• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96021911968
  • خبرنگار : 71588

مخالفت غربی‌ها با تلاش روسیه در شورای امنیت برای تصویب توافقنامه "کاهش تنش" در سوریه

مخالفت غربی‌ها با تلاش روسیه در شورای امنیت برای تصویب توافقنامه "کاهش تنش" در سوریه

در پی تلاش روسیه برای به تصویب رساندن قطعنامه‌ای در خصوص یادداشت تفاهم "کاهش تنش" در سوریه، آن با مخالفت قدرت‌های غربی روبه‌رو شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، روسیه، ایران دو هم‌پیمان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و ترکیه که از مخالفان حمایت می‌کند یادداشت تفاهمی را در زمینه ایجاد چهار منطقه "کاهش تنش" در سوریه امضا کردند که با هدف تقویت آتش‌بس، ایجاد منطقه پرواز ممنوع و ایجاد فرصت برای کمک رسانی‌ها است.

در تلاش برای جلب حمایت بین‌المللی از این یادداشت تفاهم روسیه جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت داد که در آن از تمامی طرف‌ها خواسته شده به بندهای مربوط به مناطق "کاهش تنش" پایبند بمانند.

در این پیش‌نویس قطعنامه از تمامی کشورهای عضو شورا خواسته شده با حسن نیت در اجرای توافقنامه "ایجاد مناطق کاهش تنش" در سوریه مشارکت کنند.

روسیه به همراه یادداشت تفاهم آستانه پیش‌نویس قطعنامه مذکور را پیوست کرده بود این بدین معناست که روسیه رسما این پیش‌نویس قطعنامه را به شورای امنیت داده تا آن را تصویب کند.

اما دیپلمات‌های غربی با پیش‌نویس قطعنامه روسیه مخالفت کردند.

بهانه آنها این بود: هنوز زود است با این یادداشت تفاهم قبل از توافق بر بر مقدمات نهایی مناطق کاهش تنش پیشنهادی موافقت شود.

یک دیپلمات در شورای امنیت گفت: ما می‌خواهیم نقشه‌ها را ببینیم، ما نیاز به اطلاع از جزئیات بیشتر داریم.

این در حالی است که روسیه خواستار تصویب فوری این پیش‌نویس قطعنامه شده است اما سفیر اروگوئه که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، گفت: به این طرح رای داده نمی‌شود.

وی به خبرنگاران گفت که رایزنی‌هایی در حال حاضر ادامه دارد.

پیشتر خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از یک منبع در سازمان ملل اعلام کرده بود که احتمالا پیش‌نویس قطعنامه به زودی به رای گذاشته شود.

این در حالی است که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش فردا (چهارشنبه) در واشنگتن دیدار کرده و به بررسی تلاش‌های در زمینه "کاهش تنش" و ارائه کمک‌های بشردوستانه به ملت سوریه می‌پردازد.

ولید معلم،‌ وزیر امور خارجه سوریه نیز روز گذشته تاکید کرد که کشورش با حضور نیروهای بین‌المللی در سوریه در راستای اجرای توافقنامه آستانه مخالف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha