• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96092715238
  • خبرنگار : 90089

کمالی‌پور: منشور حقوق شهروندی خروجی مطلوبی نداشته است

کمالی‌پور: منشور حقوق شهروندی خروجی مطلوبی نداشته است

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت:‌ منشور حقوق شهروندی خروجی مطلوبی نداشته است چون ضمانت و ساختار اجرایی لازم را ندارد.

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: تا مادامی که ضمانت و پشتوانه اجرایی لازم برای قوانین مصوب به وجود نیاید تبدیل منشور حقوق شهروندی به قانون حقوقی شهروندی هم راه به جایی نخواهد برد.

نماینده مردم جیرفت در مجلس با بیان اینکه اگر قوانین کشور به درستی اجرا شود نیاز به تبدیل منشور به قانون حقوق شهروندی نیست، گفت: متاسفانه به دلیل اجرا نشدن بیش از ۴۰ هزار قانون که هر کدام  بخشی از حقوق شهروندی را شامل می‌شود، مردم به اشکال مختلف در پیچ و خم قضایی گرفتار شده و صدایشان به جایی نمی‌رسد در چنین فضایی هیچ بعید نیست تبدیل منشور حقوق شهروندی به قانون به سرنوشت سایر قوانین مصوب دچار شود.

وی با بیان اینکه طرح حقوق شهروندی در فضای پر هیجان انتخابات انجام شد اما بهره‌برداری‌های لازم از این حقوق نشد، گفت: قبل از تصویب هر بخشنامه، آیین‌نامه یا قانونی باید ساز و کار اجرایی آن قانون به وجود آید. رییس‌جمهور در شرایط عمومی و در فضای داغ انتخاباتی بحث حقوق شهروندی را مطرح کرد اما بهره‌برداری لازم از حقوق نشد.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با یادآوری ایجاد دفاتری در دستگاه قضایی برای مطالبه حقوق شهروندان، گفت: هرگاه موازیکاری شده جز خنثی شدن کارها و اقدامات نتیجه عاید مردم نشده است. چند سال قبل قوه قضاییه دفاتری را در محاکم قضایی ایجاد کرد اما هیچ عوایدی نصیب مردم نشد اکنون نیز خروجی مطلوبی از منشور حقوق شهروندی عاید جامعه نشده است.

کمالی‌پور افزود: میزان رعایت حقوق شهروندی کجاست که اگر مسئولان رعایت نکردن، مجازات شوند؟ آیا ساز و کار لازم پیش‌بینی شده است؟ به عقیده بنده منشور حقوق شهروندی نتوانسته است پاسخ این سوالات را به روشنی بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha