• چهارشنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95102918572

مشاور ترامپ: «بخشی» از ناتو ناکارآمد است/ انگلیس در اول صف مبادلات اقتصادی با آمریکاست

مشاور ترامپ: «بخشی» از ناتو ناکارآمد است/ انگلیس در اول صف مبادلات اقتصادی با آمریکاست

یکی از مشاوران ارشد رییس جمهور منتخب آمریکا می‌گوید، تمام ناتو ناکارآمد نیست و سخنان ترامپ به این معنی نیست که این نهاد باید منحل شود و به تاریخ بپیوندد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش از این در روز دوشنبه فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان خاطرنشان کرده بود که اظهارنظرات دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب آمریکا که قرار است روز جمعه به صورت رسمی سوگند یاد کند و به کاخ سفید برود، موجب نگرانی ائتلاف 28 عضو اتحادیه اروپا شده است.

با این حال آنتونی اسکاراموچی، مدیر مالی که به عنوان مشاور ترامپ به کارمندان کاخ سفید ترامپ پیوسته است، طی سخنرانی خود در نشست جهانی اقتصاد در این باره توضیح داد: ناتو کارآمد است اما مسائلی وجود دارد که باید تغییر کند و این همان بخش‌هایی است که ترامپ از آنها به عنوان ناکارآمد یاد کرده است.

ناتو از دهه 1950 به عنوان زیربنای دفاعی غرب اروپا ایجاد شده و فعالیت‌های خود را در دوران پس از جنگ سرد تا محدوده مرزهای روسیه گسترش داده است.

اسکاراموچی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: ما باید در مورد تغییرات در توافق ناتو مجددا فکر کنیم تا بتوانیم با صده‌های 21 و 22 و مسائل این قرن‌ها مواجه شویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اکنون تمام تلاش‌ها باید برای یافتن زمینه مشترک با روسیه متمرکز باشد: ما باید توجه خود را از مقابله با کمونیسم بکاهیم و در عوض برای مقابله با اسلام افراطی متحد شویم.

این مشاور ترامپ همچنین عنوان کرد: اظهارات رییس جمهور منتخب آمریکا درباره کشورهایی که باید سهم خود را در ناتو بپردازند، نشان‌دهنده پیشینه وی به عنوان یک تاجر است و در حقیقت نیز صحت دارد.

اسکاراموچی همچنین بر ضرورت تغییرات در توافق‌های مبادلاتی تاکید و عنوان کرد: آمریکا خواهان ایجاد تناسب بیشتری در توافق‌های مبادلاتی است و می‌خواهد به همراه چین یک رهبری در مسائل مبادلاتی ایجاد کند.

وی از پکن خواست تا برای ایجاد توافقات متناسب مبادلاتی به سمت آمریکا بیاید.

با این حال در واشنگتن رویکرد ترامپ نسبت به ناتو مورد توافق هم‌حزبی‌های جمهوریخواه وی نیست.

مشاور ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش به روابط آمریکا و انگلیس پس از روی کار آمدن دولت جدید این کشور پرداخت و اظهار کرد: جانشین باراک اوباما به دنبال توافق سودمند دوجانبه با طرف انگلیسی خود خواهد بود.

اسکاراموچی در این باره توضیح داد که آمریکا امیدوار است بتواند مذاکراتی را طی شش ماهه اول یا سال اول دولت جدید با لندن نهایی کند.

این مدیر مالی موفق تاکید کرد که ترامپ رویکردی متفاوت نسبت به توافق مبادلاتی با بریتانیا دارد.

این در حالی است که پیش از این باراک اوباما در پیروزی کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، عنوان کرده بود که لندن اکنون برای توافقات مبادلاتی «باید به انتهای صف برود».

اسکاراموچی تاکید کرد که ترامپ و دولتش اقدامات لازم را برای تضمین دادن به انگلیس نسبت به اینکه آنها در اول صف توافقات مبادلاتی قرار دارند، انجام می‌دهد.

این مقام دولت آتی آمریکایی همچنین طی سخنرانی دیگری خاطرنشان کرده بود که معتقد است انگلیس خارج از اتحادیه اروپا به موفقیت‌های بیشتری دست می‌یابد.

با این حال این رویکرد ترامپ در مقابل انگلیس واکنش‌های نه چندان خوبی را در بروکسل و سایر پایتخت‌های اروپایی برانگیخته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha