• چهارشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96090100204
  • خبرنگار : 71496

فیصل مقداد: پرونده شیمیایی سوریه "ساختگی" و برای اعمال فشار علیه دمشق است

فیصل مقداد: پرونده شیمیایی سوریه "ساختگی" و برای اعمال فشار علیه دمشق است

معاون وزیر خارجه سوریه پرونده سلاح‌های شیمیایی را ساختگی و تبلیغاتی خواند و گفت: سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی این پرونده را با هدف تحت فشار قرار دادن دولت سوریه و تضعیف پیشرفت نظامی این کشور در مواجهه با تروریسم ساختند.

به گزارش ایسنا، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای المنار لبنان اظهار داشت: سوریه نمی‌تواند از چنین سلاح‌هایی علیه مردم خودش استفاده کند و اصلا سوریه سلاح‌های شیمیایی ندارد.

سوریه در سال ۲۰۱۳ و به موجب توافقنامه‌ای روسی-آمریکایی مبنی بر خودداری واشنگتن از ورود نظامی به سوریه در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به منشور منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پیوست.

مقداد با تقدیر از موضعگیری روسیه در حمایت از سوریه و استفاده از حق وتو در این راستا، گفت: در صورت پافشاری کشورهای غربی به ویژه آمریکا و در کنارش فرانسه و انگلیس، روسیه دوباره مجبور به استفاده از حق وتو می‌شود.

پس از آنکه روسیه طی یک ماه مانع از تصویب سه پیشنویس ضد سوریه شد، سوئد و اروگوئه پیشنویس قطعنامه جدیدی را درباره تمدید دوره ماموریت هیات مشترک تحقیقات در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه به شورای امنیت ارائه کردند.

روسیه با پیشنویس قطعنامه آمریکا درباره تمدید دوره این تیم تحقیقاتی در ۱۶ نوامبر و پیش از آن در ۲۴ اکتبر مخالفت کرد، پیشنویس طرح روسیه برای تمدید فعالیت این تیم تحقیقاتی با اعمال تغییراتی در آن، روز پنج‌شنبه به رای گذاشته شد اما نتوانست تعداد کافی آراء موافق جهت تصویب را به دست آورد.

پس از شکست شورای امنیت در تصویب قطعنامه‌ای در این خصوص ژاپن قطعنامه دیگری را برای تمدید ۳۰ روزه فعالیت تیم تحقیقاتی ارائه کرد که روسیه آن را وتو کرد.

در نشست شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ یک تیم تحقیقاتی مشترک تشکیل شد و ماموریت این تیم در سال ۲۰۱۶ نیز تمدید شد و در نهایت کار آنها در تاریخ ۱۷ نوامبر به پایان رسید.

گزارش کمیته ویژه سازمان ملل برای تحقیقات درباره موارد نقض حقوق بشر در سوریه در اکتبر گذشته منتشر شد و در آن ادعای استفاده دولت سوریه و ارتش آن از گاز سارین در خان شیخون و ادلب و گاز کلر در ادلب، حماة و غوطه شرقی مطرح شد اما مسکو بار دیگر مخالفت خود را با این گزارش اعلام کرده و کیفیت این گزارش را پایین اعلام و تاکید کرد که این گزارش دارای شکاف‌ها، نواقص و پارادوکس‌هایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha