به گزارش ایسنا، سیدمحمد ساداتینژاد در سمینار تروریسم، افراطگرایی و امنیت منطقهای در غرب آسیا که صبح روز سهشنبه در مرکز آموزش و پژوهشهای وزارت امور خارجه با بیان اینکه مواضع کلامی شیعه مانع شکلگیری و رشد افراطگرایی و خشونتگرایی، همچنین ترویج تروریسم شده است، گفت: مواضع کلامی شیعه زمینهها و بسترهای لازم سوءاستفاده افراطیون برای توسعه دامنه اهل کفر و مفهوم جهاد به سمت مسلمانان و اقدامات جنایی و تروریستی را سد میکند.
وی با بیان اینکه ظهور دین اسلام در دنیایی که ادیان و مذاهب و نحلههای گوناگون فکری در آن رواج داشت، تنشها و پرسشهای جدیدی را برای پیروان این ادیان به وجود آورد، گفت: پیامبر (ص) علاوه بر تبیین عقاید اسلامی به دفاع از این عقاید در مقابل گروهها و ادیان غیراسلامی میپرداخت و شبهات آنها را با ادله عقلی رد میکرد اما عدهای پس از وفات ایشان اصل نبوت را زیر سوال بردند و در طول تاریخ به نام مرتدین معروف شدند.
وی ادامه داد: با بررسی تاثیر مواضع کلام شیعه بر جامعه اسلامی و جریانهای ایجاد شده مشخص شده است که این عقاید کلامی بستر رشد و توسعه تروریسم و گروههای افراطی را مسدود میکند و یکی از عوامل اصلی مقابله با جریانهای تکفیری به عنوان نسل چهارم جریانهای سلفی که در نتیجه تحول منفی در عقاید کلامی و دستگاه فقهی سلفیهای جهادی ایجاد شده همین رویکرد کلامی شیعه بوده است.
رییس گروه مطالعاتی اسلام و روابط بینالملل دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه گفت: برخلاف برخی گروههای غیرشیعی که مهمترین و موثرترین مبنای کلامی خود را توسعه معنایی و مصداقی کفر قرار دادهاند و بر این اساس به سمت افراطگرایی و تروریسم و مباح دانستن خون مسلمانان حرکت کردند شیعه هیچگاه چنین مسیری را طی نکرده است.
وی ادامه داد: شیعه در مورد مفهوم جهاد نیز بسیار با احتیاط و دقت برخورد کرده و تنها آن را در زمان دفاع جایز دانسته است و جهاد ابتدایی را هم در تداوم اصل دفاع دانسته است، آن را تنها محدود به زمان حضور امام معصوم و اجازه او و نایب خاص او دانسته است. در همین راستا جریانهای شیعی هیچگاه به سوء استفاده از مفهوم جهاد اقدام نکردهاند و از آن تنها برای مقابله با حکمای ظالم استفاده کردهاند.
ساداتینژاد گفت: این در حالی است که اقدامات جریان تکفیری اخیر تحت نام جهاد، مصداق جهاد در اسلام نیستند.
انتهای پیام
نظرات