• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96090100078
  • خبرنگار : 71592

ریاض امروز میزبان نشست مخالفان سوری با حضور دی‌میستورا

ریاض امروز میزبان نشست مخالفان سوری با حضور دی‌میستورا

گروه‌های مخالف دولت سوریه از امروز (چهارشنبه) برای تشکیل هیئت مذاکرات نشست‌های خود را در ریاض آغاز می‌کنند. این هیئت، تیم جدیدی برای شرکت در مذاکرات ژنو انتخاب می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سیریانیوز، این نشست در حالی برگزار می‌شود که تحلیل‌گران و مخالفان از فشار مداوم برای پذیرش راه‌حلی صحبت می‌کنند که در آن سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نادیده گرفته می‌شود.

این نشست بعد از سفر غیرمنتظره بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به روسیه است که در آن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به بررسی حل و فصل سیاسی بعد از شکست داعش پرداخت. این نشست در آستانه نشست سه جانبه رهبران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی است که مخالفان آن را آماده سازی مجدد اسد می‌دانند.

سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کرد، استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس ریاض ۲ به منظور آماده سازی هشتمین دور نشست مذاکرات ژنو شرکت خواهد کرد.

میشل زکیو، نماینده رسمی سازمان ملل در ژنو گفت، دی‌میستورا بر توافق نشست ریاض ۲ با بندهای قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل تاکید دارد و امیدوار است که نتایج آن در حل بحران سوریه نقش داشته باشد.

دی‌میستورا دستورکار دور آتی ژنو را مشخص کرد که بررسی دو مساله قانون اساسی و انتخابات است و این دور از مذاکرات زمانی برگزار می‌شود که دولت سوریه پیروزی‌های برجسته‌ای علیه گروه‌های مخالف و داعش به دست آورده است.

نشست ریاض دو روز به طول می‌انجامد و وزارت خارجه عربستان دعوت از گروه‌ها را برعهده دارد و گروه‌های شرکت کننده در این نشست باید نماینده خود در هیئت عالی را برای مذاکراتی که به زودی هماهنگ‌کننده جدید آن انتخاب می‌شود، انتخاب کنند.

در این نشست حدود ۱۴۰ نماینده از گروه‌های مخالف اصلی و نمایندگانی از گروه مخالف دولت سوریه در مسکو که بین آنها قدری جمیل، معاون نخست وزیر پیشین سوریه هستند و گروه مخالف سوریه در قاهره که شامل گروهی از مخالفان مستقل است، شرکت می‌کنند.

نشستی مشابه نشست مذکور در دسامبر ۲۰۱۵ برگزار شده بود.

هادی البحره، عضو هیئت سیاسی در ائتلاف مخالفان سوریه گفت، امروز هدف دستیابی به توافق‌ها میان همه گروه‌های مخالف، مدنی و باقی تشکیلات سیاسی و گروه‌های مستقل این است که یک هیئت مذاکره کننده متحد و دارای اصول یکسان تشکیل شود. 

البحره گفت، هدف از گسترده کردن عضویت هیئت عالی مذاکرات احیای روند سیاسی ضعیف ژنو است که هشتمین دور از مذاکرات آن با نظارت سازمان ملل برگزار می‌شود.

از میان مخالفان دولت سوریه که استعفا داده‌اند تنها ریاض حجاب، رئیس گروه موسوم به "هیئت عالی مذاکرات سوریه" به این نشست دعوت شده است.

یکی از رهبران در هیئت عالی مذاکرات که به نشست ریاض دعوت نشده، گفت، عدم دعوت برخی مخالفان به این نشست به معنای ابقای اسد بر سر قدرت است.

وی گفت: عربستان نیز با حذف این شخصیت‌ها تحت فشار روسیه موافقت کرده است. با وجود اینکه عربستان از کودتای سوریه حمایت کرده اما به خاطر منافعش با روسیه و آمریکا در حال حاضر خواهان حل و فصل سریع بحران سوریه است.

همچنین یحیی عریضی، از رهبران مخالف با اشاره به گروه‌های مخالف دولت سوریه در مسکو که رفتن اسد از قدرت را شرط قرار نداده‌اند، گفت، آنها اصول واحدی ندارند و هر جناحی که ابقای اسد را بپذیرد نماینده کودتا و ملت سوریه نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha