• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 95092917623
  • منبع : مطبوعات

این شبکۀ خانگی، راه قاچاق فیلم را می‌بندد

این شبکۀ خانگی، راه قاچاق فیلم را می‌بندد

راه‌اندازی شبکه VOD یا در واقع «شبکه تعاملی سینمای خانگی» می‌تواند تا حد زیادی جلوی دانلود غیرمجاز و قاچاق فیلم و سریال‌ها را بگیرد. کمال تبریزی هم می‌گوید که این شبکه، قابلیت بسیار خوبی است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «شرق» آورده است: «با راه‌اندازی «وی‌اودی» بسیاری از نگرانی‌های جوانان خوش‌ذوق مستندساز و تولیدکنندگان فیلم‌های کوتاه و انیمیشن برطرف خواهد شد. این انقلابی در خدمات‌رسانی به سینما و تصویر در کشور است». اینها بخشی از صحبت‌های حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، درباره مزایای گسترده‌شدن وی‌او‌دی (VOD) در کشور است؛ اتفاقی که قطعاً می‌تواند از آسیب‌های قاچاق محصولات فرهنگی کم و دسترسی مردم را تسهیل کند.

سال‌هاست قاچاق فیلم‌ها و سریال‌ها، امنیت شغلی بسیاری از اهالی هنر را برهم‌زده است. در این سال‌ها فقط از طریق فرهنگ‌سازی و اتفاقاتی از این‌دست سعی شد مخاطبان را از تأثیر مخرب قاچاق فیلم و سریال‌ها آگاه و سعی کرد تا حد ممکن از این طریق میزان قاچاق محصولات فرهنگی را کمتر کرد، اما هنوز هم آن‌طور که باید و شاید جلوگیری از این قاچاق محصولات فرهنگی اتفاق نیفتاده است. هرچند پیگیری مبارزه با قاچاق کالا که روزبه‌روز دامنه گسترده‌تری پیدا می‌کند نیازمند راهکارهای عملی‌تری است، اما مصطفی ابطحی، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری و رئیس ستاد صیانت از محصولات سینمایی و سمعی و بصری، معتقد است روند مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی و هنری شکل گسترده‌تری پیدا کرده است در مدت‌زمانی کوتاه ٢,٥ میلیون نسخه دی‌وی‌دی غیرمجاز کشف و با دارندگان آنها برخورد و احکام مجازات برای آنها در نظر گرفته شده است.

ابطحی می‌گوید در عرصه میدانی به‌نوعی محیط برای قاچاقچیان ناامن شده است، اما در عرصه فضای مجازی فقط یک نهاد مسئول مبارزه با قاچاقچیان نیست و نیازمند هماهنگی بین‌دستگاهی و بین‌وزارتخانه‌ای است. گسترده‌شدن سیستم وی‌او‌دی نیز از دیگر اقداماتی است که به نظر می‌رسد تا حد زیادی می‌تواند مانع از قاچاق کالاهای فرهنگی باشد؛ اتفاقی که طبعاً نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت و نهادهای صنفی مربوطه است تا بتوان هرچه سریع‌تر شکل اجرائی مناسب‌تری به آن داد و در مدت‌زمان بسیار کم جایش را به سی‌دی‌ و دی‌وی‌دی‌های مرسوم فیلم‌ها وسریال‌ها بدهد.

اما تهیه‌کننده و کارگردانان سینمای ایران از جمله کسانی هستند که در چند سال گذشته، بیشترین ضررهای حاصل از قاچاق کالا را متحمل شده‌اند؛ از قاچاق فیلم‌هایی که در سینماها در حال اکران بودند و دست‌به‌دست چرخید و فیلم حتی نتوانست هزینه‌های ساختش را جبران کند، گرفته تا سریال‌هایی که در شبکه نمایش خانگی با هزینه‌های بالا ساخته و با حجم انبوهی از دانلودهای غیرقانونی و قاچاق مواجه شد.

کمال تبریزی، کارگردان صاحب‌نام سینمای ایران، از جمله کارگردان‌هایی است که ضررهایی از جانب قاچاق فیلمش «مارمولک» متوجه شد. با او صحبت کوتاهی درباره گسترده‌شدن سیستم وی‌او‌دی در کشور و چگونگی مبارزه با قاچاق کالاهای فرهنگی در کشور داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

مدت‌هاست صحبت از گسترده‌شدن سیستم وی‌او‌دی در کشور مطرح است؛ اتفاقی که به‌نظر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران تا حد زیادی از مشکلاتی که گریبانگیر قاچاق محصولات شبکه نمایش خانگی یا فیلم‌ها شده است را کم می‌کند. نگاه شما نسبت به گسترده‌شدن این سیستم چیست؟

قطعا همین‌طور است. اگر در مرحله نمایش سینمایی تهیه‌کننده یا صاحب مادی فیلم بتواند محصولش را از گزند کپی‌برداری و توزیع قاچاق حفظ کند، خواهد توانست بعد از نمایش عمومی با قراردادن اختصاصی فیلم در شبکه vod از پخش غیرقانونی آن در حوزه‌های دیگر جلوگیری کند؛ البته باید امیدوار بود vod در ایران از نوع واقعی و غیرقابل کپی و تکثیر باشد که در غیراین‌صورت آفتابه خرج لحیم خواهد شد!

به نظر شما مهم‌ترین مزیت آن چیست؟

قابلیت بسیار خوبی است و از مهم‌ترین مزیت‌های آن عدم امکان تکثیر و دانلود است ضمن اینکه بیننده قادر خواهد بود از میان برنامه‌های شبکه انتخاب کند و این مهم‌ترین و عادلانه‌ترین رفتار با مخاطب است و برخلاف تلویزیون نخواهد توانست او را وادار به دیدن برنامه‌هایی که دوست‌شان ندارد، کند؛ مزیت مهمی که احترام به نظر و عقیده دیگران را ترویج خواهد کرد! چیزی که این‌روزها جامعه به‌شدت نیازمند آن است.

به نظر شما راه‌حل‌هایی که تا امروز به منظور جلوگيري از قاچاق فیلم صورت گرفته است، نتیجه‌بخش بوده؟

به‌هرحال تا حدودی برای مبارزه با قاچاق فیلم روش‌های نسبتا مؤثر به کار گرفته شده اما واقعیت این است جلوگیری از قاچاق هرچیزی نیازمند عوامل مختلف است که مهم‌ترین آن ایجاد رفاه نسبی و برخورداری اقشار اجتماعی از یک حداقل برخورداری مالی قابل قبول است. مادامی که فقر گریبان جامعه را گرفته باشد و ثروت نامشروع در اختیار افراد معدود تجمیع شود، در بر همین پاشنه خواهد چرخید و مبارزه با قاچاق شکل صوری و ظاهری و مسکن‌وار به خود خواهد گرفت. فقر و نیازمندی و پیرو آن ضعف فرهنگی از دری وارد می‌شود که نیکی و اخلاق و دین از همان در خارج خواهد شد.

زمانی گفته می‌شد در زمینه جلوگیری از قاچاق فیلم باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد، با همه اینها باز هم شاهد روند قاچاق فیلم‌ها در کشور هستیم.

به نظر من، هیچ راهی بهتر از آگاهی و فرهنگ‌سازی نیست! اگر شعور و وجدان جمعی به چیزی ایمان پیدا کند هرگز آن را زیر پا نخواهد گذاشت؛ بنابراین شاید به جرأت بتوان گفت راه اصلی مبارزه با معضلات این‌چنینی ایجاد رفاه نسبی اجتماعی و مبارزه با فساد و اختلاسی است که کمر جامعه را شکسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۹-۲۹ ۱۰:۳۹

نمیدونم چرا همه فکر میکنن قانون کپی رایت فقط واسه ما ایرانی هاست؟