• شنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96061106397
  • خبرنگار : 71415

دستاورد دولت اوباما در میانمار به خطر افتاده است

دستاورد دولت اوباما در میانمار به خطر افتاده است

تحولات اخیر در میانمار و موج بی‌سابقه خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینجا، یکی از بزرگترین دستاوردهای سیاست خارجه دولت باراک اوباما یعنی به قدرت رساندن دموکراسی خواهان در میانمار از جمله آنگ سان سوچی را به خطر انداخته است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در این باره می‌نویسد: هرچند که باراک اوباما به بازیابی دموکراسی در میانمار کمک فراوانی کرد اما در روزهای اخیر این کشور دستخوش انفجار خشونت‌ها میان شبه‌نظامیان مسلمان اقلیت روهینجا و نیروهای امنیتی میانمار شده است.

براساس آخرین برآوردها بیش از 400 تن در عرض هفت روز از آغاز این خشونت‌ها کشته شده و ده‌ها هزار نفر آواره شده و به بنگلادش فرار کرده‌اند.

این بحران انتقادات بی‌سابقه‌ای علیه آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواهان میانمار که زمانی در واشنگتن بعد از آزاد شدن از چندین سال حصر خانگی جایگاهی مقدس پیدا کرده بود، شده است.

سوچی در زمان اوباما بعد از آزادی از حصر خانگی چند بار با او دیدار کرد و سیاستمداران هر دو حزب اصلی آمریکا از او به خاطر مبارزه صلح آمیز و طولانی مدتش برای دموکراسی که در نهایت باعث به قدرت رسیدنش در یک و نیم سال پیش شد، تحسین کردند.

درک نیچل که در دولت اوباما به عنوان سفیر آمریکا در میانمار از تغییرات سیاسی در این کشور حمایت کرد می‌گوید: حملات شبه‌نظامیان روهینجا سبب شد تا دوباره ارتش میانمار خودش را به عنوان ناجی کشور جلوه دهد و آنها دوست دارند خودشان را اینگونه ببینند. این برای انتقال قدرت در میانمار ثمربخش نخواهد بود.

مسائل اخیر میانمار دربردارنده فاکتورهای مختلفی هستند اما هیچ یک از آنها تاکنون ربطی به دونالد ترامپ نداشته است.

اگرچه ترامپ خیلی تلاش کرده تا بخش زیادی از میراث دولت اوباما را حذف کند اما تا حد زیادی از مساله میانمار که درگیر تنش‌های قومی و مذهبی شده و گزارش‌های مکرری از وقوع سوءاستفاده‌های حقوق بشری در این کشور منتشر می‌شود، غافل مانده است.

ترامپ تاکنون حتی تلفنی هم با آنگ سان سوچی گفت‌وگو نکرده است. این وضعیت راه را برای همسایه شمالی میانمار یعنی چین بازگذاشته تا نفوذش را بر این کشور بیشتر کند.

در دوره دولت اوباما پکن تا حد زیادی نفوذ بر میانمار را به آمریکا واگذار کرد و اوباما دوبار به این کشور سفر و تلاش کرد تا نظامیان میانمار قدرت را به دولت غیرنظامی واگذار کند.

دیوید ماتیسون، تحلیلگر مستقل مسائل میانمار گفت: دولت‌های غربی و واشنگتن زمانی که فضای سیاسی برای میانمار باز شد به کاهش تحریم‌ها علیه این کشور رو آوردند که موجب از بین رفتن اهرم‌شان در میانمار شد. آنها در حالی که این کار را انجام دادند که ارتش میانمار هنوز جای پای محکمی در سیاست و تجارت دارد و وزارتخانه اصلی مسئول امنیت را در دست داشته و هنوز سهمیته تضمین شده یک چهارم کرسی‌های پارلمانی را دارند.

ارتش میانمار اکنون رئیس‌جمهور را که تابع آنگ سان سوچی است تحت فشار قرار می‌دهد تا یک شورای عالی با اختیار واگذاری قدرت‌های اضطراری به آن برای مدیریت بحران در ایالت راخین تشکیل دهد.

این کار می‌تواند تردیدهایی را درباره مسیر سیاسی میانمار به وجود آورد اما ماتیسون نسبت به اینکه ارتش دوباره قدرت مطلق را به دست بگیرد، ابراز تردید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha