه توسط مجلس برشمرد و اظهار کرد: مجلس به صورت ضمنی از رهبری این مجوز را گرفت که اگر دولت سر حرف خودش بایستد و لایحه برنامه را به مجلس نیاورد، مجلس اجازه داشته باشد لایحه را دچار تغییرات بیشتری کند که این ممکن است 35 ماده فعلی را به 400 ماده افزایش دهد.

در حوزه پلیمر و رنگ خودرو خودکفا هستیم

باستانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که در حوزه تولید رنگ‌های خودرویی  در چه شرایطی به سر می‌بریم، گفت: در حوزه قطعات پلیمری و مواد مربوط به پلیمر، لاستیک، پلاستیک، رزین و چسب از دانش فنی خوبی برخورداریم. این را به طور قطع می‌گویم از فناوری پیشرفته‌ای در حوزه‌های مذکور جهت پشتیبانی از صنعت خودروسازی کشور برخورداریم و  بیشترین مشارکت در تولید داخلی از همین حوزه است. ممکن است واردات گیربکس اتوماتیک یا بردهای الکترونیک خاص در صنعت خودروسازی داشته باشیم اما در تولید مواد اولیه و فناوری تولید رنگ و پلیمرهای رنگی در صنعت خودرویی کشور خودکفا هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در قراردادهای ایدرو، سایپا و ایران‌خودرو با رنو و سایپا، صنعت پلیمر و رنگ  از ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند به عنوان داشته و آورده طرف ایرانی مطرح باشد.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: هادی فرهنگ زاد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha