• پنجشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96082515064
  • خبرنگار : 71402

دبیرکل ناتو: برای افغانستان نیروی کافی خواهیم داشت

دبیرکل ناتو: برای افغانستان نیروی کافی خواهیم داشت

دبیرکل ناتو تاکید کرد که این ائتلاف نیروهای کافی برای اجرای عملیات آموزشی در افغانستان در اختیار خواهد داشت. این اظهارات پس از ماه‌ها لابی میان متحدان برای افزایش مشارکت در ارسال نیروها مطرح می‌شود.

به گزارش ایسنا، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ناتو الزامات تعیین شده از سوی ژنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان را برآورده خواهد کرد. این ژنرال پیشتر گفته بود که به حدود ۱۶ هزار نیرو برای اجرای عملیات آموزشی ناتو نیاز است.

استولتنبرگ گفت که سطح نیروها از ۱۳ هزار تن به حدود ۱۶ هزار تن می‌رسد. دبیرکل ناتو گفت: اطمینان دارم زمانی که وارد ۲۰۱۸ شویم نیروهای کافی در اختیار خواهیم داشت. ما همچنان وعده‌هایی دریافت می‌کنیم و خبرهای از مشارکت بیشتر متحدان در ارسال نیرو دریافت می‌کنیم.

این مقام ارشد ناتو گفت: این نیروها در عملیات‌های جنگی حضور نخواهند داشت و تنها به امر آموزش و کمک رسانی به نیروهای امنیتی افغانستان خصوصاً در امر آموزش نیروهای ویژه و تقویت نیروی هوایی این کشور جنگ‌زده کمک خواهند کرد.

مقام‌های ناتو پیشتر در اوایل ماه گفته بودند که این ائتلاف نظامی اندکی بیش از ۹۰ درصد از نیازهای نظامی خود را که از سوی فرماندهان تشریح شده در اختیار دارد. با این حال  رهبران ارتش آمریکا می‌گویند که با کشورهای مختلفی وارد مذاکره شدند و  نهایتاً ممکن است که آنها تعهدات خودشان را افزایش دهند. ژنرال کورتیس اسکاپاروتی، از  فرماندهان ارتش آمریکا که افسر نظامی ارشد ناتو است، پیشتر در بروکسل گفته بود که تعهد به ارسال نیروها هنوز به سرانجام نرسیده است.

از طرف دیگر دبیرکل ناتو گفت: خشونت همچنان در افغانستان وجود دارد اما همزمان شاهد پیشرفت مهمی هستیم. افغان‌ها اکنون قادرند تا هر زمان به حمله طالبان و یا شبه نظامیان دیگر پاسخ دهند. آنها همچنین قادرند تا از پیشروی طالبان و سایر گروه‌ها و تصرف شهرها به دست آنها که هدف استراتژیک طالبان در این سال شده است، جلوگیری کنند.

کشورهای عضو ناتو از سوی رهبران آمریکا و ناتو تحت فشارند تا تعهدات نظامی خود را افزایش دهند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به برخی از متحدان کشورش در هفته‌های اخیر از آنها خواست تا این شکاف‌های مهم را پر کنند.

در همین حال استولتنبرگ گفت قطر و امارات هم نیرو اعزام خواهند کرد. دبیرکل ناتو تاکید کرد: ما عمیقا معتقدیم که بهترین راه برای برقراری ثبات در افغانستان تقویت نیروهای افغانستان برای باثبات نگه داشتن کشورشان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha