• دوشنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96030804496
  • خبرنگار : 71129

با هدف بهبود روابط دو جانبه؛ نخست‌وزیر هند به دیدار پوتین می‌رود

با هدف بهبود روابط دو جانبه؛ نخست‌وزیر هند به دیدار پوتین می‌رود

نارندرا مودی نخست وزیر هند روز پنج شنبه(۳۱ مه) در سفر رسمی وارد سن پترزبورگ می‌شود. هدف از این سفر مذاکرات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جهت توسعه روابط دوجانبه و بررسی مهمترین تحولات منطقه‌ای و جهانی عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامات عالی رتبه روسیه و هند  پیش از این در ماه اکتبر 2016 در گوا باهم دیدار کرده بودند.
همچنین مودی  قرار است تا در همایش بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ سخنرانی کند.

دو کشور روابط و ائتلافی ۷۰ ساله از زمان جنگ سرد با یکدیگر دارند؛ زمانی‌ که شوروی، بزرگترین شریک تجاری، متحد دیپلماتیک و تامین کننده اصلی سلاح برای دهلی نو بود.

اما روابط میان دو کشور در پی فروپاشی شوروی بهم خورد چون هند با کشورهای غربی اقدام به روابط تجاری کرد. این رابطه نزدیک میان هند با آمریکا در سال‌های اخیر بیشتر شده و روسیه هم به چین و پاکستان که رقبای منطقه‌ای هند هستند، نزدیکتر شده است.

یکی از محققان سیاست خارجی در بروکینگز هند درباره احیای این روابط میان دهلی نو و مسکو گفت: روسیه همچنان شریک اصلی هند است اگرچه این دو کشور مدت هاست روابط ضعیفی دارند.

رهبران دو کشور قرار است درباره چارچوب توافقی صحبت کنند که در آن روسیه راکتورهای بیشتری را برای جنوب هند تامین می‌کند؛ چون دولت دهلی نو به دنبال کمتر کردن وابستگی‌اش به ذغال سنگ است.

روسیه براساس یک توافق بلندمدت دو راکتور را برای این نیروگاه اتمی تامین کرده و به دنبال تامین بیشتر راکتورهای مورد نیاز هند است.

دهلی نو که مقام نخست را در خرید سلاح دارد، زمانی به مسکو برای تامین سخت افزارهای نظامی وابسته بود اما بعدا موضعش را به سمت آمریکا، فرانسه و اسرائیل تغییر داد تا تجهیزات دوران شوروی را ارتقا دهد.

مودی حالا به دنبال ساخت تسلیحات در داخل است و از کارخانجات خارجی می‌خواهد با مقاطعه کاران داخلی براساس کمپین "ساخت هند" همکاری کنند تا هزینه‌های سنگین واردات کاسته شود.

یکی از دلایل اختلاف میان روسیه و هند شاید تصمیم مسکو در حمایت از کریدور اقتصادی میان پاکستان و چین است؛ پروژه‌ای که از سوی دهلی نو با مخالفت روبروست؛ چون از کشمیر، منطقه مورد مناقشه میان دهلی نو و اسلام آباد، گذر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha