• سه‌شنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96083017171
  • خبرنگار : 71477

تحقیقات دادگاه کیفری بین‌الملل درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت سیا و آمریکا در افغانستان

تحقیقات دادگاه کیفری بین‌الملل درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت سیا و آمریکا در افغانستان

دادگاه کیفری بین‌الملل اعلام کرد، بازرس ارشد این دادگاه خواستار مجوز قضائی برای انجام تحقیقاتی درخصوص جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در افغانستان شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، دادگاه کیفری بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تحقیقات درخصوص جرائمی که از اول مه سال ۲۰۰۳ میلادی در افغانستان صورت گرفته و همچنین هرگونه جرائم مرتبط با درگیری‌هایی که از اول ژوئیه سال ۲۰۰۲ میلادی در خارج از این کشور صورت گرفته انجام خواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: طالبان و شبکه حقانی که هر دو علاوه بر افغانستان در پاکستان نیز فعالیت دارند و همچنین نیروهای امنیت ملی افغانستان، اعضای اداره امنیت ملی و پلیس ملی افغانستان از جمله طرفینی هستند که تحت این تحقیقات قرار خواهند داشت.

در این بیانیه آمده است: وضعیت در افغانستان از سال ۲۰۰۶ میلادی توسط دفتر دادستان تحت بررسی‌های اولیه قرار داشته است. پس از بررسی جامع و دقیق اطلاعاتی که در دسترس دفتر دادستان قرار گرفت معیارهای قانونی متناسب اساسنامه رم درخصوص این اطلاعات اعمال شد و دادستان تصمیم گرفت که یک اساس منطقی برای انجام تحقیقاتی درخصوص وضعیت در افغانستان وجود دارد.

این تحقیقات همچنین جنایات جنگی و نقض حقوق بشر صورت گرفته توسط آمریکا و متحدانش را با تمرکز بر آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) و نقشش در فعالیت بازداشتگاه‌های غیرقانونی و مخفیانه‌ در افغانستان و دیگر کشورهای متحد را بررسی خواهد کرد.

سازمان سیا از این بازداشتگاه‌های مخفیانه برای بازداشت و بازجویی تروریست‌های مظنون پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر استفاده کرده و در آنها از تکنیک‌های بازجویی پیشرفته که به عنوان ابزار شکنجه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند استفاده کرده است.

دیگر بازداشتگاه‌های غیرقانونی و مخفی سازمان سیا در لهستان، لیتوانی، رم و ‌تایلند قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha