• جمعه / ۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95110100194
  • خبرنگار : 71089

افشای اسناد مربوط به بن لادن و نگرانی‌هایش از کمرنگ شدن القاعده

افشای اسناد مربوط به بن لادن و نگرانی‌هایش از کمرنگ شدن القاعده

بر اساس اسناد فاش شده توسط سازمان سیا، ماه‌ها پیش از مرگ بن لادن، وی از بی‌تحملی و تاکتیکهای خشونت آمیز القاعده و کمرنگ شدن نقش آن ابراز نگرانی کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بر اساس اسناد منتشر شده که به هنگام عملیات ارتش آمریکا از محل مخفیگاه اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده در پاکستان کشف شد، وی تلاش می‌کرد که نیروهایش را در خط مشی اصلی این گروه مبنی بر جنگ علیه آمریکا حفظ کند.

این اسناد که توسط دستگاه اطلاعاتی آمریکا منتشر شد همچنین حاوی جزئیاتی درباره مذاکرات انجام شده میان القاعده با دیگر شاخه‌های این گروه در کشورهای دیگر است.  

هم چنین بن لادن توجه ویژه‌ای بر عملکرد گروه القاعده در یمن داشت. او در نامه به رییس القاعده در یمن به وی هشدار داده بود که علیه دولت یمن عجولانه وارد عمل نشود زیرا شرایط چندان برای تاسیس "دولت اسلامی" مورد نظر آنها فراهم نیست.

بر اساس یکی از نامه‌های به دست‌آمده که تاریخ آن مربوط به ماه ژوئیه سال 2010 است، بن لادن تلاش می کرد القاعده در یمن را تحت فشار قرار دهد تا با دولت یمن صلح و تمرکز خود را به مبارزه با آمریکا معطوف کند.

القاعده در شبه جزیره عرب، شاخه القاعده مستقر در یمن است که توسط مقامات آمریکا به عنوان شاخه‌ای که بیشترین تهدید برای سرزمین آمریکا محسوب می‌شود، توصیف شده است.

بر اساس نامه‌های منتشر شده که بیشتر آنها در سال 2010 به نگارش در آمده است، بن لادن تلاش کرده است که پیروان خود را به این سمت و سو سوق دهد که آمریکا دشمن آنها است.

وی در نامه‌ای اعلام کرده است که دشمنان امت اسلامی همانند یک درخت فاسد و شیطانی هستند که تنه اصلی آن را آمریکا تشکیل می‌دهد.

هم چنین در نامه‌های افشا شده، بن لادن به انور العولقی، یکی از نیروهای ارشد القاعده که متولد آمریکا در یمن بود، اشاره شده است، وی برای اثبات خود می‌بایست مورد امتحان القاعده قرار گیرد.

بن لادن در نامه‌ای گفته است: ما در اینجا به کسانی اعتماد می‌کنیم که آنها را به خطوط مقدم اعزام کرده و مورد امتحان قرار دهیم.

العولقی امام جماعت یک مسجد در حومه ویرجینیای واشنگتن بود. وی پس از حملات یازدهم سپتامبر به یمن گریخت و در سال 2011 در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد.

بر اساس نامه‌های منتشر شده، بن لادن درباره نگرانی‌ها و ترسش از کمرنگ شدن نقش سازمان خود و تضعیف آن همانند دیگر سازمانها صحبت کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha