• چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96072615069
  • خبرنگار : 71402

احتمال وقوع "سندروم کوهستان خسته" در محل آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی

احتمال وقوع "سندروم کوهستان خسته" در محل آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی

یک وب‌سایت تخصصی امروز چهارشنبه گزارش داد، به دنبال آخرین سری از انفجارهای اتمی ممکن است مکان آزمایش هسته‌ای در کره‌شمالی با شرایط زمین‌شناسی "سندروم کوهستان خسته" روبرو باشد اما بعید است این آزمایش‌ها متوقف شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تمامی پنج آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ از مجموع شش آزمایش، زیر کوه "منتپ" در پایگاه آزمایش هسته‌ای پونگی‌-ری در شمال‌غرب کره‌شمالی انجام شده است. از زمان آخرین آزمایش در تاریخ سوم سپتامبر، سه زلزله ضعیف در مناطق اطراف این منطقه گزارش شده است.     

اولین زلزله، اندکی پس از این انفجار رخ داد و عمدتا به برخی اشکال ریزش داخلی کوه نسبت داده می‌شد و دو لرزه خفیف‌تر در اواخر سپامبر و هفته گذشته به وقوع پیوست. در نتیجه برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این سایت احتمالا دیگر برای آزمایش‌های هسته‌ای زیرمینی مناسب نیست.

سندروم کوهستان خسته یا ضعیف نامی برای اثر انفجارهای هسته‌ای زیر زمینی بر روی صخره‌های اطراف است که آنها را به صورت فزاینده‌ای شکننده و نفوذپذیر می‌کند. وب‌سایت تخصصی "نورث ۳۸" (۳۸ North) گزارش داد، نگرانی‌هایی درباره وقوع این پدیده پس از آزمایش سوم سپتامبر در کوهستان منتپ و اطراف آن به شعاع ۱.۴ کیلومتر وجود دارد.

با این حال این گزارش می‌افزاید: تاریخ آزمایش هسته‌ای آمریکا در سایت آزمایش نوادا نشان می‌دهد که لرزهای بعد از آزمایش غیر طبیعی نیستند. بنابراین وقوع زلزله هم چندان موجب شگفتی نیست اما انتظار نمی‌رود آزمایش‌های هسته‌ای در این سایت متوقف شود. تاسیسات آمریکا در نوادا هم تا زمان پایان مهلت قانونی آزمایش‌های هسته‌ای در ۱۹۹۲ متوقف نشد و پایگاه پیونگی‌-ری هنوز دو تونل تاسیساتی دیگر بدون استفاده دارد.

تنش‌ها در هفته‌های اخیر به دنبال آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ افزایش یافته است و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هم درگیری جنگ لفظی با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است. توانمندی‌های موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی در دوره رهبری کیم پیشرفت چشمگیری داشته است.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha