• چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96092916605
  • خبرنگار : 71415

تعهد بنگلادش و میانمار به آغاز فرایند بازگشت آوارگان روهینجا از ژانویه

تعهد بنگلادش و میانمار به آغاز فرایند بازگشت آوارگان روهینجا از ژانویه

بنگلادش و میانمار بر تعهد خود به منظور آغاز روند بازگشت آوارگان روهینجا به میانمار از ماه ژانویه به رغم نگرانی نسبت به ایمنی بازگشت آنها تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه بنگلادش و میانمار در دیداری در شهر داکا توافق ۲۳ نوامبر برای بازگشت داوطلبانه حدود سه چهارم از یک میلیون آواره روهینجایی ساکن کمپ‌های آوارگان در مرز دو کشور را نهایی کردند.

وزارت خارجه بنگلادش در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک کارگروه جدید قرار است در عرض دو ماه آغاز روند بازگشت را با تهیه یک چارچوب زمانی برای بررسی هویت آوارگان و همچنین مسائل لجستیکی بازگشت آنها را رقم بزند.

ای‌.اچ محمود علی، وزیر امور خارجه بنگلادش بعد از این نشست به خبرنگاران گفت: اکنون ما قرار است گام بعدی را برداریم.

با این حال این نگرانی به وجود آمده که اقلیت آزار دیده روهینجا در صورت بازگشت به ایالت راخین میانمار از ایمنی برخوردار نخواهد بود.

گروه پزشکان بدون مرز گفته در خشونت‌های یک ماهه اخیر حدود ۷۰۰۰ تن از اعضای این اقلیت کشته شدند.

این در حالی است که از ماه اوت تاکنون نزدیک به ۶۵۵ هزار آواره روهینجایی برای فرار از خشونت‌های میانمار از مرز وارد بنگلادش شده‌اند.

زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: او تضمینی برای اینکه ناظران بین‌المللی اجازه رفتن به راخین برای نظارت بر روند بازگشت را داشته باشند، دریافت نکرده است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: ما شاهد هیچ‌گونه تمایل یا علاقه‌ای برای دعوت از اعضای دفتر من نبوده‌ایم، بنابراین نسبت به این فرایند تردید داریم.

گروه دیده‌بان حقوق بشر نیز گفت: براساس تحلیل تصاویر ماهواره‌ها ارتش میانمار اقدام به آتش زدن ده‌ها خانه اقلیت روهینجا در مدت بعد از امضای توافق بازگشت کرده است.

این سازمان این توافق را یک نمایش تبلیغاتی خواند و هشدار داد که اعضای روهینجا در راخین بدون برخورداری از تضمین حقوق و حمایت، امنیتی نخواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha