• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96092111806
  • خبرنگار : 71405

سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا

یک کارشناس: جریان شیعی هیچ‌گاه از مفهوم جهاد سوء‌استفاده نکرده است

رییس گروه مطالعاتی اسلام و روابط بین‌الملل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: جریان‌های شیعی هیچ‌گاه از مفهوم جهاد برداشت خود را القا نکرده و آن را مورد سوء استفاده قرار ندادند، این در حالی است که تکفیری‌ها اقداماتی را تحت نام جهاد انجام می‌دهند که مصداقی در اسلام ندارد.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد ساداتی‌نژاد در سمینار تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا که صبح روز سه‌شنبه در مرکز آموزش و پژوهش‌های وزارت امور خارجه با بیان اینکه مواضع کلامی شیعه مانع شکل‌گیری و رشد افراط‌گرایی و خشونت‌گرایی، همچنین ترویج تروریسم شده است، گفت: مواضع کلامی شیعه زمینه‌ها و بسترهای لازم سوء‌استفاده افراطیون برای توسعه دامنه اهل کفر و مفهوم جهاد به سمت مسلمانان و اقدامات جنایی و تروریستی را سد می‌کند.

وی با بیان این‌که ظهور دین اسلام در دنیایی که ادیان و مذاهب و نحله‌های گوناگون فکری در آن رواج داشت، تنش‌ها و پرسش‌های جدیدی را برای پیروان این ادیان به وجود آورد، گفت: پیامبر (ص) علاوه بر تبیین عقاید اسلامی به دفاع از این عقاید در مقابل گروه‌ها و ادیان غیراسلامی می‌پرداخت و شبهات آنها را با ادله عقلی رد می‌کرد اما عده‌ای پس از وفات ایشان اصل نبوت را زیر سوال بردند و در طول تاریخ به نام مرتدین معروف شدند.

وی ادامه داد: با بررسی تاثیر مواضع کلام شیعه بر جامعه اسلامی و جریان‌های ایجاد شده مشخص شده است که این عقاید کلامی بستر رشد و توسعه تروریسم و گروه‌های افراطی را مسدود می‌کند و یکی از عوامل اصلی مقابله با جریان‌های تکفیری به عنوان نسل چهارم جریان‌های سلفی که در نتیجه تحول منفی در عقاید کلامی و دستگاه‌ فقهی سلفی‌های جهادی ایجاد شده همین رویکرد کلامی شیعه بوده است.

رییس گروه مطالعاتی اسلام و روابط بین‌الملل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: برخلاف برخی گروه‌های غیرشیعی که مهم‌ترین و موثرترین مبنای کلامی خود را توسعه معنایی و مصداقی کفر قرار داده‌اند و بر این اساس به سمت افراط‌گرایی و تروریسم و مباح دانستن خون مسلمانان حرکت کردند شیعه هیچ‌گاه چنین مسیری را طی نکرده است.

وی ادامه داد: شیعه در مورد مفهوم جهاد نیز بسیار با احتیاط و دقت برخورد کرده و تنها آن را در زمان دفاع جایز دانسته است و جهاد ابتدایی را هم در تداوم اصل دفاع دانسته است، آن را تنها محدود به زمان حضور امام معصوم و اجازه او و نایب خاص او دانسته است. در همین راستا جریان‌های شیعی هیچ‌گاه به سوء استفاده از مفهوم جهاد اقدام نکرده‌اند و از آن تنها برای مقابله با حکمای ظالم استفاده کرده‌اند.

ساداتی‌نژاد گفت: این در حالی است که اقدامات جریان تکفیری اخیر تحت نام جهاد، مصداق جهاد در اسلام نیستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha