• دوشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96080100313
  • خبرنگار : 71516

حشیش موجب بحران دیپلماتیک میان الجزایر و مراکش شد

حشیش موجب بحران دیپلماتیک میان الجزایر و مراکش شد

منابع خبری از وقوع بحران دیپلماتیک میان الجزایر و مراکش به دلیل اتهامات درخصوص تجارت حشیش خبر دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الدیار لبنان، رسانه‌های مراکش اعلام کردند که این کشور سفیر خود را از الجزایر برای مشورت فراخوانده است. این اقدام بعد از آن صورت گرفت که وزیر خارجه الجزایر بانک‌های مراکش را به پول‌شویی در رابطه با حشیش در آفریقا متهم کرد.

وزارت خارجه مراکش اعلام کرد که کاردار سفارت الجزایر در رباط را نیز احضار کرده و اعتراض رسمی این کشور را به اظهارات خطرناک الجزایر درباره سیاست‌های رباط به وی ابلاغ کرده است.

عبدالقادر مساهل، وزیر خارجه الجزایر در نشست رؤسای نهادهای اقتصادی در پایتخت این کشور گفته بود: همگان می‌دانند که بانک‌های مراکش به پول‌شویی در رابطه با حشیش اقدام می‌کنند و بسیاری از رهبران آفریقایی مرا از این مساله آگاه کرده‌اند. شرکت خطوط هوایی مراکش تنها مسافران را منتقل نمی‌‎کند.

این تحولات در سایه گفت‌وگوها بر سر افزایش سرمایه‌گذاری در بانک‌های مراکش و رقابتش با بانک‌های الجزایر رخ داده است.

وزارت خارجه مراکش اظهارات مساهل را غیرمسؤولانه و ناشی از عدم آگاهی‌اش از قواعد اصلی بانک‌ها و شرکت هواپیمایی مراکش دانست.

از سوی دیگر مساهل در نشست مذکور پیشنهاد تأسیس شرکت هواپیمایی را برای حل مشکل فروش تولیدات الجزایر در بازارهای آفریقا بعد از بسته شدن مرزها با مراکش و لیبی داده است.

وی طرح اختصاص خطوط هوایی برای انتقال کالاهای محلی به بازارهای آفریقایی را داده و تأکید کرد: اوضاع امنیتی و مهاجرت غیرقانونی و بسیاری از آفت‌های دیگر در برخی کشورهای منطقه مانع بازگشایی کلی مرزها می‌شود. اوضاع کنونی اقتصادی شاهد سقوط آزاد قیمت نفت است در نتیجه باید مسؤولان تمامی نهادها به هماهنگی بیشتر برای تقویت اقتصاد ملی بپردازند.

اظهارات مساهل تنها به نشان دادن مشکلات مراکش محدود نشد بلکه به صحبت از مصر رسید و گفت که مصر برای مقابله با مشکلات عظیم مالی خود تمام وقتش را به جستجوی مقرضان می‌پردازد. او درباره تونس نیز گفت که این کشور از مشکلات اقتصادی بزرگی رنج می‌برد. وی لیبی را کشوری خالی از سرمایه‌گذاری دانست و در نهایت گفت که هیچ کشوری قادر به رقابت با الجزایر در زمینه سرمایه گذاری نیست.

در مقابل این بحران، یک منبع دیپلماتیک الجزایری اعلام کرده که این اظهارات موضع رسمی وزارت خارجه نیست و صرف پاسخ وی به سوالاتی بوده که برخی تجار الجزایری پرسیده بودند.

این منبع اعلام کرد که مسائلی وجود دارند که مراکش را به انتقاد از الجزایر وامی‎دارند و مهم‌ترین آن عدم توانایی‌اش از وارد کردن الجزایر به پرونده حقوق بشر سازمان ملل یا قانع کردن کشورهای آفریقایی به مخالفت با مشارکت صحرای غربی به عنوان یک کشور در نشست اتحادیه آفریقایی-اروپایی است که در ساحل عاج برگزار خواهد شد.

تنش میان الجزایر و مراکش در دوره اخیر و بعد از اینکه مراکش به اتحادیه آفریقا پیوست، بیشتر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha