• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96082715854
  • خبرنگار : 71477

نماینده سازمان ملل: اتحاد لیبی از طریق ایجاد نهادها محقق می‌شود

نماینده سازمان ملل: اتحاد لیبی از طریق ایجاد نهادها محقق می‌شود

پنج ماه پس از این که غسان سلامه به عنوان نماینده سازمان ملل در لیبی انتخاب شد، اکنون اعلام کرده است که تمرکز خود را بر ساخت نهادها به عنوان راهی برای متحد کردن این کشور معطوف کرده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، غسان سلامه ۶۶ ساله در مصاحبه‌ای گفت‌: اگر نهادهای دولتی بتوانند مشغول به کار شوند لیبی نهایتا پس از سال‌ها آشوب از زمان سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ مسیر خود را تغییر خواهد داد.

وی افزود: کلید رویکرد من نهادها هستند، اگر ظرف یک یا دو سال بتوانیم اتحاد مجدد را احیا و آزادی نهادها را آغاز کنیم، آن وقت لیبی در مسیر متفاوتی گام بر می‌دارد. 

توافق سیاسی صخیرات که در سال ۲۰۱۵ میلادی با میانجیگری سازمان ملل به دست‌آمده بود، قرار بود لیبی را متحد سازد، اما این کشور همچنان میان دولتی در طرابلس که از حمایت سازمان ملل برخوردار است و یک دولت رقیب در طبرق واقع در شرق این کشور قرار دارد، در اختلاف و دوستگی به سر می‌برد.

سلامه گفت‌: تقویت نهادهای لیبی به معنای کنار گذاشتن رقابت‌های اساسی میان افرادی است که به شما می‌گویند که  نماینده قبایل بزرگ هستند، اما مشخص می‌شود که نماینده عده کمی از قبایل هستند.

در زمان چهار دهه حکومت خودکامه قذافی که سعی داشت قدرت خود را با تخریب نظام‌مند نهادها تقویت کند، لیبی از نهادهای دولتی فعال خالی شد. این نماینده سازمان ملل در برنامه عملیاتی خود ابراز امیدواری کرد که با آغاز ثبت‌نام رای دهندگان در ماه دسامبر و برگزاری یک کنفرانس ملی در فوریه به منظور به دست آوردن اجماع نظری درباره انتخابات  بتواند مسیری را برای برگزاری انتخابات تعیین کند.

هنوز مشخص نیست که آیا لیبی انتخابات ریاست جمهوری، قانونگذاری و محلی را به طور همزمان برگزار خواهد کرد یا خیر و هیچ جدول زمانی برای این انتخابات مشخص نشده است.

سلامه گفت‌: من هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ام. لیبی در حال‌ حاضر برای هیچ انتخاباتی آماده نیست. برای این که انتخابات برگزار شود باید شرایط فنی، سیاسی، امنیتی وجود داشته باشد. در حال‌ حاضر هیچ یک از این شرایط در این کشور وجود ندارد.

سلامه تاکید کرد که انتخابات در لیبی نباید باعث تعمیق اختلافات شود.

وی افزود: چیزی که من را نگران می‌کند این مساله است که ما ممکن است انتخاباتی را برگزار کنیم که باعث ایجاد پارلمان سوم و دولتی دیگر شود.

نماینده سازمان ملل در لیبی افزود: در لیبی انتخابات باید به گونه‌ای باشد که یک فرد جایگزین فرد دیگر شود، نه این که یک قدرت به قدرت قبلی اضافه شود.

سلامه در خصوص اختلافات متعدد در لیبی گفت‌: در حال‌ حاضر دو دولت در این کشور وجود دارند که از زمان‌های قبل در راس قدرت باقی‌ مانده‌اند و دولت سوم نیز به دنبال توافق سیاسی سال ۲۰۱۵ میلادی تشکیل شده است. من نمی‌خواهم دولت چهارمی در لیبی به وجود آید.

وی افزود: انتخابات می‌تواند برگزار شود، اما در صورتی که عاملان اصلی این تعهد را بدهند که هر کسی در انتخابات پیروز شود جایگزین مقامات کنونی شود. نه اینکه به مقامات کنونی موجود ‌اضافه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha