• جمعه / ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95112920130
  • خبرنگار : 71038

گرامیداشت "روز ملّی شهید" از سوی سفارت الجزایر در تهران

گرامیداشت "روز ملّی شهید"  از سوی سفارت الجزایر در تهران

سفارت الجزیره در تهران، به مناسبت فرا رسیدن " روز ملی شهید " که هر ساله در روز هجدهم فوریه در الجزایز برگزار می شود ، پیامی را منتشر کرد .

 به گزارش ایسنا ، متن این پیام به شرح زیر است :

کشور الجزایر هر ساله روز 18 فوریه را به عنوان "روز ملّی شهید" جشن می­ گیرد، تا ضمن پاس­داشت فداکاری­ های چشمگیر شهیدان در راه آزادسازی میهن خود از چنگال استعمار فرانسه، یادآور میلیون­ ها شهید در راه آزادی الجزایر باشد.

هدف از زنده نگه داشتن این مناسبت؛ تحکیم روابط میان نسل­ ها و یادآوری فداکاری­ های گذشتگان برای جوانان است تا از ایشان عبرت گرفته و در مسیر آنان گام بردارند. همچنین به ایشان یادآور شویم که الجزایر برای رسیدن به استقلال خود بهای سنگینی پرداخته است. چنان که از ابتدای اشغال الجزایر در سال 1830 و در طول جنگ الجزایر و قیام ­ها و انقلاب­ های حماسی که «امیر عبدالقادر»، «مقرانی»، «شیخ بوعمامه»، «فاطمه انسومر»، «سیدی شیخ» و دیگر مقاومان آن را رهبری کردند، میلیون­ ها شهید داده است.

تا اینکه زمان انقلابِ بزرگِ رهایی­ بخش در یکم نوامبر 1954 فرا رسید. همان انقلابی که طی آن همة ملّت الجزایر در صف جبهة آزادی ملّی و بخش نظامی آن یعنی ارتش جنگ درآمدند و در جریان آن الجزایر میلیون­ها شهید داد و در قهرمانی و مبارزه شگفتی آفرید. چنین بود که در 5 ژوئیه حاکمیت و استقلال خود را بازپس­گرفت و ملّت بزرگ­منش الجزایر نیز آزادی و کرامت خود را بازیافت.

بزرگ­داشت این روز به عنوان "روز ملی شهید" نشانه مباهات مردم الجزایر نسبت به آن مبارزه نفس­‌گیر و نیز کاروان شهیدانی است که در جریان مقاومت­های ملّی و تا روز پیروزی فدا کرد. این روز مردم الجزایر را نسبت به تاریخ خود بیدار نموده و ایشان را وا می­دارد تا با یادآوری خیل شهیدانی که الجزایر در قربانگاه آزادی فدا کرد، مفهوم میهن­پرستی، مبارزه، اسلام، جهاد و عشق به وطن را در تاریخ خود بازخواند.

روز 18 فوریه همچون نمادی زنده و مفهومی ارزشمند در یاد و خاطر نسل­ های آینده باقی خواهد ماند. نیز گواهی خواهد بود بر زشتی جنایت­ های استعمارگرانة فرانسه، و سیاست زمینِ سوخته، و تبعید و شکنجه و کشتارهای عمومی که در حق مردم الجزایر روا داشت. همچنین کشتار مردم شهرهای «خراطه» و «قالمه» و «سطیف» که در روز هشتم مای 1945 به دست نظامیان فرانسه صورت گرفت، واین زمانی بود که مردم الجزایر روانه خیابان­ ها شدند تا در جشن پیروزی متّفقین بر نازی­ ها، دیگر ملّت­ های جهان را همراهی کنند و استقلال کشورشان را فریاد بزنند. این مناسبت همچون آموزگاری خواهد بود که شهدای انقلاب را به همة نسل­ ها یادآوری می­ کند، آنان که به عهد خود با خدا وفا کردند و با رسیدن به شهادت همة آرزوهاشان را محقق ساختند.

برنامه ­های جشن یادبود این روز که از سوی مؤسسه فرزندان شاهد صورت می­‌گیرد، عبارت­ند از: برگزاری تظاهرات­های فرهنگی و تاریخی به هدف تجلیل از این مناسبت ارزشمندِ الجزایر، برپایی مراسم فاتحه خوانی برای ارواح شهدای انقلاب آزادی­‌بخش، برپایی نمایشگاه عکس با محوریت انقلاب آزادی و نامگذاری برخی از خیابان­ ها و نهادهای دولتی با نام شهداء، پخش فیلم ­ها و نوارهای مستند پیرامون انقلاب مسلّحانه و تکریم برخی از خانواده­های شهداء، به­ همراه اعطای هدیه به برندگان مسابقات فرهنگی و علمی که در این راستا برگزار شده­ اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha