• چهارشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 95090301888
  • خبرنگار : 90089

یوسفیان پیشنهاد داد

مجلس قانون مدنی را الگوی قانون‌نویسی کند

مجلس قانون مدنی را الگوی قانون‌نویسی کند

نماینده مردم آمل در مجلس در پیشنهادی خواستار الگو قرار دادن قانون مدنی توسط مجلس شورای اسلامی برای نوشتن قوانین جامع و مانع به نحوی که نیاز به تدوین آیین‌نامه نباشد، شد.

به گزارش ایسنا، عزت‌الله یوسفیان ملا در نطق میان دستور امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی که پس از سخنرانی رییس‌جمهور اسلوونی در صحن علنی مطرح شد، گفت: امیدوارم کشورمان در تعامل با جهان به جایی برسد که هر هفته یک رییس‌جمهور پشت تریبون مجلس شورای اسلامی سخنرانی کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، جامعیت و مانعیت قوانین را از شروط قوانین خوب دانست و اظهار تاسف کرد: هیچ یک از قوانین مصوب جامع و مانع نیست حتی قوه مقننه با سپردن نوشتن آیین‌نامه قوانین به دولت، خود قوانین خود را از جامعیت و مانعیت می‌اندازد. قانون مدنی بیش از 70 سال است که دوام دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جمعی از کارشناسان به اتفاق شهید دکتر بهشتی این قانون را با 1055 ماده  تدوین کردند و هیچ کارشناس حقوقی هم نتوانست حتی یک خلاف شرع از این قانون استخراج کند. همان موقع شهید دکتر بهشتی وصیت کرد «این قوانین را حفظ کنیم».

رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با طرح این پرسش که چرا قانون مدنی بیش از 70 سال است دوام آورد و همچنان قابل اجراست، گفت: اصلی‌ترین علت دوام این قانون این بود که نوشتن آیین‌نامه اجرایی آن به قوای مجریه یا قضاییه سپرده نشد. نمایندگان مجلس در آن دوره به خود زحمت دادند و هر آنچه که لازم بود در این قانون پیش‌بینی کردند و این در حالی است که در مهمترین قانون کشور که قانون برنامه توسعه است بین 30 تا 50 درصد آیین‌نامه‌های اجرایی اصلا نوشته نمی‌شود. ایراد کار ابتدا در مجلس است و نمایندگان باید آن را برطرف کنند.

وی قوه مقننه را در بهبود شرایط اقتصادی و شغلی جوانان و خانواده‌ها موثر دانست و افزود: طی 30 سال خدمت در قوه قضاییه و 12 سال خدمت در مجلس شورای اسلامی همواره بر این عقیده بودم که مجلس دهم وارد بازی قوانین و مقررات نمی‌شود و حتما دو سه ماه ابتدای کار را صرف شناسایی آسیب‌های شغلی و ارائه راه‌کارهای برون رفت از چالش‌های شغلی می‌کند و به مردم می‌گوید که چه کنند اما شاهدیم که به جز وعده و وعید و مصاحبه هیچ اقدام دیگری انجام نداده است.

یوسفیان در پیشنهادی از نمایندگان زن مجلس درخواست کرد با سرکشی به دادگاه‌های خانواده از نزدیک در جریان چالش‌های جامعه زنان قرار بگیرند  و سپس افزود: از بانوان محترم و فهیم مجلس خواهش می‌کنم در دادگاه‌های خانواده و مراکزی که زنان حضور دارند، حاضر شوند و ببینند زنان چه وضعیتی دارند و وضعیت آنها را ببینند. بنده حدود 30 سال در قوه قضاییه کار کردم، بچه های طلاق به مراتب بهتر از بچه های ازدواج های مجدد تربیت می شوند. این موضوعات را سال‌ها بررسی کرده ام، باید فکر اساسی برای آنها شود.

نماینده مردم آمل در مجلس در ادامه به مسائل فقر در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: آمار پیوند اعضا و فروش کلیه را ببینید، در همه دنیا پیوند گیرنده در نوبت است اما با کمال تأسف در کشور ما فروشنده در نوبت است یعنی آنقدر تعداد فروشنده های کلیه زیاد شده که نیاز به نوبت دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه همان‌هایی که بیشتر از مفاسد اقتصادی دم می زنند و شعار می دهند خودشان بیشتر مشکل دارند، گفت: دولتی که تنفیذ رهبری را داشته و رأی مردم را دارد باید مورد حمایت قرار گیرد که اگر حمایت نشود راه را اشتباه رفته‌ایم، حمایت هم این نیست که ایرادات را نبینیم و نگوییم.

یوسفیان با انتقاد از معاون اول رییس‌جمهور، اظهار کرد: با کمال تأسف بسیاری از بزرگان دولت وقتی از این سمت میز  به آن سمت میز می‌روند، منتقد می شوند ولی وقتی پشت میز کار هستند، انتقادناپذیر هستند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha