• شنبه / ۲ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96100200569
  • خبرنگار : 71129

بیم خبرنگاران میانماری از بازداشت شدن توسط مقامات

بیم خبرنگاران میانماری از بازداشت شدن توسط مقامات
دو خبرنگار بازداشتی رویترز

برخی از حامیان حقوق بشر می‌گویند، آزادی رسانه‌ای در میانمار زیر سوال رفته و برخی از خبرنگاران بیم آن را دارند که نفر بعدی باشند که دستگیر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چندین دهه پس از حکومت خونتا در میانمار و فشار بر رسانه‌ها، اصحاب رسانه در این کشور امیدوار بودند با روی کار آمدن آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتو اوضاع بهتر شود اما اخیرا دو تن از خبرنگاران رویترز در این کشور دستگیر شده‌اند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. حالا هم برخی از حامیان حقوق بشر و خبرنگاران میانماری نگران این هستند که نوبت آنها برسد و دستگیر شوند.

از زمان روی کار آمدن سوچی در ۲۰ ماه گذشته دستکم ۲۹ خبرنگار دستگیر شده‌اند. اگرچه اکثر این افراد با قرار وثیقه آزاد شدند اما دستگیری‌ها به صورت گهگاه ادامه دارد.

مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران مجله "فرانتیر" در یانگون گفت: به نظرم ما در این مدت هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم و هنوز زود است که بگوییم آزادی رسانه‌ای در میانمار اجرا می‌شود.

تا دسامبر ۲۰۱۷، پنج خبرنگار شامل دو خبرنگار رویترز زندانی شده‌اند.

وزارت اطلاع‌رسانی میانمار می‌گوید، این دو خبرنگار به صورت غیرقانونی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات با هدف اشتراک آنها با رسانه خارجی کرده‌اند. براساس قانون اسرار دولتی میانمار، این دو تن به ۱۴ سال حبس محکوم می‌شوند.

سازمان "خبرنگاران بدون مرز" رتبه میانمار را در زمینه آزادی رسانه‌ای در سال جاری میلادی در میان ۱۸۰ کشور، ۱۳۱ قرار داده است.

این آژانس در گزارش سال جاری میلادی خود آورده است: مقام‌های میانمار همچنان به اعمال فشار بر رسانه‌ها می‌پردازند و حتی به صورت مستقیم در سیاست‌های ارسال اخبار دست می‌برند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، از زمانیکه شبه‌نظامیان روهینجایی به پست‌های امنیتی در راخین حمله کردند و سرکوب آنها توسط ارتش و کشتارها، آتش زدن‌ها و تجاوزها آغاز شد، سرکوب و فشار بر رسانه ها در این کشور هم افزایش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha