• شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96041709056
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۷ تیر بخوانید؛

از سر گیری ملاقات مردمی نمایندگان/ محاکمه دو متهم فساد نفتی/اثبات ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی

از سر گیری ملاقات مردمی نمایندگان/ محاکمه دو متهم فساد نفتی/اثبات ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی

از سر گیری ملاقات مردمی نمایندگان، طراحی حمله تروریستی تهران در دیرالزور، ادامه جلسات شورای ۵۱ نفره پایتخت و تشکیل دبیرخانه، بررسی انحرافات شرکت ملی نفت از بودجه در دستور کار مجلس، روایت «حاجی‌بابایی» از جدایی فراکسیون‌های ولایی و مستقلین از یکدیگر، اثبات ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی را در سازمان ملل، ادعای بی‌اساس یک مقام سعودی علیه ایران، محاکمه دو متهم پرونده فساد نفتی، تصمیم گیری در مورد صیادان هندی لنج عربستانی بر اساس رفتار متقابل، تضعیف سپاه از روی سهو و غفلت، باور پذیر نیست و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، هفدهم تیر ماه ۱۳۹۶ است.

‌اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح امروز در مراسمی که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه فساد حاصل زد و بند بخش خصوصی و دولتی است، اظهار کرد: بخش خصوصی واقعی به دنبال فساد نمی‌رود. وی همچنین به انعقاد قراردادهای مختلف خرید هواپیما با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی اشاره کرد و افزود: اگر عده‌ای در موضوع خرید هواپیما نقد هم می‌کنند، بی‌انصافی می‌کنند.

الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در پیامی که  در همایش حقوق شهروندی استان مرکزی قرائت شد با تاکید بر اینکه نهادینه شدن حقوق شهروندی صرفا در توان بخشهای رسمی و دولتی نیست آن را ضرورتی برشمرد که حضور بخش‌های مردمی و غیردولتی سراسر کشور را می‌طلبد.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه در مورد صیادان هندی لنج عربستانی بر اساس رفتار متقابل عمل خواهیم کرد توضیح داد:صیادان بازداشت شده بر روی لنج عربستانی، هندی بودند که با آن‌ها طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران رفتار می‌شود.مجید آقابابایی افزود: چهار صیاد هندی که بر روی یک شناور عربستانی مشغول فعالیت بودند پس از ورود به آب های سرزمینی ایران دستگیر شدند. این افراد تحویل مقامات قضایی داده می‌شوند.

عدم مغایرت ۷۲ مصوبه دولت یازدهم با قوانین از سوی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در مجلس شورای اسلامی تایید شد.تایید عدم مغایرت این مصوبات دولت با قوانین، با ارسال نامه ای از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام شد.

سردار غیب پرور در یادواره احمد متوسلیان و یارانش در شیراز با بیان اینکه از جمله مؤلفه‌های اصلی قدرت ملی در جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه، ایستادگی مردم و قوای مسلح می باشند، افزود : ولایت فقیه به عنوان رکن اساسی انقلاب و نظام اسلامی است و عدم اطاعت از فرامین ایشان منجر به تضعیف قدرت ملی کشور خواهد شد. رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه باور کردنی نیست تضعیف سپاه از روی سهو و غفلت باشد،تاکید کرد: نمی توان باور کرد افرادی که سپاه را تضعیف می‌کنند از روی سهو و غفلت است و تضعیف جریان مقاومت که نماد آن بسیج و سپاه می باشد گناهی نابخشودنی است.

قربانعلی قائمی، دبیر حزب اعتماد ملی استان تهران در تشریح ویژگی‌ها و شاخصه‌های وزرای دولت دوازدهم، اظهار کرد: برنامه محوری،‌ پاکدستی،‌ همگامی با انتظارات اکثریت مردم و پاسخگو بودن به مطالبات آنان،‌ هماهنگی با سیاست‌های و برنامه های رئیس جمهور بخشی از ویژگی‌ها و شاخصه های مورد نیاز برای دولت دوازدهم است. وی با بیان اینکه وزرای دولت دوازدهم هماهنگ با رئیس جمهور و پاسخگوی مطالبات مردم باشند گفت: وزرای دولت دوازدهم باید با برنامه‌های رئیس جمهور هماهنگ بوده و پاسخگوی مطالبات اکثریت مردم باشند.

ملاقات مردمی نمایندگان از سر گرفته شد. سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت که ملاقات مردمی نمایندگان از امروز (شنبه) از سر گرفته شده است. بهروز نعمتی  با اشاره به انتشار خبری مبنی بر متوقف شدن ملاقات مردمی نمایندگان اظهار کرد: شاید نظر چند نماینده این باشد، اما تا این لحظه چنین تصمیمی در هیئت رئیسه مجلس گرفته نشده است.

نجفی، نایب رئیس مجمع نمایندگان تهران از ادامه جلسات شورای ۵۱ نفره پایتخت و تشکیل دبیرخانه خبر داد. وی از برنامه ریزی برای تشکیل دبیرخانه مشترکی برای شورای ۵۱ نفره پایتخت خبر داد و گفت که جلسات شورای ۵۱ نفره ادامه خواهد داشت و در آن مسائلی همچون انتخاب شهردار تهران مورد مشورت قرار می‌گیرد. خدابخشی، رئیس کمیته دیوان محاسبات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز از بررسی انحرافات شرکت ملی نفت از بودجه در دستور کار مجلس خبر داد.

همچنین علی وقف‌چی با اشاره به آمادگی مجلس برای حل و فصل مسائل اقتصادی و موسسات مالی با همکاری دولت گفت: آماده‌ایم تا در صورت همکاری دولت با ارائه طرح‌های کاربردی اقتصادی و بانکی مشکلات این بخش را حل کنیم.نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به جلسه اخیر نمایندگان مجلس با رئیس دفتر رییس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: در آن جلسه مطرح کردیم که آماده هستیم با ارائه طرح‌های کاربردی مسائل اقتصادی، اشتغال، بانک‌ها و موسسات مالی را در صورت همکاری دولت با برنامه‌ریزی‌های علمی و استفاده از نظرات علمای اقتصاد در کوتاه‌ترین زمان حل و فصل کنیم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی جدایی دو فراکسیون ولایی و مستقلین را در راستای شفاف‌سازی و استحکام این فراکسیون عنوان کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به جداشدن دو فراکسیون نمایندگان ولایی و مستقلین از یکدیگر این اقدام را در راستای تقویت، شفاف‌سازی و واقع گرایی دانست و اظهار داشت: واقعیات موجود مجلس چهره یک سال گذشته آن نبود. به هر حال در مجلس هر کس تفکری دارد و این قابل احترام است. افراد باید تفکر خود را ارائه و از آن دفاع کنند. قرار نیست کسی به جای دیگری دفاع کند. ما در فراکسیون نمایندگان ولایی تعدادی هستیم که دیدگاه مشخصی داریم. در برخی موارد با فراکسیون امید هم‌نظر هستیم و در برخی موارد دیدگاه مشترکی نداریم و رقابت می‌کنیم. خوشبختانه روابط عاقلانه و قابل احترامی هم بین دو فراکسیون برقرار است و بر آن مبنا حرکت می‌کنیم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه «بیانات رهبری در جمع مسئولان قضایی فصل نوینی را در کارکرد ‌آینده قوه قضائییه ایجاد کرده است» گفت که بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب قوه قضائیه باید با کسانی که برخلاف قانون عمل می‌کنند برخورد کند. وی افزود:تأکید رهبری بر رعایت آزادی‌های مشروع فصل نوینی برای قوه قضائیه ایجاد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت مراسم سی و پنجمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی را با حضور خانواده‌های ربوده شدگان برگزار کرد. در این مراسم محمد فتحعلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با بیان اینکه  مدارک ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی را در سازمان ملل به اثبات رساندیم گفت: جمهوری اسلامی ایران مسوولیت ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی را به عهده رژیم صهیونیستی می‌گذارد و ما به کمک دولت لبنان توانستیم در سازمان ملل مدارکی را به ثبت برسانیم که جنایت ربوده شدن دیپلمات‌های ایرانی در "حاجز برباره" در سال ۱۹۸۲ را اثبات می‌کند.

غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه حمله تروریستی تهران در دیرالزور طراحی شد گفت: رویدادی که در تهران اتفاق افتاد خارج از ایران و در دیرالزور (سوریه) طراحی شده بود اما به هر حال، رویداد تهران اقدام تروریستی کورکورانه‌ای بود که خیلی اهمیت نداشت و بلافاصله هم تلافی شد. خوشرو در ادامه با بیان اینکه شرایط آمریکا برای اجرای برجام با توافق تضاد دارد افزود: چنین رویکردی بسیار زیان‌آور است. ایران با حسن نیت وارد این گفت‌وگوها شد و پذیرفت بر اساس حسن نیت گام بردارد و در این زمینه همکاری کند. گفت‌وگو با آمریکا تنها به موضوع هسته‌ای محدود بود و متاسفانه این تجربه نشان داد که آمریکا بر اساس تعهداتی که داده رفتار نمی‌کند. هم اکنون هم شرایطی را که برای اجرای توافق هسته‌ای مطرح می‌کنند با خود توافق در تضاد است.

جلسه فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی( OPCW) در خصوص سوریه برای بررسی گزارش هیات حقیقت‌یاب این سازمان پیرامون کاربرد سلاح‌های شیمیائی در منطقه خان شیخون و ام حوش برگزار شد.هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لاهه در این جلسه  با  بیان اینکه گزارش هیات حقیقت یاب در ارتباط با حادثه خان شیخون سوریه دارای ابهام است تاکید کرد: این ابهامات در زمینه منابع، نحوه دریافت اطلاعات، نمونه برداری و عدم انجام بازرسی از محل حادثه است و امیدواریم ابهامات این گزارش با همکاری دولت سوریه برطرف شود.

همچنین سفیر کشورمان در لندن با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه یک مقام پیشین آمریکایی نسبت به مسائل داخلی ایران گفت: ایران قوی‌تر از همیشه است. به تازگی یادداشتی خصمانه و  مداخله‌جویانه‌ از ری تکیه، یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا و عضو اندیشکده شورای روابط خارجی در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد که در آن مدعی شده بود اکنون دولت آمریکا باید با حمایت از مخالفان داخلی ایران به تغییر نظام در این کشور کمک کند.

ماجد غماص، نماینده دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق با تاکید بر اینکه تفکر تکفیری از عراق و کل منطقه باید زدوده شود، گفت: گرچه فعالیت این گروه تروریستی در عراق پس از داعش بر روی زمین تمام خواهد شد ولی مساله مهم در ارتباط با حضور اندیشه و تفکرات غلط و انحرافی جریان تروریستی داعش در این منطقه است. داعش برداشت کاملا انحرافی و غلط از اسلام ارائه کرده است و ضروری است که در قالب یک عمل مشترک و با همکاری اقشار مختلف عراقی،‌ تفکر تکفیری از عراق و کل منطقه زدوده شود.

سفیر عربستان در مصر مدعی شد که ایران حامی تروریسم در جهان است.احمد قطان، سفیر عربستان در قاهره در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه غرفه‌الاخبار مدعی شد: تمام دنیا می داند که ایران اولین کشور حامی تروریسم و افراط گرایی در جهان است. وی افزود: از تمام کشورهای عربی و غربی می خواهم که در یک صف بایستند و با کشورهای حامی تروریسم مقابله کنند.

خجلسه رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار  و ادامه ادامه رسیدگی به این پرونده به فردا موکول شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به‌ ریاست قاضی صلواتی، بابک زنجانی متهم اصلی پرونده موسوم به فساد نفتی، مهدی شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم را مفسد فی‌الارض شناخت و به اعدام محکوم کرد که این حکم در ارتباط با بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تأیید و در ارتباط با دو متهم دیگر نقض شد. پرونده حمید فلاح هروی و مهدی شمس برای رسیدگی مجدد به شعبه  هم عرض - شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه - ارجاع شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha